sterk sa for siden:
women.webmd.com/guide/high-protein-low-carbohydrate-diets
www.sideroad.com/Weight_Loss/low-carb-diet-danger.html
Er dette utdatert informasjon jeg ikke behøver bekymre meg for?
sterk sa for siden:
women.webmd.com/guide/high-protein-low-carbohydrate-diets
www.sideroad.com/Weight_Loss/low-carb-diet-danger.html
Er dette utdatert informasjon jeg ikke behøver bekymre meg for?
Vintergumman sa for siden:
Short answer - ja.
På denne dietten skal det noe til å klare å spise så mye protein at du skader nyrene. Hold deg til rundt 1-2g per (optimal) kroppsvekt så er du heelt sikker på å unngå det. Jeg har lest noen andre spørre om det på forumet, men de fikk samme svar. Ikke noe å bekymre seg over.
Man kan oppleve en økning i kolesterolet i startfasen, men Hexeberg rapporterte selv i den spørsmål-svar sekvensen hun hadde nylig på dagbladet.no at hun hadde flere pasienter på lavkarbo som endte opp med å forbedre sine kolesterolverdier betydelig.
Hva som fører til kreft endrer seg fra år til år. Ærlig talt, det siste jeg hørte var at å sitte noen timer hver dag førte til kreft.... Ja, jeg har hørt at mye rødt kjøtt kan føre til endetarmskreft, men jeg venter fortsatt på noen gode studier på det.
Ketosen du oppnår under ketolysedietten er ikke skadelig. Det de snakker om er den tilstanden som kun kan oppnåes av folk med diabetes1.
Jeg linker ikke til noen vitenskaplige artikler her eller noe. Dette er ting jeg har lært av å lese på forumet her inne iløpet av en mnd. Og merker at jeg lærer MYE. Kan dog ikke nekte for at ketose gir en helt horribel ånde :(
kennygirl sa for siden:
Jeg leste en plass (husker ikke hvor) at lavkarbokosthold faktisk forebygger kreft :)
Smugspiser sa for siden:
Ikke at jeg er en ekspert i dag, men jeg har nett sittet og lest en del om at det faktisk ikke finnes studier/forskning som klarer å få høyt kolesterol til å kobles direkte til hjerte og kar sykdommer. Og at kroppen selv regulerer kolesterol nivået etter hvor mye kolesterol den får gjennom mat. Og dersom den ikke får nok i mat, produseres dette, slik at nivået er nogenlunde stabilt. Var ihvertfall det jeg tolket det som.
Kitt sa for siden:
Dersom du leser alle trådene startet av Pål, vil jeg tro du fort finner ut at det ikke er noe som helst å bekymre seg for!
Queen of Wands sa for siden:
Sist jeg sjekket var jeg fremdeles i ketose, men den dårlige ånden har gått over for lenge siden, i alle fall merker jeg ikke noe selv. ;) At appetitten (eller rettere sagt SUGET etter mat) går ned stemmer for meg i alle fall, noe som er BRA, ikke dårlig, for folk med problemer med å begrense seg...
Zincite sa for siden:
De fleste her strever vel mer mot mere fett og holder proteinandelen omtrent som andre :)
I forhold til nyrer kan du også lese her på svenske kostdoktorn. Den ligger under kategorien Myter om LCHF.
Photobscura sa for siden:
Proteinandelen vi får i oss er som regel ikke særlig større enn hva statens ernæringsråd anbefaler, heller.
Om dette hadde stemt, så hadde ikke mennesket overlevd som rase.
Ketoseånden forsvinner hos de fleste etter en tid. Og når ble det en dårlig ting å brenne fett i stedet for sukker?
Veggpryd sa for siden:
Huff, det ser ut til at det vil ta laaang tid før disse mytene blir avlivet. Det er så utrolig mange som plager seg selv med disse gamle mytene... sukk.
Olli123 sa for siden:
en.wikipedia.org/wiki/Medical_research_related_to_low-carbohydrate_diets
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.