< Tilbake til oversikten

Regnes ikke all karbo som karbo??

Fofa sa for siden:

Har lest her et sted at ikke hele antallet gram karbo i mat "teller"?? hmm...ikke helt enkelt å formulere her..

På mange ting står det f.eks karbo pr 100 gram er 2,5 gram, hvorav sukkerarter 2,5gram... Hva betyr egentlig det? Sånn i forhold til ketose/lavkarbo.

Dolly sa for siden:

Sukkerarter er karbo, men kostfiber og sukkeralkoholer er ikke tellende karbo... for de gi ingen stigning av blodukkeret

Lillemy71 sa for siden:

Merking av matvarer her i landet innebærer at bl.a. kostfiber og sukkeralkoholder allerede er trukket fra, så det er såkalla netkarber (kh som påvirker blodsukkeret ) som er oppgitt. Dvs at det er ikke mer å trekke fra.

I utlandet gjør de ikke alltid dette, men på enkelte varer, spesielt fra USA, er det ofte merket antall net carbs slik at man slipper å tenke. Er du i tvil om hvor mye som er i en matvare, prøv heller å finne noe annet.

Fofa sa for siden:

Ok :-)
Takk begge to!! Da lærte jeg jaggu noe nytt i dag og!

nellie sa for siden:

Sukkeralkoholer er ikke trukket i fra på varedeklerasjoner, men det står oppgitt hvor mange av karbene det er som er sukkeralkoholer:)

Lillemy71 sa for siden:

De har vært det på alle varedeklarasjoner jeg har funnet her i Norge,men det kan nok variere jeg har jo ikke prøvd alt :D.

Dersom ikke varen er spesifikt merket med netkarber og man er usikker er det nok best og ta i litt på antall karber for å være på den sikre siden. Det går ann å kontakte produsenten også, de fleste svarer innen rimelig tid :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.