< Tilbake til oversikten

Jeg gir snart opp ... hjelp

bjørnemor sa for siden:

Tåler fett veldig dårlig merker jeg. Jeg er Gastric Bypass operert. Igår lagde jeg en blomkålgrateng. Jeg ble utrolig kvalm og fikk mageknip etterpå. Etterfulgt av diarè.:( kommer aldri til å lage den retten igjen som jeg trodde skulle være så god.

Egg spiser jeg mer sjelden. Å spise reint egg og bacon uten brød byr meg i mot. Jeg er redd at hvis jeg prøver å gjøre det vil jeg få stygga på det også.

Har prøvd å lage fem lavkarbo brød. Men enten smaker de kake, eller så smaker det for mye nøtter og frø. Kunne aldri tenke meg å ha på makrell i tomat på noe som smaker kake. :eek: Heller ikke spise makrell i tomat reint.

Jeg er en brødmann, så middag flere ganger om dagen er ikke noe jeg har lyst på. Prøvde å spise koteletter med bairnesaus og coleslaw til. Igjen ble jeg utrolig kvalm av coleslawen. Kan spise en salat til med litt dressing på, men er det fett nok da?

Jeg er insulinresistent og kan spise opp til en stor melkesjokolade hver dag + en halvliter cola:eek::eek: ja det er faktisk sant. Hvis jeg spiser det innimellom blir det mye på en dag. Jeg har et ENORMT sukkerbehov!!! Derfor tenkte jeg at med lavkarbokosthold at jeg ville få bort dette sukkerbehovet etterhvert med fett kosthold. Jeg tror jeg har veldig lite toleranse for sukker egentlig. Siden jeg får dette store behovet..

Jeg sliter med å finne noe jeg kan spise og LEVE med. Og ikke føle jeg går på diett. Jeg vil ikke slite med å ha de enorme sukkerbehovet hele tiden. Har kuttet det helt ut men har det alikevel. OG det er slitsomt...:( Det er sikkert fordi jeg ikke vet hva jeg skal spise og nå spiser høykarbo igjen. Spiser fire kneip brødskiver med, ost, leverpostei, etc. og middag med en potet til..

Men jeg må forandre det, HVORDAN???

Sugarpill sa for siden:

Iset, som har vært medlem her i årevis, er Gastric Bypass-operert og lever lavkarbo, hun har garantert noen gode råd- hvis hun ikke ser denne tråden, send henne en pm!

Jeg vil være forsiktig med å uttale meg om hva som fungerer best for Gastric bypass-opererte, men det jeg kan si er at det er fullt mulig å lee lavkarbo uten å spise masse fett og unnvære brød. Jeg følger en mer moderat lavkarbo-filosofi, jeg spiser brød (Fedon-brød kjøpt ferdig i butikk, smaker som vanlig grovbrød, ikke kake), pasta (lavkarbopasta), fullkornsris, og holder meg til et moderat fettinntak- egg spiser jeg nesten aldri. Lavkarbo er langt mer enn bare LCHF. Med insulinresistensen og det ekstreme sukkerbehovet ditt synes det som om noen form for lavkarbo/lav GI vil være ideelt for deg, kanskje du skal snuse litt på Fedon? Bøkene til Ola Lauritzon anbefales også, du finner info på [url]www.giviktkoll.se[/url] også.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Nå sier ikke du om hvor lenge du har spist lavkarbo. Det er en del som føler seg dårlig av den økte fett mengden i begynnelsen, da pleier vi å anbefale å begynne med litt fett og øke på etter hvert.
I og med at du ikke orker mye fett så anbefaler jeg deg å ta kromtabletter.
Ellers som Ethereal sier så kan kanskje Fedon være et alternativ, ellers så inneholder Spisdegslank dietten veldig mye brødmat, der kan du få kjøpt mel og ferdig brød.
Vil bare minne om at det vi tror vi ikke kan leve uten ofte er det vi burde holdt oss langt unna.

Sugarpill sa for siden:

Jeg har som sagt ingen ekspertise på Gastric Bypass, men jeg har lest at man tåler mindre fett etter en slik operasjon, så ekstrem HF kan kanskje bli ugunstig? Vet ikke sikkert, håper Iset kan komme og gi oss klarhet i dette. :)

Fofa sa for siden:

Jeg er og gastric bypass operert, og jeg reagerer ikke spesielt på fett.. Drikker til og med cocosa i kaffen nå, og har ingen som helst problemer med det...:D
Egg og bacon derimot ble jeg kvalm av etter en stund..men tror kanskje det mest var at jeg var lei det. Har ingen problemer med fløte, smør osv

bjørnemor sa for siden:

Takk for svar!:) Jeg er nettopp begynt ja på lavkarbo etter at jeg har gått opp masse i vekt selvom jeg ble slankeoperert for fire år siden. Jeg tror nemmelig at vi har fått feil kostråd. Det vanlige med å spise hver 3. time og brød, poteter osv. Sikkert fint for de som tåler det men, jeg tror mye av sukkerbehovet mitt ligger her..

