Dagbladet publiserte i dag en artikkel om lavkarbodiett i papirutgaven. Denne har jeg ikke lest, så den som har det kan komme med innspill. I tillegg stiller Sofie Hexeberg opp til nettmøte i morgen på dagbladet.no.
Jeg håper bare dette kan bidra til litt større bevisstgjøring om at man ikke trenger 3-4 hundre gram karber om dagen for å overleve. Vi kan jo heller ikke forvente at fettfiendtlige VG vil gjøre en liknende artikkel:p
Jepp, veldig, veldig bra! Det eneste er at Wenche Frölich IGJEN er ute med pekefingeren og misjonerer om hvor flott det er å spise et halvt brød om dagen, for det gjør hun selv. 50-60% karbohydrater om dagen er det beste! :rolleyes: Hadde vært deilig med en artikkel hvor de ikke MÅ ha med meningene til motparten. Ser ikke at Hexeberg eller Lindberg blir spurt når de forteller om fortreffeligheten til norsk normalkosthold.
Og barn går jo selvfølgelig glipp av viktige mineraler og vitaminer dersom de settes på et kosthold med mindre karbohydrater, og mettet fett fører til hjerteinfark. Ikke akkurat oppdaterte på forskningen, disse "ekspertene". Jeg kjente jeg ble irritert.
La oss si at vi KUN kutter ut hvetemel, pasta, ris, potet og brød i kosten vår. Pluss potetgull og alt sånn snop. Altså kun ene og alene det. HVILKE vitaminer og mineraler går vi egentlig glipp av da? :D. Jeg kan ikke se at det er noe vi trenger i de tingene.
Jeg kan jo selvfølgelig være tilbøyelig til å diskutere om hvorvidt det er bra å kutte ut grønnsaker som vokser over jorden, og om hvorvidt det er bra å innta SÅ MYE fett som på ketolyse, men det betinger en saklig motpartner til diskusjonen, og en som ikke står på sitt uansett hva.
Når det gjelder mettet fett er det jo underlig at det skal være så farlig både for barn og voksne ettersom morsmelka består av 50% mettet fett, og den er jo den aller beste for en liten krabat. Jeg kan forresten også være tilbøyelig til ådiskutere "kunstig fett" (i mangel på ett annet ord. Altså fett fra blandingsprodukter, som rømme, fløte, ost osv. Ja, det er blandet med noe annet for å lage det), vs. fett fra en naturlig kilde, som avokado, nøtter, grillskive osv.
Visste dere forresten at det er noe som heter karbansikt? Dvs at man kan se på noen dagen etter de har spist mye karber, som f.eks pastarett? Man blir oppblåst i ansiktet. Og klart man blir det, man samler jo vann.
Drevon er vel den aller verste, og minst faglige eksperten her til lands. Ikke er han oppdatert, og han tviholder på 20-30 år gammel forskning og mening. Det er faktisk helt sykt at VG som en seriøs portal setter sin lit til han.
Jeg mente forsåvidt ikke at fettet var kunstig, men at det blir ikke helt "rent" i forhold til en nakkekotelett :p. Både fløte ogrømme og alle de andre produktene som kommer fra meieriet er tilsatt stoffer/og eller smaksemgulatorer. Det er ikke til å komme bort fra. Melka fra kua smaker ikke den ssamme som melka fra kartongen, vettu. De skummer nok ikke bare fløten av melka etter separering. Dessuten skal den både standardiseres, homogeniseres, varmes opp og presses før den tappes på kartonger, så det kan jo hende at den fløten vi kjøper i butikken har ett fettinnhold som har gått gjennom litt for mye i forhold til om vi melker kua og separerer melka selv.
Melka fra kua smaker ikke det samme som melka på kartongen nei, fordi fløten enda ikke er skilt ut og melka er ikke pausterisert. :) Men fløten og rømmen man kjøper i butikken er neppe tilsatt noen form for smakstilsetninger. Ifølge tine.no så er fløte kun separert fra helmelk, og ikke noe mer. Den er også uhomogenisert. (seter)Rømmen er bare et produkt av fløte og melkesyrekultur. Jeg kan ikke heelt se hvor disse "tilsatte" stoffene kommer i fra. Da skal det være opplyst om det. :)
Leste nettopp artikkelen, og må si jeg er imponert over at Dagbladet kjører en sånn artikkel. Dog kunne de utelatt å ha med disse Norske "kostholdsekspertene" som mener et kosthold med 10 ganger mer fiber-, vitamin- og mineralrike grønnsaker enn mannen-i-gata får i seg gir mangelsykdommer*, og at mettet fett gir hjerteproblemer.
