Nå har jeg holdt på med (det jeg mener er) Atkins i en måned. Jeg har kun gått ned 3,5 kg. Jeg har en bror som har gått på EasyDiet og han har tatt pulvervarianten. Han har gått på kurs via det og lært mye mye mye. Han gikk ned over 30 kg ganske kjapt. Men siden han drev med pulver, så trengte han ikke sjekke om han var i ketose, for det var han absolutt!
Vi møttes for ikke så lenge siden og han påpekte masse jeg gjorde feil:
Jeg spiser altfor lite (jeg spiser ca. 2 ganger om dagen, men jeg er ikke mye sulten)
Jeg tar kosttilskudd, dette hindrer ketose (jeg MÅ ha kosttilskudd, for ellers er jeg en levende zombie!)
Jeg er slapp, energiløs og sliten = Jeg spiser galt
Jeg drikker altfor lite vann (rundt 1 liter om dagen)
Jeg er ikke nazi nok i forhold til hva man kan spise og ikke (jeg har visstnok ikke lest NOK i bøkene)
Jeg trener ikke (hakke hatt tid, rett og slett :cool: )
Han mente også at når jeg aldri har vært i ketose (jeg har prøvd sticksene mange ganger og er alltid negativ), så er selve lavkarbo dietten poengløs. Fettet legger seg på kroppen og kroppen tærer heller på musklene mine.
Så nå kommer et lite hjertesukk. Jeg hakke energi, jeg er deppa og har gått opp en halv kilo :( Hva skal jeg gjøre ? Pulver ække helt greia for meg, da jeg har erfaring med at når jeg holder på med pulverkurer (som pleier å funke vektmessig) gjør at jeg fråtser mat når jeg får sjangsen. Jeg trenger å tygge mat og kjenne at jeg heller har forandret kostholdet.
Jeg MÅ gå ned kilo. Skal jeg heller gå over til lavkalori varianten istedet? Jeg har gått på Grete Roede før jeg ble gravid med mitt andre barn og da gikk jeg sakte (og varig) ned 12 kg på ett helt år. Men nå har jeg behov for å gå ned mer kilo og varige kilo.
Kjære erfarne lavkarbo-mennesker: Hva gjør jeg nå ? Noen som har vært der jeg er akkurat nå og kan fortelle litt om hva -du- gjorde ?
Jøss her var det mye broren din har misforstått. Lavkarbo er poengløst så lenge man ikke er i ketose? For noe tull. Hvor i himmelens navn har han hørt det? Det stemmer heller ikke at kosttilskudd forhindrer ketose, i så fall hadde i hvert fall ikke selveste "ketose-guruene" Atkins og Torkil anbefalt kosttilskudd.
Dessuten; han har gått på pulverkur? Klart man går ned fortere på pulver, men husk at man også som regel går fortere OPP igjen. Du har gått ned nesten 4 kg på en måned, det er faktisk et veldig bra vekttap, og et mye mer (sannsynligvis) varig vekttap enn en hvilken som helst pulverkur! Ikke gi opp, og ikke hør på folk som ikke har peiling!
Forresten, nå vet jeg jo ikke hvordan du spiser, så noen konkrete råd er det vanskelig å gi. For alt vi vet kan du jo spise endel du ikke skal spise. Du kunne ikke lagt ut en typisk dagsmeny?
I følge broren min så vet han bedre enn meg :rolleyes: Men jeg lar tvilen komme til gode!
Jeg spiser en omelett til frokost (tre egg, 2 ss kremfløte, mye smør og det hender jeg drysser over ost) Hvis jeg husker mellommåltid spiser jeg en avokado.
Til middag spiser jeg kanskje en kyllingfilet eller en omelett til, eller kotelett. Har alltid en eller to ss seterrømme.
Til alt kosttilskuddet (Udo`s Choice, MiviTotal, Magnesium+Kalsium, samt Rosenrot) så tar jeg ett eller to glass med juice (pga. den forferdelige smaken!). Jeg vet at juice er no-no, men uff.. kun juice duger til fæl transmak!
Appelsinjus inneholser ca 10 karber pr dl jus. Så om du drikker 2 glass jus kan det bli mellom 40 og 50 karber! Siden du følger Atkins skal du ikke spise mer enn 20 karber de 2 første ukene og deretter øke med 5 karber pr uke for å finne ut hvor mange karber du kan spise og likevel gå ned i vekt...
Hva med å drikke fun light istedet? Vet at en ikke skal drikke noe med aspartam i, men det er vel bedre enn jus??
Jeg drakk ikke juice de første 14 dagene med introduksjonsfasen. Det er kun etter dette at jeg har drukket juice, men jeg ser absolutt hva dere mener! På introduksjonsfasen var jeg ganske flink og var heller ikke i ketose da, så det er så rart...
Min mann og jeg bruker også Udo's Choise. Jeg orker ikke den flytende oljen så jeg tar 3 kapsler til dagen. Han brukte også juice i starten til oljen, men pga karboene gikk han over til Fun light . Han sier at den eneste som går an til oljen er Eple og Pære - varianten.
Den skal jeg huske! Eple og Pære. Kan tenke meg saft gjør oljesmaken eklere...
Carisma: Nei, jeg spiser kanskje litt tomat og squash til, men vet at disse er karbosyndere, så spiser bare litt. Har vært veldig dårlig til å spise tillatte grønnsaker. Jeg er forferdelig til å lage mat og da blir det ofte til at jeg tar lettvinte løsninger (Jøss, lurer på hvorfor er jeg er overvektig... ;) )
Syns dere jeg bør forsøke på introduksjonsfasen en gang til og fortsette med Atkins eller rett og slett ta en Grete Roede variant med lavkalori istedet?