Fedon brødet liker jeg.. er det ikke ca 5 karbo i en skive?

Skal se på fedon hva han anbefaler.. Litt usikker på hva det er som trigger søtbehovet så voldsomt.

Idag fikk jeg Atkins Endulge bars i posten. Bestilte på ebay.. står vel ca to karbs i en sånn bar.. kanskje dette blir min redning? Smakte iallefall helt likt bonty og snickers..:) huff, blir fortvila.. vet det ikke er bra med søtt, men jeg går helt nuts i huset her om jeg ikke får det..

nellie sa for siden:

En måte å ikke få bort søtsuget på er hvertfall å fore kroppen med sukker eller ting som ligner på det:)

Alkazelters sa for siden:

Søtsuget forsvinner ikke ved at du spiser barer og snacks med sukkererstatninger. Dette er nok ikke redningen din er jeg redd. Heroinisten som ruser seg på noe annet for å slutte på heroin, lykkes sjelden i lengden.

Brannfakkel: Hvor motivert er du egentlig for en forandring i livstil? Skal det bli en forandring må du kanskje regne med å ofre noe. Alle måltider unntatt middag bør ikke være brød hvis man er insulinresistent. Kanskje du kan klare deg med et par skikkelig middager om dagen, og droppe frokost?

bjørnemor sa for siden:

Jeg er motivert og klar for å legge om kostholdet.

Men jeg skal ikke føle at jeg er på diett. Etter div slankekurer livet gjennom er det nå stopp!! Jeg må spise noe jeg kan leve med og føle at det er optimalt.

Vi grillet her om dagen da spiste jeg biff. Likte self det veldig godt. Men problemet er at jeg har ikke lyst på biff på iallefall noen dager. Eller sånt tungt kjøtt. Hvis jeg tvinger meg til å spise middag flere ganger om dagen kan jeg få avsmak.

Vi har alle noe vi trives med å spise. Jeg har aldri vært en stor middagspiser. Men en brødmann:rolleyes:

Jeg kan gå på ketolyse kur en periode å kutte ut brødet. Men ikke for alltid. Og må jeg ha brød øker nok desverre sukkerbehovet. Det er fælt å gå rundt å føle at man har et behov man ikke får dekket.

Jeg skulle vært strippet for alt av stivelse og sukker. Sett hvor mye jeg tåler før jeg får det enorme søtbehovet.

Fofa sa for siden:

Det finnes jo massevis av ketolyse-vennlige brødoppskrifter her på forumet! Sjekke dem ut. Det kan være du finner noe du virkelig liker.

bjørnemor sa for siden:

takk for det:) skal prøve å bake flere brød:)

Hvis jeg tilsetter hvitløk eller cheddar ost ol.. burde brødet få en helt annen smak en kake.. noen som har testa det?

TrillTrall sa for siden:

Fedon-brødet er godt ja, men det er litt lite mat i det synes jeg. Hva med rugsprø? Fiberrik? Eller de nye rugsprø med havre? Kjempegode! Blir kjempemett av 2-3 stykker med f.eks. en "mos" av kokte egg med smør og pepper rørt sammen og kaviar oppå, jeg MÅ ha kaviar på kokt egg. :)

Fiberrik prøvde jeg for første gang i dag, kjempegode med philadelphiaost og friske jordbær! :sikle: Dette er jo ikke for de som absolutt ikke skal ha karber, men passer meg som er mer Fedon. :)

kennygirl sa for siden:

Her er en oppskrift de fleste liker. Enkelt å lage er det også :)

lenabeatrice.net/generelt/enkle-grove-tekaker/

Jeg lager mine med (2 ss) knuste linfrø istedet for kruskakli da det har mindre karber. Syns ikke det smaker så mye, men ligner veldig på brød. Jeg får 9 "brødskiver" av denne oppskriften, og med linfrø blir det under 1 karb pr brødskive... og jeg blir mett av 2 :)

Masse lykke til!!!

bjørnemor sa for siden:

hva er rugsprø og fiberrik? er det knekkebrød? Liker sånn mørkt brød også.. sånn Ingersrugbrød.. men det er det vel flust av karber i..?!

TrillTrall sa for siden:

Rugsprø: www.matvareguiden.no/bilder/9207.gif denne bruker jeg for jeg er veldig glad i havre, inneholder 6 kaber pr. skive.