ADA, ACA, AHA, og alle andre høykarb-pushende statlige organer har de siste 40 årene kastet milliarder av kronasjer på forskning som skal bevise "kolestrol-hypotesen", og hva er resultatet? Ikke en eneste undersøkelse bekrefter noen sammenheng mellom mettet fett og hjerte-/karsykdom.
*I tillegg får en jo legge til at vitamin A, D, E og K er fettløselige, med andre ord får du dem ikke i deg med mindre du spiser fett. Det samme gjelder livsviktige mineraler som jern, kalsium, magnesium, mm. som vi heller ikke får stort av uten deilig rødt kjøtt.
Ikke la deg vippe av pinnen med disse karbofrikene til eksperter. Dette må vi bare leve med. Men se hva Dagbladet skrev om lege, dr.med Sofie Hexeberg. Hun er også kostholdsekspert:D
Knallbra artikkel, holdt på å svime av når jeg så Dagbladet på butikken i dag. Visste ikke om dette på forhånd.
Ble positivt overrasket faktisk! Vil absolutt si at det var Hexeberg som ble fremstilt i et positivt lys, Frölich sin kommentar høres egentlig bare snodig ut. Hvem er det egentlig som spiser et HALVT BRØD per dag? :rolleyes:
Ææææh jeg får makk i magen av det lille avsnittet nederst på side 1! Seriøst, hvordan kan de fortsatt sitte å si at mettet fett er farlig for hjerte og karsykdommer?! Og hvordan kan hun frölich-dama påstå at kjøtt er så lite næringsrikt i forhold til brød??
Jeg må si at Hexeberg fremstår som hundre ganger mer seriøs enn adre eksperter gjør i lignende intervjuer! Og det uten å ta hensyn til at hun sier fornuftige ting og de stort sett ikke gjør det :D
F.eks henvisning til forskningskilder o.l, tenk om Drevon kunne spa opp noe sånt!
Jeg har veldig lyst til å be henne stille opp næringsinnholdet i 100 gram grovbrød (typen hun bruker), 100 gram kjøtt (valgfritt feit), 100 gram fisk, og 100 gram grønnsaker.
Med innhold av fett, protein og karber, samt vitaminer og mineraler.
Skjønner ikke at VG kan bruke Drevon. Drevon er ikke oppdatert, 20 år på etterskudd med forskningsrapportene, ikke følger han de statlige rådene, som VG som plattform skal følge heller.
I tillegg er han - unnskyld om noen føler dette er litt på kanten - en ufyselig drittsekk. Han skal være fagmann av høyeste rang, og jobben hans er å hjelpe mennesker. Alikevel ser man stadig at mennesker med alvorlige medisinske problemer som diabetes, insulinresistens, hjerte- og karsykdommer, overvekt, gjerne alt sammen, ber om hjelp men blir møtt med samme svaret: "Du må bli mindre feit. Slutt å spise kaker og potetgull hele dagen og reis deg opp av sofaen nå og da."
Det er intet mindre enn en skam at han enda får lov til å praktisere! Dersom han har pasienter med lidelsene nevnt over, eller andre overvekts- eller betennelsesrelaterte sykdommer tar han jo faktisk livet av dem sakte men sikkert. Sleng psykisk og følelsesmessig stress gjerne forbundet med å være ufør og syk i mange år inn i miksen og holdninger som det han kommer med kan godt tenkes å ta livet av pasienter enda raskere..
Og hva er kaker og potetgull fullt av? Jo det er mat med høy GI og masse raske karbohydrater. Så der kan vel den fettfiendtlige VG ta og stappe sin seriøshet i vektklubben i dass.
