< Tilbake til oversikten

Besvimelsesanfall

Cherry sa for siden:

Har aldri i mitt liv besvimt før, så jeg vet ikke om det som skjedde meg i morges var faktisk besvimelse, men jeg tror det, og det var skremmende, alene som jeg var.

Våknet og følte meg helt sinnsvakt trøtt. Vaklet på badet (det i seg selv er ikke merkelig, jeg går ofte andegang til badet i halvsøvne). Var så sykt kvalm i tillegg, og rommet bare surret rundt. Reiste meg fra do og slo på dusjen fordi jeg trodde litt vann ville kvikke meg litt opp ettersom jeg svettet.

Jeg husker at jeg tok ned dusjhodet fra stanga og så husker ikke jeg mer før jeg våkna liggende bakoverlent mot toalettet. Ikke vet jeg om jeg var lenge ute heller, og jeg kvikna til da jeg fikk kald dusj rett i trynet. Tror ikke det var snakk om minutter, men heller sekunder.

Jeg har prøvd å rekonstruere fallet etter blåmerkene jeg har begynt å få. Muligens må jeg ha ramlet med haka mot vasken ettersom jeg begynner å få ett svært blåmerke der. I tillegg ramlet jeg med nedre del av ryggen mot kanten på toalettet. Slått armen mot kommode og kne antakelig mot badekar. Jeg tror ikke jeg har slått hodet.

Det jeg husker er at jeg hadde ikke kontroll over kroppen, for jeg husker akkurat i det jeg skulle til å falle, og kroppen ville ikke lystre og ta seg inn.

Jeg spekulerer jo veldig i hva det kan være som forårsaket dette og har kommet til;

• Varme. Jeg sov med klær på pga mens og sov dårlig pga at det var for varmt pga dette.
  • Lite søvn. Sover veldig lite og er tidlig oppe, nesten hver eneste dag
  • Stresser for mye
  • Driver kroppen for hardt
  • Vitaminmangel
  • Kroppen sa stopp?

Jeg heller til hyperventilering ettersom jeg hadde problemer med å puste ordentlig og fordi det føltes som jeg svettet og ville kveles. Jeg tørket meg etter dusjen med kaldvann og følte meg egentlig grei. Ingen mer kvalme, rommet var rolig osv. Jeg var bare litt tom for krefter. Gåturen tilbake til senga fikk rommet til å snurre igjen, men da jeg la meg ned var alt iorden, jeg sovna og fikk ikke ringt lege akkurat da.

Snakket med lege i ettermiddag og fikk beskjed om å ta det med ro i noen dager, drikke jus (?) og slappe av. Han var litt redd for hjernerystelse, men ettersom jeg ikke slo hodet var det ingen overhengende fare.

Spørsmålet er; Jeg føler meg fortsatt svak og ikke helt 100%. Burde jeg gjøre noe annet i tillegg til hva legen sa?

Kanutten sa for siden:

Lytt til kroppen. Spis det du føler at du trenger spise. Det ER forskjell på å la kroppen tilvenne seg ny "mat" og det å være syk/underernært. Ved hyperventilring kan du besvime. men hyperventilering kan også lamme viktige kroppsmuskler, så hyperventilering er ikke bra.I værste fall kan legen ta fra deg sertifikatet for et år hvis du besvimer..

Cherry sa for siden:

De tar det for ett halvt år, og derfor nølte jeg med å spørre legepersonell om dette. Men nå er det tross alt bedre at de tar det enn at folk svimer av på kjøretur:rolleyes:

Kitt sa for siden:

"Alle" kan besvime, så det skal mye til at de tar lappen for en liten besvimelse, men om det ligner på et anfall ala epilepsi, er de ganske kjappe!
I hvert fall om man ikke vet grunnen til besvimelsen. Du hadde jo en lang liste over mulige årsaker som hver for seg og sammen fort kan gi grunn til kortvarig tap av bevissthet!

Stress ned, spis og drikk nok, sørg for god søvn og erkjenn at du ikke er Superwoman!;)

( Men hvorfor du må sove med klær på pga mens sliter jeg med å forstå:p)

Cherry sa for siden:

Fnis det er fordi jeg ikke sover med tampong lengre, og med klær på får man trusa på plass sånn at man slipper så mye gris i senga :p

Rin sa for siden:

Jeg synes det du beskriver høres ut som når jeg besvimer pga lavt blodtrykk - som ofte trigges av varme. Og det tok noen år før lege skjønte det også, og ikke "avskrev" det som psykisk (som i, hyperventilering, angstanfall).

Uansett hva som er årsaken så er det ikke morsomt! Jeg har falt og pådratt meg skiveutglidning på den måten :o Det er skummelt å oppleve å måtte rekonstruere sånn, basert på blåmerker. Mine preventive tiltak inkluderer en vifte over senga og alltid en flaske vann i nærheten (om jeg har drukket en halvliter vann før jeg går i dusjen slipper jeg som regel varmeutløst sviming der).

Krysser fingrene for at du finner ut av det, og at det ikke skjer igjen! :kadetgaar

Kitt sa for siden:

Tips: kjøp en kort tights som egentlig er litt for liten!;)

Nannah sa for siden:

Kjøp mindre truser...type "hold inn" og de største bindene til tena lady isteden for mensbind...de er så store at du ikke lekker :ja:

Kanutten sa for siden:

Stemmer det du sier... Ei jeg kjenner har to ganger mistet sertifikatet for et halvt år, men nå tredje gang må hun være uten i ett år...:(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.