Fiberrik: www.julebygda.no/bilder/produktbilde%20joker%20203.jpg jeg har for tiden varianten med tranebær og blåbær, men må innrømme at det ikke er så mye bærsmak av dem akkurat. De inneholder 4,1 karber pr. skive.

Jeg teller ikke karber så jeg spiser noen av disse om dagen, varierer med hvor mange da.

Trulte67 sa for siden:

Vi spiser Fiberrik med solsikker, det er bare 2,7 karbo/stk.
Har gått grundig lei av de hjemmebakte tekakene......:(

Megvel sa for siden:

Lavkarbo er ingen diett, det er en livsstil. Det føles litt oppstyltet i begynnelsen, men så lærer du deg ordninga og så går det så fint så.
Om du snakker om diett som fornektelse så er det på ingen måte det.
Greit nok at man ikke spiser brød men man fråtser jo i farger :D

Borghild sa for siden:

Samme her. Fiberrik kan man dynge på med deilig pålegg og garnityr. Kjempegodt og litt å bite i.:ja:

bjørnemor sa for siden:

Skal prøve fiberrik.. takk for tipset:)

Spiste en lasagne med squash og fløte osv.. fant en oppskrift her inne.. med salat til..
det som skjer er det samme som om jeg spiser mc donalds mat. Jeg kan kun spise litt før jeg blir dårlig. Dermed ble jeg dårlig igår og ble ikke mett.
La meg til å sove med ordentlig mageknip.

Nå lagde jeg meg laks med hvithvin urtesaus(ferdig man får kjøpt i butikken) denne sausen skal man ha creme fraich.. kjøpte den fete creme fraish.. men igjen.. nei fikk ikke vondt i magen, men det sier liksom stopp..

Jeg kommer lenger om jeg spiser det med lett creme fraich.. men da blir det jo ikke fett nok.. og hvor skal jeg få energien min fra da?

Heksa sa for siden:

Jeg har smakt mange ulike lavkarbobrød og muffins osv., og det eneste jeg har syntes vært ordentlig godt er mandelbrødet fra spisdegslank.no. Anbefales!

Ut i fra det du skriver ville jeg prøvd å legge meg på et lavere fettnivå enn det lchf-filosofiene anbefaler.

bjørnemor sa for siden:

Ok, er det brød du får kjøpt i pose som man baker selv? hvor mye koster dette?

Alkazelters sa for siden:

Spis den lette, det er ikke noe stress. Blir du du dårlig av for mye fett, kan du jo ikke pøse på. Du kan jo kanskje gradvis øke litt?

sistegang sa for siden:

Mannen min er helt avhengig av brød, og han er kjempefornøyd med "Mitt aller beste brød" som du finner oppskrift på her inne. Jeg syns og det smaker helt som vanlig brød.
Begynn med mindre fett så du kan øke etter hvert. Jeg sleit med "full tømming" i begynnelsen.
Jeg syns ikke jeg lever på en diett, men har fått en ny måte å leve på. Sjøl om kostomlegginga har vært formidabel.
Jeg tillater meg ikke å tenke på det jeg ikke kan spise, men på det fantastiske resultatet jeg har hatt til nå.
Så se mulighetene og ikke begrensingene.

Lykke til ikke gi opp - bedre helse venter på deg.

Karissima sa for siden:

Jeg kjøpte også brød fra spisdegslank tidligere men nå baker jeg Karins beste brød. Det er skikkelig brød det :) og det eneste brødet som spiser her i huset.

toneliss sa for siden:

hei, er ny i tralten men bruker dietten på "spisdegslank.no" og er hyggelig overrasket både over middager og brødene. Av de 4 forskjellige brødene jeg har spist syns jeg kanskje mandelbrødet er det som minner mest om kake...de 3 andre sortene er veldig gode. Og godt brød var noe av det jeg trodde jeg skulle savne mest...

Photobscura sa for siden:

Reagerer du på fett fra andre ting enn meieriprodukter? Det du beskriver høres nemlig ut som meg når jeg spiser meieriprodukter, særlig fløte ...

Heksa sa for siden:

Jeg kjøper det ferdiglaget. Tror ikke de har brødmix av den typen til salgs, men er ikke helt sikker. Ferdiglaget brød koster 59,- per stykk. Synes også at Soft Gourmet smakte ok. Jeg likte ikke Soft basic, som minner om Karins brød (hvis jeg husker riktig) og det synes jeg heller ikke er godt.

Karissima sa for siden:

Du kan lage selv fra bakemix eller kjøpe ferdig brød

bjørnemor sa for siden:

etter flere dager med mageknip og diare må jeg innse at jeg har ikke sjans til å spise så fett..
sa det til legen min også.. hun mente at uansett ikke så noen forskjell på kolestrol prøvene til pasientene som gikk over på lavkarbo..

