< Tilbake til oversikten

Er dette noe for meg?

vaffelmix sa for siden:

Jeg er en gutt på 16 som vil miste noen kilo. Jeg er ikke overvektig i følge bmi'n min som er på 21.47. Men jeg har så og si nesten ikke noe muskler men masse fett på magen. For 2-3 måneder siden fikk jeg mannepupper og idag fant jeg ut at jeg har strekkmerker på magen.

Jeg er vanlig på armene og beinene men på magen er det fett.

Vil dette fungere for meg? Jeg er ikke så glad i og være ut blant folk å jogge eller gå på treningssentere.

Fungirl sa for siden:

Dette vil absolutt fungere for deg, anbefaler deg å lese deg opp på de forskjellige filosofiene, det kan holde å redusere mengden karbs, altså brød, potet, pasta og ris.
Men husk at det er trening som må til for å bygge muskler, og det er mye du kan gjøre hjemme eller i området rundt. Trenger absolutt ikke gå på ett treningssenter.

Du må også huske på at du er i den alderen der du ikke er ferdig utviklet, at du holder på å vokse opp til å bli mann, men kroppen trenger ikke sukker og stivelse så kanskje dette kan være noe å kutte i først omgang.

Lykke til :)

vaffelmix sa for siden:

Jeg bor med faren min og han lager ikke så ofte middag. Så jeg finner som regel på noe selv og da blir det fort en nuddelpakke eller en pizza eller ikke noe i det hele tatt. Er det noe lettvint jeg burde kjøpe inn som jeg kan alltid ha liggenes?

TrillTrall sa for siden:

Egg og bacon! :) Nudler er omtrent det verste du kan ha i deg overhodet så ligg langt unna det. Les litt under oppskrifter her inne, det er slett ikke så vanskelig og mye kan du ha liggende i fryseren og da er det fort gjort å fikse noe uten at det tar halve dagen.

vaffelmix sa for siden:

Så alt jeg skal passe på er og holde meg unna karbohydrater? Og trene litt?

TrillTrall sa for siden:

Nikker Sånn grovt sett ja. :) Jeg holder meg mer til Fedon Lindberg etterhvert, helt lavkarbo ble for drøyt for meg. Du trenger neppe spise så lite karbohydrater at du kommer i ketose, du høres jo mer eller mindre sylslank ut, men som du har obsertvert er det "karbo-tillegget" som holder på å komme hos deg.

Om du vil ha brød så prøv Fedon-brødet, selges på Rema (28,-) og vi synes det er kjempegodt! Det finnes også en egen Fedon-kornblanding om du spiser det. Se litt på sidene hans www.drlindbergs.no/ om du føler at det er noe for deg. :)

Det er i grunnen såpass enkelt som at du kan starte med å droppe ris, pasta, nudler, poteter og brød - du kan spise veldig grovt brød da, Fedon-brød eller rugbrød f.eks. Rugsprø og helt gorve knekkebrød også, om du ikke skal i ketose. 1-2 frukter (ikke banan eller mango) om dagen, masse grønnsaker (gjerne til hvert måltid), vann til drikke.

Dette går nok helt fint om du er innstilt på det! :cool: Lykke til!

KarMa40 sa for siden:

Husk at "unngå karbohydrater" også handler om brus, sjokolade, godteri og potetgull, sukker i kaffe eller honning i te og det meste innen øl.

Det skal styrke til å spise helt på tvers av de offisielle rådene, lån noen bøker og les dem, så er du forberedt når du skal stå på ditt.

Lykke til!

Carisma sa for siden:

Har dere stor fryser? I såfall kan det være greit å lage opp store ladninger av f.eks ostelasagne og fryse i porsjonsbokser (fås hos Nille o.l) så har man lett tilgjengelig mat som er enkel å varme opp raskt.

Fungirl sa for siden:

Du har fått mange fine tilbakemeldinger så holder du deg unna de verste karbsene som nevnt over så vil du nok oppnå resultater :)

vaffelmix sa for siden:

Takk for all hjelpen folkens, skal på butikken nå for hadde ikke noe særlig med mat her jeg kan spise.

Kan noen si rask noe jeg kan kjøpe? Orker ikke stå å lese bakpå hver ting i butikken.

TrillTrall sa for siden:

En innsats er du faktisk nødt til å gjøre. :) Men egg og bacon, skinke, salat (grønn salat, paprika og agurk f.eks., gjerne med fetaost også) er lettvint å lage da.

Cec1973 sa for siden:

Hei,

Nå går jeg kanskje mot strømmen her, men jeg synes ikke du skal hverken slanke deg eller gå på noe lavkarbo-kur. du har en BMI som viser at du er helt normalvektig. Strekkmerkene du har fått kan komme av at du har vokst fortere enn huden din har klart å følge med på og trenger ikke nødvendigvis å komme av at du har blitt tjukk (noe jeg ikke tror du er!). De vil ikke forsvinne om du slanker deg/går på noe kur!