Ja, kanskje jeg skal det. I morgen, mandag, fresh start hehehe
Leste litt videre i forumet her om LCHF-filosofien og leste også videre tråder fra dette om at kanskje jeg skal bare se bort i fra filosofier og heller tenke LCHF?
Jeg er litt mellom barken og veden, jaggu. Uff, kosthold ække så enkelt for meg i dag :p
Squash tror jeg er helt greit å spise, jeg spiser det hver dag iallfall! :)
Jeg er ikke så flink med grønnsaker, som i blomkål og brokkoli og sånt jeg heller...men jeg steiker litt paprika, sopp, squash og litt løk til nesten alt jeg spiser. :D Det er godt både til kjøtt, fisk, og til og med i omelett! Og fort gjort er det å! :) Vær forsiktig med løken og paprikaen bare! ;) Jeg tar en kvart løk ca! Det er jo grønne saker det også, og det er de jeg liker best! ;) Ellers må du passe på at du får i deg nokk fett også. Det stimulerer til fettforbrening! ;)
Jeg går på ketolyse, det er mer som induksjonsfasen til atkins. Jeg trives godt med denne livsstilen, og kommer til å fortsette med denne til jeg er fornøyd med meg selv! ;) Da blir det noe ala Lindberg resten av livet!
Er Ketolysekuren ganske likt Atkins sin introduksjonsfase? Kanskje jeg heller likegreit skulle hoppet over på ketolyse? Jeg har sett produktene på Meny og holdt på å kjøpe DVD`n her om dagen. Jeg trodde Ketolysekuren var mye pulver, men når jeg har kikket på hjemmesiden til ketolyse.no, så ser jeg ikke noe pulver, gitt!
Btw, Rema 1000 har så mange gode grillpølser med nesten ingen karbohydrater! I dag kjøpte jeg en pakke litt tysk aktig pølse og den hadde 0,5 gram karbo i seg per pølse! Helt sykt! Kan jo forspise seg på det :D
Jeg spiser tidvis 2 ganger om dagen og går ned i vekt på det :)
Folk mener mye rart om lavkarbo. Pulverkur er ikke lavkarbo, såpass mye kan jeg si. Og man kommer ikke i ketose på pulverkur, det kan jeg umulig forestille meg.
Ketose er egentlig ikke så viktig. Jeg gikk flere år på Fedon, men gikk likevel ned i vekt. Det er dessuten noe som heter easy come, easy go. Når vi går saktere ned i vekt, er det lettere for kroppen å holde seg der. De som raser ned i vekt på pulverkurer, mister ofte mye muskler og legger på seg alt igjen samt litt til når de slutter med kuren.
Joda, du kommer i ketose av pulverkurer, i alle fall EasyLife og Cambridge, dette fordi jeg har erfaring med disse, - resten vet jeg ikke noe om, men tar det som en selvfølge at det samme skjer med de fleste, - i alle fall Eurodietten. Brukte selv EasyLife-pulver i 1 uke for å komme i ketose ifjor høst, gikk så over på lavkarbo, fungerte utrolig bra for meg :-)
Jeg har ei venninne som går på Herbalife (hun blander bare med vann istedet for melk) og kommer i ketose når hun bruker det pulveret. Men det skal også sies at hun IKKE går noe særlig ned i vekt... Har fortalt henne om lavkarbo og hun vurderer å bytte til det nå :)
Jo man gjør visstnok det. Jeg var til og med i ketose i store deler av svangerskapet mitt sist, selv om jeg spiste alt jeg kom over hele tiden. Raste ned 20 kg i svangerskapet (fikk god oppfølging altspå). Jeg hadde 4+ i ketoner på den ene urinprøven, skjønner ikke hvorfor? Fordi forbrenningen min var så ekstremt høy, eller noe?
Ok, da tok jeg feil :) Det har sikkert å gjøre med at jeg er litt negativt innstilt til pulverkur, jeg ante ikke at man kunne komme i ketose av det. Men da lærte jeg noe nytt :)
Ketose er egentlig ikke noe magisk, det er bare at kroppen er tom for karbohydrater og må bruke andre ting å forbrenne for energi. Sykdom med nedsat matinntak kan gi ketose f.eks, mange som er mye kvlame i svangerskapet er i ketose, til og med søvn kan gi ketose siden vi ikke spsier på mange timer. De fleste er i ketose mange ganger i løpet av livet uten å vite det.
Og hvis man spiser mye fett SELV om man tidligere på dagen har spist for mange karber så kan det slå ut på sticksen som ketose... (er jeg blitt fortalt...)
Jeg spiste og alt jeg kom over og gikk ikke opp i svsk, det viste seg å ha med borderline diabetes å gjøre. Lavkarbo var det som gjorde at jeg kunne gå opp noe som helst. Heldigvis var det borte vekke igjen da jeg fikk ha bukspyttkjertelen min for meg selv :D
På dietter som Ketolyse og Atkins oppnår man en tilstand i kroppen som kalles benign (godartet) kostindusert ketose. På pulverkurer som f.eks Easylife og Extravaganza som begge ligger på under 1000 kcal i døgnet (husker ikke det nøyaktige tallet) er man også i ketose, men dette er fasteformen av ketose. Under faste kommer de fleste i ketose, men det er rett og slett fordi man setter kroppen i faste, eller rett og slett sultmodus. Det er noe helt annet, og kan over tid gå utover muskelmasse, ettersom glukose er kroppens foretrukne brennstoff (ikke av annen grunn enn at den er lettest og mest effektiv å forbrenne) og vil bryte ned proteiner i kroppen og omgjøre dem til glukose i leveren. Tilfører man godt med fett i kosten unngår man fort dette.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.