Jeg tror ikke det er direkte farlig å spise karbohydrater i form av brød ol.. men enkelte reagerer mer på det enn andre. Slik som meg med det enormet søtsuget..

OG jeg tror også det er mer riktig å spise slik vi gjorde før korn og hvete kom. Mer jegerkost..

Så hun Lillian Muller på tv igår. Hun ser fantastisk flott ut og har vært veganer i tyve år ca..

Enkelte er middagsspisere. Andre er mer brød og salat mennesker.. Jeg spiser nå fisk tre ganger ca i uka. Kjøtt de andre dagene til middag med potet. Så spiser jeg ca fire brødskiver fordelt utover dagen. OG da sjokolade som jeg småspiser gjennom hele dagen pga svingende blodsukker tror jeg..

Ikke alle mennesker passer inn i en kategori.. det gjeder å finne en balanse i kostholdet som er tilpasset den enkelte utifra allergi, hva man liker, sukkerbehov, vektprobl... UTEN å føle at man er på diett.:rolleyes: bare noen tanker fra meg..

bjørnemor sa for siden:

Det har jeg ikke tenkt på.. kanskje det er det jeg reagerer på.. mange som er Gastric Bypass opererte utvikler melkeintoleranse.. så det er mulig jah..

Photobscura sa for siden:

Hva med å teste en uke uten meieriprodukter som fløte, rømme og ost? (Smør kan de aller aller fleste spise).
Det kan virke kjedelig, men det er en vanesak, som alt annet :). Jeg klarer meg i hvert fall finfint! Lager mye gode dressinger med base i majones, olje, sennep, og annet, og bruker en del kokosmelk i mat, f.eks. Det er verdt et forsøk!
Om jeg spiser mye meieriprodukter, og da særlig fløte, så får jeg mageknip, diaré og luftsmerter, dessverre ... :o.

bjørnemor sa for siden:

Takk for et godt råd:)

Nerthus sa for siden:

Ikke gi opp - det tar alltid litt tid før man finner "sin" måte å gjøre dette på :)

Spis brødet ditt du - og reduser heller karbo andre steder der du kan. Ikke tenk MYE fett - tenk heller sunt og litt fett til hvert måltid. Oppgrader karbo-nivået ditt pr dag - du kan jo spise opptil 72 g pr dag uten å redusere fettmengden (Bedre uten brød).

Noen nevnte tidligere også at dette er ikke en Diett - men en livsstil. I starten må man bruke mye tid på å prøve ut ting og retninger for å finne sin vei (slik jeg måtte). Etterhvert - for meg nå over et halvt år etterpå - er tankegangen inne og jeg synes det er enklere. Har funnet såpass mange alternativer til det jeg ikke kan spise lengre at jeg ser at dette vil jeg fortsette medresten av livet. Det hjelper selvfølgelig på motivasjonen for lavkarbo at jeg blir ganske dårlig i magen av karbomat også :)

Dette tar TID! Jeg gikk uten å gå ned i vekt i laaaang tid - før jeg fant ut at jeg måtte gå ned i kcalorier for å gå ned i vekt. Mye frustrasjon - men jeg lærte at endring av vaner tar lang tid! Les så mye du kan om lavkarbo-retningene, og planlegg godt så går dette fint som fy! :)

bjørnemor sa for siden:

Takk for fine ord:)
Nå sitter jeg å spiser Karins lavkarbobrød.. og vet dere hva det smaker brød:love: jeg er helt i fyr og flamme over endelig å ha funnet noe som ikke smaker sursøt deig, kake eller egg..:D

Jeg tror ikke jeg klarer å telle karbohydrater..:o
Men hvis jeg spiser fire brødskiver av dette brødet med 1 karber og en middag så burde det ordne seg..?

Filakia sa for siden:

Vet du, jeg er elendig på å telle karber selv. Bruker å passe på at maten har lavt innhold av karber (helst under 5 g kh per 100 g vare). Men totalt antall karber per dag, det vet jeg ikke, og orker ikke forholde meg til. Veie maten og regne ut sånn i detalj, det passer bare ikke for meg. Og så sjekker jeg ganske ofte med ketostiks at jeg er i ketose. Kjenner det også godt om jeg faller ut av ketose, pga søtsug og blodsukkersvingninger. Og det er pyton, så det holder meg på matta, sånn at jeg spiser det jeg skal. Pass bare på å spise nok, og ha lavkarbo-alternativer i bakhånd om du må ha noe (jeg har ofte en pose av "gammeldags baconsvor" i bilen/veska/hjemme, sånn om jeg bare må ha noe, og ikke får tak i "lovlig" mat der og da.

Det funker for meg, jeg går i alle fall ned igjen nå (etter en altfor lang pause fra lavkarbo).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.