Njaa.. Staten er faktisk mot sukker. Problemet er at de ikke er mot karbohydrater. En stor potet gjør samme skaden som en halv kopp sukker, så når Drevon sier potet, pasta og brød er kjempeflott men kake er dumt fremviser han en ignoranse som i ethvert oppegående system burde frarøvet han retten til å bedrive medisin og uttale seg offentlig.
Potetgull er forøvrig ikke "farlig" pga. karbohydratene i følge Staten og deres nikkedukke Drevon. Det er "farlig" pga. fettinnholdet, ikke kombinasjonen av transfett og enorme mengder stivelse (aka. sukker).
Takk! -
jeg trodde jeg kunne maile denne til noen som ikke er overbevist, men pga "motpost"-artikkelen, så har det jo ingenting for seg.... Motstandere vil henge seg opp i den istedet.
Jeg syntes Hexeberg virket fornuftig nok helt til hun i nettmøtet svarte at vegankost er direkte skadelig og utilstrekkelig som kost for mennesker.
Det går jo ikke direkte på lavkarbo (slik jeg oppfatter henne mener hun det generelt, ikke bare i kombi med lavkarbo), men det går på troverdigheten løs for min del.
For øvrig takk til Nerthus for å laste opp sidene fra papiravisen. :-)
Da ville artikkelen vært langt mindre troverdig, og alle skeptikere og motstandere ville hengt seg opp i at den var ensidig. En artikkel uten innspill fra "andre siden" er bare dårlig journalistikk. Vi vinner ikke kampen med propaganda, vi vinner den ved å ha bedre og mer overbevisende argumenter enn "fienden". :)
Jeg er faktisk enig, Ethereal, bare lett frustrert over at det sjelden blir stilt spørsmålstegn når den "andre siden" uttaler seg :-) Flåsete sagt av meg, og jeg trekker det tilbake.
Vel, har du noe bevis på at det ikke er skadelig? Ca. halvparten av de 22 aminosyrene vi har i omløp er såkalte essensielle aminosyrer. Disse må man få fra kosten, og gjett hva? De eneste kildene i verden for de fleste av disse er animalske. Ja, du kan få en del av det fra soya og bønner, men da er det snakk om innhold og biologisk tilgjengelighet så lavt at du må spise flere kilo bønner om dagen for å ha noe håp om å gi kroppen det den skal ha. Det samme gjelder essensielle fettsyrer. Du kan lese all veganer-propagandaen du vil, men det er ikke til å komme unna at grønnsaker og frukt stort sett inneholder 0 proteiner og sunne fettsyrer.
Merk: Dr. Hexenberg sa "veganer-kost" ikke "vegetarianer-kost". Som vegetarianer (eller lactoovo-vegetarianer som doktoren sa) spiser man egg og meieriprodukter og kan få i seg det man trenger om man er påpasselig.
Synes det er helt på sin plass å advare mot veganer-kost. Det er like skadelig for kroppen som å gå på en Noka-kur lengre enn man skal (en bekjent av meg fikk betydelig skade på indre organer pga. feilernæring etter å ha gått på Noka-kuren 2-3 ganger lengre enn anbefalt).
Ja, merket meg at uttalelsen kun gjaldt veganer.
Siden jeg ikke er veganer, har jeg begrenset kunnskap til deres næringsregnskap. Et kjapt søk gir meg likevel denne kunnskapen:
Mitt hovedargument for at legens påstand ikke kan medføre riktighet, er vel rett og slett at jeg vet mange lever i beste velgående med veganerkost, også hele livet.
Dessuten: Dersom vegankost er så skadelig som legen påstår, tror jeg vi ville hatt store overskrifter om det - både generelt og om konkrete eksempler på veganere med store helseproblemer. (For å komme kritikerne i forkjøpet: Jada, det finnes sikkert slike artikler, men det gjør det sikkert om lavkarbo også.)
La meg sammenligne det med vår kunnskap om røyk. Alle vet det er skadelig å røyke. Det betyr ikke at ingen røyker, men kunnskapen er i hvert fall godt kjent.
Når det er sagt, var jeg egentlig ikke ute etter å starte en stor vegandebatt her på lavkarbo.no. Jeg ble bare så utrolig opprørt da jeg leste det.
