Ser at noen av oppskriftene inneholder mye linfrø. Fikk denne opplysningen av en ernæringsterapeut
"Det er riktig at det dannes blåsyre når vi spiser linfrø. Litt mer av de knuste en av de ikke-knuste. Sosial- og helsedirektoratet anbefaler at man ikke spiser over 2 spiseskjeer pr dag." :confused:
Ser ut til at det gjelder stort sett knuste linfrø, men at dersom de varmebehadles så forsvinner giften? Og de fleste bruker vel de knuste frøene i bakverk?
Tror ikke at du skal være så veldig bekymret. Jeg prøvde å google antall døde pga cyanidforgiftning i Norge, og fant ingen.
I 1998 var det 2 (!) innlagte på sykehus som var eksponering gjennom arbeidet sitt -og da vil jeg tro at det er via brann eller andre kjemikalier.
Hele linfrø er bra for å regulere mage/tarm,(De danner slim rundt seg og suger til seg fuktighet i tarmen hvis jeg husker rett) men knuste er bra for å få omega 3 i seg. Hvis du varmebehandler de knuste linfrøoljen mister de hele hensikten.. (eller???)Linfrøolje er jo veldig sart ihvertfall, og tåler jo både lys og romtemperatur dårlig...
Jeg spiser 20 g linfrøolje til dagen sammen med kesam, som skal ha en terapeutisk effekt på en rekke lidelser, og ble litt nyskjerrig på dette blåsyre spørsmålet - (Har jo tydeligvis ikke fått i meg for mye enda da :p)
www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/linu_usi.htm [color=#800000][/color] [color=#800000][/color] INNHOLDSSTOFFER
I frøskallet på modne linfrø finnes det 3-6 % slim som er oppbygd av galakturonsyre, galaktose, rhamnose og arabinose, samt pektin. I frøene finnes det videre 30-45 % olje som er rik på glyserider, som omega-3 syren alfa-linolensyre (rundt 55 %), omega-6 syren linloensyre (20 %) og andre umettende syrer. Videre finnes rundt 26 % protein, ca. 14 % fiber, ca. 4 % mineraler, steroler, enzym, og ca. 1 % av blåsyreglykosidet linamarin, som den fryktede blåsyren frigjøres fra. Mens blåsyre normalt tas opp i organismen i løpet av sekunder, har man etter inntak av 100 g linfrø bare kunnet påvise en meget liten mengde av den farlige giften i blodet. Blåsyren i linfrø må altså ha en annen virkning i organismen enn blåsyren i andre midler, f.eks. i bitter mandel. Linfrø inneholder mye energi, ca. 1960 kJ (470 kcal) per 100 g. URTENS EGENSKAPER OG VIRKNINGLinfrø er en søt, slimholdig droge som virker avførende, mykgjørende og smørende på slimhinnene i tarmene og luftveiene, og som lindrer irriterte slimhinner. Drogen virker videre slimløsende, betennelsesdempende, sårhelende, bakteriehemmende, hostedempende, smertelindrende, nærende, beskyttende på hjertet og kretsløpet, kolesterolsenkende, forebyggende mot arteriosklerose og kreft.
URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMERLinfrø brukes innvortes ved kronisk forstoppelse, magekatarr (gastritt), tarmkatarr (enteritt), divertikulitt (betente tarmlommer), irritabel tykktarm syndrom, kronisk blærekatarr (cystitt), uregelmessig hjerterytme, høyt blodtrykk, angina pectoris, høyt kolesterol, gallestein, nyrekolikk, hemoroider, forkjølelse, halsbetennelse, sår hals, hoste, bronkitt, lungebetennelse, emfysem, hetetokter, eksem, psoriasis, multippel sklerose, menstruasjonsproblemer, åreforkalkning, revmatoid artritt og forebyggende mot tykktarmskreft, brystkreft og prostatakreft.
Utvortes kan linfrø eller linfrøolje brukes på tørr hud, betente sår, brannsår, solbrenthet, kjertelhevelser, byller, eksem, hudbetennelser, helvetesild og psoriasis, som grøtomslag på brystet ved hoste, bronkitt og lungebetennelse, og til gurgle- og skyllevann ved heshet, sår hals og betennelser i munnhulen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.