< Tilbake til oversikten

Amming og ketose

susiequ sa for siden:

Heisann, er det noen som vet noe om det er ok med ketose og amming? Jeg fant en tråd der noen hadde fått klarsignal, men den var fra 2005, og jeg regner med noen kanskje vet mer nå? Jeg har vært i ketose i 3 uker, og resultatene er supre - men samtidig har jeg lagt merke til at babyens avføring kommer sjeldnere - noe som jo kan være normalt... Vil veldig gjerne høre fra noen som vet? :) Spiser variert og tar kalsium, krom, sink, selen og magnesium i tillegg.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Klipper og limer fra en annen tråd.
Mener også å huske at de som fullammer bør ligge på ca 100 kh pr dag.

susiequ sa for siden:

ok, supert - tusen takk! :)

Yonah sa for siden:

Men samtidig er det ingen som reagerer på om en ammende mor går ned 10-15 kg i ammeoerioden UTEN å gjøre noe som helst annet enn å amme;) Hvorfor skulle dette være ufarlig mens ketose der kroppen faktisk får det den trenger av næring er farlig?

Jeg tror at et sakte vekttap ikke er farlig..

Edlih sa for siden:

Ett sakte vekttap er nok ikke farlig nei, men det ville vell innebære ett sunt og variert kosthold og mosjon? Ikke så ekstremt som ketose? Å spise lavkarbo og amme ser jeg ingen grunn til å ikke kunne gjøre. Det ser jeg på som sunt da:)
At ammende går ned av å amme er jo en helt annen sak da, det er kroppens naturlige gang! Ikke slanking.... Det er meningen det skal være slik.

plastbox sa for siden:

Det blir jo strengt tatt det samme med tanke på disse "miljøgiftene" folk snakker om. Vi får i oss mye rart som er fettløselig og spares opp over mange år, og når vi så frigjør energi (i form av ketoner og triglycerider) fra fettcellene dumpes også disse miljøgiftene ut.

Om grunnen er ketose eller vektnedgang som følge av amming er irrelevant, fettcellene inneholder fortsatt det samme og dumper like herlig ut alt sammen. Dermed kan en vel anta at vekttap pga. lavkarbo under amming ikke er noe mer skadelig enn vekttapet fra selve ammingen. :)

Yonah sa for siden:

Hva er forskjell på at man går ned ved å justere kostholdet eller å ubevisst justere kostholdet å gå ned? Jeg ser ikke den.

Og ja, jeg har spist grønnsaker til ALLE måltider de siste 10årene, såkalt sunt ellers også, men pga min insulinresistens så går jeg bare opp i vekt. Når noen sier at det bare er å spise sunt og mosjonere, da blir jeg en smule harm, fordi det er jaggu ikke så enkelt. Hvis det var så enkelt hadde jo flesteparten av oss vært normaltvektige jo.

Jeg klarte å holde kostholdet i sjakk i forrige svangerskap, gikk nok inn og ut av ketose ettersom hva jeg åt, jeg åt ikke bevisst ketogent, men det ble slik noen dager.
Men så ble Dokka vår født og vi lå 2mndr på sykehus, jeg pumpet og ikke ammet( pga sondemating), maten var det helt umulig å spiser skikkelig lavkarbo, jeg tok meg 4 rugsprø om dagen og fylte opp med det jeg fant av ost, kjøtt og grønt og en sukkerfri yoghurt om dagen. Resultat: 16kg opp på 8uker. Og jeg gikk, mange timer om dagen rundt i gangene der.
Og jeg er ikke unik, det er flere som meg;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.