Å bruke en veganer-side som kilde for hvorfor vegan-livsstilen er sunn er like fornuftig som å bruke en kristenfundamentalistisk side for å bevise at den religionen har rett.
De nevner ingenting i kildehenvisningen din om hvilke aminosyrer disse produktene inneholder, ei heller om biotilgjengeligheten (om det heter det på norsk, "bio availability" på engelsk) på disse. For et veldig rent, enkelt eksempel: Proteinpulver. Mange proteinpulver inneholder de samme makronæringsstoffene, men de gode har mye høyere biotilgjengelighet og gir kroppen en mye bedre kilde for byggestoffer.
En analogi (eller similie eller hva det nå blir): Du har to sekker murstein, den ene representerer bønner og nøtter, den andre animalske produkter. Begge sekkene har like mye murstein, men i den første er halvparten irregulære, feilproduserte, knuste osv. Dermed får du langt mindre brukbart byggemateriale ut av denne sekken enn fra "kjøtt/egg/meieri"-sekken.
For uttalelser fra en lege som har laaaangt mer erfaring med kost, overvekt, næringssammensetning, osv. sjekk www.proteinpower.com/drmike/lipid-hypothesis/the-vegetarian-myth/. Disse to legene ser daglig folk som er syke, feilernærte og overvektige enda de jo spiser verdens sunneste kosthold; vegetarisme. Sjekk også historien til Dr. Sofie Hexenberg og Skaldeman, som begge ble sykere og sykere over mange år med forsøk på å få helsen på rett kjøl med veganer-/vegetarianer-kost.
Gjør de egentlig det? De fleste veganere får alvorlige vitamin og mineralunderskudd i kroppen. I tillegg til endel andre mangler. Det finnes blant annet et par eks vegeterianere her på formumet med sterke meninger om dette vet jeg ;)
Har en i familien som er veganer. For det første er det vanskelig å holde seg til grønnsaker ene og alene. Så sprekkene kommer med jevne mellomrom. Men når hun spiser vegant blir formen betrktelig bedre enn med høykarbo og masse godis. Det skal også sies at hun spiser en masse kosttilskudd og andre ting for å dekke behovet for de forskjellige mineraler etc.
Faktisk omtrent en handlebag full. Det koster en formue.:confused:
Er hun en såkalt "etisk veganer"? Altså, en som ikke spiser kjøtt fordi det er uetisk å drepe dyr. I så fall lurer jeg litt på hvorfor hun ikke spiser egg fra frittgående høns, økologisk honning, meieriprodukter fra frittgående kyr, osv. Har alltid plaget meg litt dette veganerkonseptet.. Å være vegetarianer og spise animalske produkter som kan produseres uten å skade eller plage dyrene er da ikke uetisk hvor enn mye du legger i dyrenes velferd?
Om noe er kjøp og konsumering av økologiske produkter et stort pluss for dyrene da den eneste stemmeseddlen næringsindustrien bryr seg om er den i lommeboka. Hadde alle kjøpt egg fra frittgående høns, ja, så hadde alle egg-leggende høns kjapt blitt frittgående.
Se forresten linken jeg postet over (og under:p) for omtale om og Amazon-link til en bok alle veganere/vegetarianere bør lese:
Skal be henne sjekke linken.
Har argumentert med henne om dette til ingen nytte.
Nei det er ikke av etiske grunner, hun har hatt en del vondt i indre organer, som milt, nyrer + at det er mulighet for Chrons. Hun var hos en altenativ medisiner som fikk henne startet på vegar kost.
Hun har klokketro på at dette er både sundt og riktig for henne. Dessverre.
Dette var godt jobbet av Dr Hexeberg! Jeg likte henvisninger til studier i stedet for bare å argumentere med "dette gjør jeg og det har jeg gjort hele livet, og jeg er ikke syk". kremt Frölich kremt
Jeg vet om mange som lever i beste velgående på brød med margarin og magert pålegg til frokost, lunsj og kvelds og to-tre poteter til middagen hele livet... :geip: Uten at jeg vil trekke konklusjonen at den kosten er sunn...
Jeg holder på å lese denne bloggartikkelen for tiden. Den er så sinnsykt lang at jeg tar det i økter. Den knuser veganmyten ganske så kraftig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.