Jeg vil heller anbefale deg å kutte ut potetgull og søtsaker og kanskje bevege deg litt mer? Da mener jeg ikke at du trenger å begynne å trene aktivt, men du kan kanskje gå istedetfor å ta buss, ta deg en gåtur innimellom, gå av bussen et stopp før osv... Kanskje du kan ta litt sit-ups, armhevninger ol. hjemme? Kjøpe deg en ergometersykkel? Du må huske på at du ikke er ferdig utvokst enda!

Jeg har selv en sønn på 15,5 år og jeg hadde ikke likt om han skulle begynne å kutte ut mange matvarer som melk, brød, ris, pasta osv... Dette er en kur som enten må gjøres av voksne og om ikke annet, overvåkes av voksne. Og ja, sønnen min var litt lubben en periode for noen år siden. Da han fikk litt lenger skolevei og plutselig vokste i en superfart forandret han kroppsfasong fullstendig. Han er nå veldig tynn og lang, men han spiser godt, både ris, pasta, brød, og til og med potetgull og søtsaker!

Lykke til!

Cec xxx.

Brimstone sa for siden:

Hæ? Hvorfor ikke det?

Cec1973 sa for siden:

Fordi jeg har troen på at litt av alt (begrensing) funker best i det lange løp. Dette gjelder vel det meste i livet. :)

Cec xxx.

jvb sa for siden:

Jeg er helt uenig.

Hvorfor skal jeg spise begrensede mengder gift? Jeg vil ikke spise NOE SOM HELST som ødelegger hypokretincellene i hjernen, eller tukler med blodsukkeret og insulinet.

Og hva som er gift er individuelt, for min del kan jeg ikke spise gluten. Spiller ingen rolle hvor mye det begrenses - jeg blir forsatt helt ødelagt i tre-fire dager.

Men du mente vel at dette bare gjaldt friske mennesker? Fortrinnsvis FØR de utvikler metabolsk-relaterte sykdommer, og blir syke og så skal forsette å forgifte seg selv (bare i mer begrenset omfang)?

Mitt tips til trådstarter: www.lchfnorge.no/kostprogram.html

Cec1973 sa for siden:

Jvb: spiser du nøtter? For noen mennesker er det å spise nøtter ensbetydende med å dø, allikevel vil jeg ikke fraråde folk å spise nøtter, ei heller vil jeg kalle det gift. Selvfølgelig ville jeg aldri anbefalt noen å spise noe de ikke tåler, men trådstarter er 16 år, frisk, har ikke sagt at han har allergi mot noe og er heller ikke overvektig. Derfor vil jeg anbefale han å spise litt av alt og bevege seg litt mer. Han velger selvfølgelig hvem han velger å lytte til.

Cec xxx

jvb sa for siden:

Fortrinnsvis ubehandlede nøtter - ja. Det er mye bra næringsstoffer i.

Bevege seg mer er bra, det er jeg enig med deg i - men at det er bra å spise ting kroppen ikke faktisk trenger, om enn i begrensede mengder, blir jeg aldri enig i :)

Hvis trådstarter er frisk og i god form, og så plutselig får mage og "mannepupper" så vil jeg si at ja - det kan helt klart være kroppen har nådd en grense for toleranse ovenfor f.eks. insulin; og at det kan være starten på insulinresistens. Helt klart noe å ta opp med fastlegen ifht blodprøver, synes jeg.

Det finnes åtte livsnødvendige aminosyrer, men ingen livsnødvendige karbohydrater - er det da noe poeng å spise litt av alt?

Lillemy71 sa for siden:

Sier meg enig med deg jeg og anbefaler trådstarter og komme seg til en lege hvis han har fått manboobs sånn helt plutselig. Det kan jo tyde på hormonforstyrrelser av et eller annet slag. F.eks kan overdreven bruk av soyaprodukter gi sånne utslag, det tenger ikke å være insuliresistens.

Dessuten hvor mye magefett snakke vi om her, du er tilsynelatende normavektig, kan jo bare være at du har fått et litt skjevt selvbilde av f.eks noen uheldige kommentarer?

Jeg har troen på et variert kosthold der man ikke helt utelukker enkelte matvarer bortsett fra i en evt. slankeperiode for ekstremt overvektige. Du er 16 år, tilsynelatende normalvektig og synes ikke du at han skal gå så drastisk til verk som f.eks ketose. Kutt ned på ferdigmat og snop, få i deg masse grønnsaker og litt frukt og hopp av bussen et par stopp tidligere enn du egentlig skal og gå siste biten. Kan hende du spiser helt feil, ferilernæring kan også gi underlige utslag.

