< Tilbake til oversikten

Lav ferritin

Fofa sa for siden:

Har fått svar på blodprøver, og det viser jeg at mine jernlagre/ferritin er svært lav. Jeg ligger på 4...den burde ligge mellom 50-110... så dette er veldig lavt.. Vet ikke om det har noe med kosten å gjøre.. Noen flere som har slike resultater??

Kitt sa for siden:

Anbefalt område er for kvinner i fruktbar alder er 15- 200!:)

Tror nok ikke det har med kosten å gjøre siden kjøtt og grønne grønnsaker er de viktigste kildene til jern!

Floradix jern mikstur har reddet jernlagrene til begge ungene opp igjennom. Ellers bør du vel snakke med legen din om hvorfor du ligger så lavt!

Fofa sa for siden:

Jeg har hatt jernmangelanemi over en periode, og derfor tatt jerntilskudd i ca 4-5 mnd nå. Målingen av ferritin er tatt etter såpass lang tid med jerntabletter og Floradix.. Så hvor lavt det har vært nede i, det vet jeg ikke.
Jeg går på p-sprøyta, så jeg har ikke mensen..derfor legen min mente at jeg burde ligge mellom 50-110.. hun vet ikke hva det kan skyldes. Hun har bare bedt meg fortsette å ta jern, og ta nye blodprøver om 2 mnd..:rolleyes:

Kitt sa for siden:

Dersom du ellers føler deg frisk, er det vel bare å gjøre som legen sier!
Vet en her som etter mange år med veldig lave verdier, sakte, men sikkert krøp seg oppover igjen og legen hennes var i ekstase! Ketolyse kan hjelpe mot så mangt!;)

Fofa sa for siden:

Hehe, ja det tror jeg på:)

Jeg er generelt sliten og slapp, ikke sånn at jeg ikke fungerer på jobb og sånn, men er ikke vant til å være så sliten. Sover mye mer enn vanlig. Dette er jo slett ikke noen alvorlige symptomer, spes siden jeg skal på ferie snart... da får jeg god tid til å hente meg inn og slappe av.

Synes bare det er litt merkelig at hun ikke gjør noe mer med det.. da tydeligvis jern ikke har hjulpet sålangt. Men men...jeg får ta tiden til hjelp:)

Carisma sa for siden:

Hvordan er b-vitaminene dine? Uten b12 klarer vel ikke kroppen å lagre jern?

Fofa sa for siden:

Alt annet er normalt.
Hemoglobin er dog enda noe lav, men har gått opp etter jerntilskudd. Den er nå på 11,2

Charlott sa for siden:

Meg du tenker på, snuppa? ;) Ferritin har steget fra 0 til 7 og blodprosenten fra 7.9 til 9.6 etter noen mnd på lavkarbo! Og det holder seg! Siden jeg har ligget ûberlavt i flere år og har forsøkt det aller meste annet tenkelig er dette definitivt en konsekvens av et skikkelig kosthold :D (er svært allergisk mot jernpreparater)

Stoffskiftet har holdt seg stabilt (ikke byttet dose èn eneste gang siden jeg begynte med lavkarbo!!) og B12 holder seg fortsatt bra!

Får fortsatt glade brev fra legen min, med masse utropstegn og "dette går veien! Fortsett med det du gjør! " :D

Nikker fornøyd og gumler videre jeg.... :D

Kitt sa for siden:

Var deg jeg tenkte på, ja!:love: Er jo en flott lavkarbo- historie!;)

Fofa sa for siden:

Charlott: Hadde du noen symptomer på lav ferritin? Var du i ok form når du lå såååå lavt?? Fant de ut hvorfor du lå så lavt, forresten?

krio sa for siden:

Husk å ta C-vitamin sammen med jerntilskuddet, så d tas lettere opp.
Min datter har måttet få injeksjon med Ferritin pga svært lavt over lengre tid, men d er ikke noe som så ofte blir gjort.

Fofa sa for siden:

Min lege har aldri nevnt noe om at det i det hele tatt finnes fettitin i injeksjon..hmm
Ja, har tatt c-vitamin sammen med jern hver dag alle disse mnd:)

krio sa for siden:

D er ikke helt uvanlig, fofa. F.eks kan d gis til gravide med lavt ferritininnhold. Dattera mi fikk d pga hennes verdier ville ikke gå opp, til tross for jerninntak.
Snakk med legen din om dette.

Charlott sa for siden:

Fryktelig svimmel, slapp og generellt uvel. Hadde et meget ustabilt stoffskifte ved siden av som forverret det veldig. Legen mente det bare var å søke uføre, ikke snakk om at jeg ville komme meg ut i jobb igjen da absolutt ALT var forsøkt og prøvene/helsa bare ble dårligere og dårligere. Nå ser vi lyset (og alt det der) og jeg håper på å komme ut i jobb igjen om et 1-3 år. :D :D

Fofa sa for siden:

Charlott: Så bra at du er på bedringens vei!!!
Jeg har akkurat samme symptomer som du..har over noen mnd vært 50 % sykemeldt pga det. Er tilbake i 100% jobb igjen nå, men eneste grunn til at jeg klarer det, er tanken på at jeg har ferie om 1 uke...Kommer til å "kaste bort" de første ukene av ferien til å hente meg inn etter disse 3 ukene i full jobb. Dvs, jeg kommer til å sove bort masse av ferien..

Godt å høre at det er flere som har like symptomer som meg pga lav ferrtin(Charlott, jeg unner deg det absolutt ikke!! Ikke det jeg mener:)), pga at legen min mente at disse tingene ikke kom pga lav ferritin...hun sa de ikke var vanlig i forhold til lave jernlagre...:confused: Så, da vet jeg ihvertfall at jeg ikke er alene om det

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.