Jeg har nå vært på sjokoladejakt i dag og i går. Har lest og lest, og kom fram til at de 4 forskjellige jeg har liggende foran meg på bordet var de beste(les:minst karbo).
Men, da jeg ikke enda er helt trygg på at jeg "regner" rett, så må jeg bare dobbelsjekke med de som vet bedre!!
"Mjølk choklad" fra Cloetta
der står det karbo:53gram, hvorav sukkerarter:12 gram, og sukkeralkoholer:40 gram
Betyr det at jeg skal trekke fra 40 gram?? eller skal de 12 og fra? Slik jeg tror det betyr, så er det totalt 13 gram karbo pr 100 gram..stemmer det??
"85% Kakao" Fra Rapunzel (kjøpt på helsekost)
-der står det karbo:20gram, hvorav sukker(står bare sukker)15 gram..Regner med at da er det de totale 20 grammene jeg skal telle?
"Belgian Chocolate extra Dark 72 % Cacao" fra Cavalier.
carbs:27,5 grams of which polyols(??):22 grams, sugars: 1,4 grams
Her vet jeg ikke hvordan det skal regnes...
Premium 86% cocoa fra Freia.
der står det bare karbo:19 gram, så den kan vel ikke misforstås?? hehe:)
Huff...blir så forvirra av alt det her...
Grunnen til at jeg kjøper så mye sjokolade nå, er at jeg skal reise bort i 2 mnd, og driver å hjelper mine foreldre med innkjøp av denne typen (til baking, snacks osv)for hele den perioden... Kort forklart. Bare tenkte jeg måtte si det, så ikke dere tror jeg skal leve kun på sjokolade fremover:p
Bare husk at uansett hvem som skal bruke sjokkisen til hva, så kan sukkeralkoholer forårsake store problemer med magesmerter og hyppige turer til rommet med ♥ på døren!;)
Hehe...ja, jeg har gitt dem beskjed om det:) Jeg har selv enda ikke prøvd noen av disse, så jeg aner ikke hvordan magen min reagerer. Håper vel egentlig litt på smerter, så jeg får skrekken!! HAHA:D
Takk for svar forresten!!
Ok, så forskjellen er jo meget stor på disse da... Den med mest har 20 karbo, og den med minst har 5,5gram..hmm..absolutt en tankevekker for meg der!
Den jeg har funnet med minst karbs men enda en akseptabel smak er denne fra sukkerfritt. Den har 2g karbo pr 100g. Den er ikke den som er best på smak, men jeg pleier å blande den ut med litt kakao/fløte/smør. Da blir den snadder og smelter skikkelig på tunga!
Av de du har vil jeg anbefale den fra Cloetta, den er etter min mening den mest velsmakende lavkarbo-sjokoladen du får kjøpt i butikk. Den finnes også i en mørk utgave som har enda færre kh.
Har hørt at den fra Sjokoladeprinsen skal være veldig god, men ble sjokkert da jeg så prisen på Meny i dag, den er sinnsvakt dyr!
Har også hørt masse bra om Cloetta, den har ikke jeg smakt enda - men Sjokoladeprinsen er uten tvil helt supergod - men ja, er det mulig å ta en så svinaktig pris? 25 kr for en så liten sjokolade koster det altså her på Spar....steike så dyrt! Da skal man virkelig kose seg med den altså....
Spar er selvsagt den butikken vi har nærmest, og det eneste sukkerfrie der er Sjokoladeprinsen...så jeg kjøper den rett som det er, dessverre - men ergrer meg hver gang over den prisen :(
Jeg kjøper Cloetta på min lokale Rema, og en plate på 100 gram koster bare en anelse mer enn en halvparten så stor plate fra Sjokoladeprinsen! Kiloprisen for den fra Sjokoladeprinsen er vel oppunder 500 kr, nekter å tro at den kan være verdt det, med mindre den har magiske krefter.
Det går litt på prinsipper- produsentene av sukkerfritt godteri og andre lavkarbo-produkter utnytter oss desperate forbrukere så rått- alt sukkerfritt godteri er grovt overpriset, greit at sukker er et billig råstoff, men nettogevinsten på å produsere sukkerfritt godteri må være sinnsykt høy. Det er grenser for hvor mye jeg lar meg utnytte!
Sjokoladeprinsen er like dyr om den er med eller uten sukker. De selger ikke sjokolade, de selger nytelse og velvære. Det er som å betale for en dyr ansiktskrem istedet for en billig. Velvære og nytelse koster penger.
Den fra sjokoladeprinsen er dyr ja, men god da... Er det sånn at man kan spise disse sjokolade som nevnes over her en gang i blant uten at det gjør noe? Hvor ofte evnt?
Jeg har ikke sett sjokoladeprinsen i det hele tatt.. Men jeg saumfarer heller ikke sjokoladehyllene lenger..
Jeg ser for meg at all "lovlig" sjokolade smaker deretter, og håper hjernen min fortsetter å tro det.. :p
Jeg søkte litt på nett i dag og de sier at sjokoladeprinsen bruker agavenekter som søtningsmiddel i sin sjokolade...regner med de mener det vanlige sjokolade da. Det er jo fruktose er ikke det? Det er ikke noe lavkarb greie det??
Han har to forskjellige.. og den ene er søtet med maltitol:)
Agave er vel lavkarbovennlig med grei glykemisk index, men kanskje ikke ketosevennlig. Er ikke bare >20 karber som er lavkarbo vet du:)
Ja jeg har, når jeg har hatt veldig lyst, prøvd den uten sukker (maltitol) og det smakte veldig godt og jeg holde meg i ketose. Men jeg spiser ikke mer enn 2-3 ruter, jeg har blitt så vant til "no sugar" at når jeg ha lyst på noe "special" så holder det med en bit eller to. Det er jeg kjempe glad for og jeg syns jeg er heldig at jeg klarer meg med så lite....:D Men som sagt det er ikke en daglig ting - da ville jeg ligge dårlig an vil jeg tro...:eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.