Jeg kjøpte en flaske walnøttolje i går. Jeg håper den er sunn, for det er den nydeligste lukta jeg har kjent i hele mitt liv!!!!!!!!! :p :p :p
Nå har jeg et Atkins brød i bakemaskinen med walnøttolje i, og det lukter såååååå godt i huset mitt!! Skal prøve oljen på salat også, det MÅ bli godt!!
Jeg har også hatt en flaske valnøttolje i hus, og det er virkelig oljen for de som tror de ikke liker olje! Nydelig, mild nøttesmak.
Valnøttoljen er sunn hvis den er extra virgin (det må stå på). Den gir mye omega-3, på linje med linfrøolje, samt antioksidanter. Det er best å bruke denne oljen som smaksetter/krydder og litt hist og pist. Mens det fettet vi trenger mye av er enumettet/omega-9, som finnes i olivenolje, rapsolje, avokadoolje, mandler, peanøtter, oliven, avokado.
Det er motsatt - de fleste får i seg for mye kalsium i forhold til magnesium, slik at om man begynner med kalsiumtilskudd så bør man samtidig ta magnesium. I Vesten får 75% av oss for lite magnesium, pga at maten er mindre næringsrik, pga at jorda er utarmet, pga bruk av kunstgjødsel, pga krav om inntjening og stor innhøsting.
Det er få som trenger kalsiumtilskudd.
Man bør merke på leggkramper i løpet av en ukes tid etter at man har begynt med magnesium. Men det kommer også an på om man virkelig har en magnesiummangel, og hvor stor den mangelen eventuelt er. Blir spennende å høre om faren din får effekt - gi rapport!
Jeg så du spurte om du skulle ta kalium for PMS i en annen tråd Elian. Nå er jeg litt lat og svarer her... Kalium er et salt og er kun pga ketosen, og har ikke noe med PMS å gjøre. Man bør være forsiktig med å ta tilskudd av kalium hvis man IKKE er i ketose! Kan forstyrre hjerterytmen.
Ikke uten å ha tatt en blodprøve som viser at du faktisk har lavt. Har ikke hørt det anbefalt å ta kalium kun ved økt svette. Når man tar vanndrivende er det ofte anbefalt.
Og du har hørt om alle barn og unge som har fått hjertesvikt på idrettsbanen... kommer ikke det av kalium-mangel da?
Hvis en drikker mye vann så får du jo en viss utvasking av salter.
Jeg syns det blir mye en skulle ha blitt sjekket for, Problemet er at tilstanden kan endre seg i løpet av en uke og da skulle en jo ha tatt en ny prøve igjen.
En av døtrene mine fikk en sånn sjekk og de fant ut hun hadde forlite jod, men magnesium ble hun ikke sjekket for:eek:
Extra virgin står det på den,med litt for små bokstaver på baksiden.:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.