< Tilbake til oversikten

Squash- hva, hvordan??

Fofa sa for siden:

Jeg har aldri smakt squash...aner ikke hvordan det smaker, eller hva man bruker det til??

Har kjøpt inn en stor squash i dag, da jeg skal teste oppskrifta lavkarbo lasagne. Der sto det at man skulle bruke squash som "mellomlegg" i stedet for pastaplatene. Så, i dag skal jeg teste for første gang.
Men, jeg skal jo bare bruke litt av den store grønnsaken(frukt??), noen som har tips om hva jeg kan lage med resten??
Kan den spises rå?? Jeg har altså null peiling her:confused:

Ferskenbeinet sa for siden:

Bland med løk, paprika, minimais etc. sleng det i en wok, en ovnsform, en aluminiumspakke på grillen, i grønnsaksuppe etc. I tyrkia ble de til og med frityrstekt! Syns det er godt! Litt spes på smak rå, men går fint det og!

Furine sa for siden:

Squash er veldig anvendeleg, då det tek opp smaken til det som du lagar den ilag med og er ganske mild og nøytral på smaken i seg sjølv. Du kan til dømes lage squash carbonara. Eg skjer det ofte opp i terningar og steiker i smør med salt, pepar og kvitløk. Du kan eventuelt ha litt fløte oppi og la dei mørne i det samtidig som fløten tjuknar.
Eg brukar ein heil squash når eg lagar lasagne i den minste stålomnsforma mi frå Ikea (26x20cm), skjer skiver langsgåande med ostehøvel.

Fofa sa for siden:

Tusen takk for svar:)
Gleder meg til å begynne å ekperimentere med squash nå!! Skal prøve å steike en bit mens jeg lager lasagne i dag..hehe, så jeg får testa den sånn:rolleyes:
Vet ikke hvor store de vanligvis er, men denne var enorm..kan ikke tenke meg at jeg kommer til å klare å bruke hele til lasagnen..Men men, gjør jeg det, så vet jeg hvor jeg kan få tak i mer;)

Ferskenbeinet sa for siden:

den smaker egentlig ikke så mye alene, men sammen med andre grønnsaker blir den digg! Lykke til! ;)

Fofa sa for siden:

Wow, Furine...sjekka akkurat ut den oppskrifta du la link til, carbonara..den ser jo helt fantastisk ut!! Kanskje kan jeg nå til og med lage "squash-pasta" til andre middager og...hmmm...Tusen takk!!!
Hehe, ser ut til at jeg må kjøpe mer squash, ja:D
Håper bare jeg liker den...hehe

Fofa sa for siden:

Nå har jeg veid den squashen jeg kjøpte i går, og den veier 600 gram..vet ikke om de vanligvis er så store?? MEN, ifølge næringsinnhold.no , så har squash 2,2 gram karbo pr 100. Altså inneholder denne tilsammen 13,2 gram karbo...det er jo ganske mye...må kanskje prøve å heller bruke den i små mengder..

Trulte67 sa for siden:

squash som dyrkes i kjøkkenhagen kan bli flere kilo tung.... så ja, de kan fint bli store.

TrillTrall sa for siden:

Men du klarer vel ikke å spise hele den squash-lasagnen på ett måltid??? Hos oss ble det middag til to + en stooor porsjon frokost til meg. :)

Fofa sa for siden:

Jeg lager mat til mine foreldre og lillebror denne uka, for å hjelpe dem med litt nye ideer(de har gått seg litt fast i ketose-land). Så, vi kommer nok til å spise opp hele denne lasagnen, ja...men grunnen til at jeg påpekte det, var at jeg ville være sikker på at jeg ikke tok feil. I og med at jeg hjelper familien, så vil jeg ha det helt nøyaktig. Også derfor jeg nå prøver ut masse av de lekre oppskriftene her nå :)

Lasagnen står i ovnen nå!! Så dette blir spennende. Jeg brukte dessuten ikke mer enn litt under halve squashen... så det ble ikke noe større problem!
Har som nevnt aldri tatt i en squash før, derfor endel dumme spørsmål:o

martefie sa for siden:

Den kan også erstatte agurk i salat. Da bør du ikke bruke den største du finner, de blir litt treete.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.