Ferdigprosessert mat, er etter min menig, fiende nr. 1 ikke nødvendigvis karbohydrater i sin naturlige form. Jeg mener dersom ris er så forferdelig burde jo alle japanere vært syke og overvektige, de spiser store mengder hver dag? De har begynt å bli overvektige og syke nå pga et såkalt vestlig kosthold med pizza, burgere osv. Det inneholder selvfølgelig bearbeidede kh. Har man derimot utviklet et metabolsk syndrom eller matintoleranse er jeg enig at kostholdsendringer er å forfekte fremfor medisin.

MEN kom deg til lege og sjekk hva som skjer, kan være andre ting enn maten som er feilen.

Nerthus sa for siden:

Jeg tror dette er en av utfordringene dine - faren din lager ikke så ofte middag. Begynn med å sette deg ned med faren din og bli enige om at dere må spise ordentlig middag hver dag! Ihvertfall må det i kjøleskapet være gode produkter slik at du kan lage deg noe selv. Det tar faktisk ikke mer enn 15 minutter og lage en god og sunn middag - med alle næringstoffene inkludert :)

Du vokser fremdeles - og det er derfor viktig at du ikke blir ekstrem her.

Kutt ut alt av sukker og snacs, hamburger med brød og pizza og pommes frites.

Spis frokost, lunsj, middag og et eller to mellommåltider.

Gjør dette i en mnd og se hva som skjer med kroppen din. Om du legger til gåturer vil du bli meget overrasket over å se hva 30-45minutter rask gange (bruk mp3spiller med sanger som har passe rask-gange tempo :) det har jeg når jeg er ute og går) - vil gjøre med fastheten i kroppen din.

Hvis det er et faktum at du har fått mannepupper - bør du snakke med legen din - eller faren din slik at du får sjekket ut om det kan være hormon-ubalanse.

Hvis du har god kontakt med din mor - kan du kanskje få henne til å hjelpe deg til å snakke med faren din om at dere må ha mat i kjøleskapet :)

(ser at jeg er ganske enig med lillemy her :) )

Lillemy71 sa for siden:

Er ikke sikkert du vil ut med dette, men jeg må bare spørre. Hvor høy er du, hva veier du og hva er midjemålet. Forstår om du ikke vil svare, det trenger du ikke.

Jeg fikk også svære strekkmerker på lårene da jeg var i puberteten for jeg vokste noe veldig på kort tid. Huden klarte ikke å følge med, men jeg var helt normalvektig. Som nevnt i forrige innlegg, dersom du virkelig har fått mannepupper uten at du har lagt på deg noe særlig bør du få sjekket det hos lege.

Vil du ha muskler må du trene litt. Du kan kjøpe deg noen håndmanualer (begynn forsiktig) og løfte litt, hoppe tau (dersom du har plass), push-ups, sit-ups osv. Mye du kan gjøre uten alt for stor plass. Har du Wii? Der finnes det noen spill som visstnok er super trening, bl.a. boksing.

En siste ting, dersom du er fast bestemt på å gjennomføre et lavkarbokosthold, kom deg på biblioteket og lån f.eks boka til Fedon Lindberg. Det er viktig at du forstår hvordan dette virker ellers nytter det ikke. Kan ikke fortsette å spise søppelmat. Men først bør du ta en sjekk med legen er ikke sikkert du har så mye fett og pupper som du tror ;)

vaffelmix sa for siden:

Jeg er 174 høy og veier rundt 65. Har ikke målt meg på et halvt år, så tror det er nesten 70 egentlig. Jeg er helt muskeløs, svakest i klassen omtrent. Trener aldri men har pupper og stor mage. Ikke bare en liten ring, men en stor ring og har et lite håndtak ved siden av magen. I det siste har jeg fått større rumpe, lår og armer.

Jeg innbiller meg ikke at jeg har stor mage, jeg vet. Jeg synes selv at jeg er ganske kjekk og liker meg selv, men vil helste fjerne det unødvenige fettet på magen. Har ikke noe problemer med selv bildet eller noe, er ikke opptatt av å gå med merkeklær, jeg driter egentlig i hva folk synes om meg.

Carisma sa for siden:

Jeg tror det uansett vil være gunstig å legge om til et kosthold med mer langsomme karbohydrater (ala Fedon Lindberg), fordi du kan komme til å merke at du legger lett på deg rundt magen senere i livet, og derfor er lettere disponert for f.eks diabetes 2. Ved å forebygge dette allerede nå kan du spare deg masse sykdom og bekymring senere! :ja: I tillegg vil kiloene sannsynligvis fordele seg jevnere nå, og du vil få et kjempefortrinn overfor andre på din alder siden du kommer il å få mye mer energi og være frisere og mer opplagt enn dem! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.