Hei. Nå trenger jeg hjelp... Skal starte opp diett i morgen, men er litt forvirret. I en bok om ketolyse står det at man kun skal innta 15 g kh mens i "maten er din beste medisin" står det 20-40 g kh. Jeg kjenner jo at det siste passer meg best, men vil jo ikke gjøre det hvis det betyr at jeg går opp i vekt.
Hvis du følger "Ketolysekuren" så stemmer det at du skal ha max 15gr karbohydrater som kvinne, menn 20 gr.
Anbefaler deg å finne EN filosofi, og følge den. Da er det mye lettere å bli vandt men den kuren. Og lettere å justere undervegs. Før du er godt inne i lavcarbo er det lett å gå seg vill. Hold deg til en ,et halvt års tid før du ev. skifter.
Hvis du skal ga ned mye kommer vanligvis resultatet fort, er det lite kan det ta litt tid.
Og på lavkarbo teller du ikke kalorier.
Lykke til
Mvh Grovsnus
Tusen takk for svar, er litt forvirret kan du si ;) Har lest litt på denne siden og er enormt mange forskjellige meninger. Men får prøve meg fram tror jeg. Prøver meg på 30 g kh først, liker den boka veldig godt. Men tar jeg helt feil så si gjerne i fra før jeg begynner i morgen. Sofie Hexeberg heter forfatteren.
Stort sett, på lavkarbo, så trenger du IKKE å tenke på kalorier!!
Det du skal tenke på, er antallet karbohydrater (og hvor de kommer fra) og å få i deg nok fett (og riktig fett).
Når man spiser mer enn 70 g karbo om dagen kan man begynne å redusere fettet.
Også i ketolyse kan du ha eit større inntak enn 15 kh per dag, det er det du startar med og så justerer du opp mengda kh etter kvart som du følger kuren og testar undervegs for å sjå kor høgt tålegrensa di er.
Sitat frå "Slank med ketolysekuren", frå veke 4 og utover: "Du kan nå sannsynligvis tillate deg litt mer karbohydrater, kanskje 5-10 gram mer per dag. [...] Du kan forsøke med en økning på 5 gram per uke, inntil mengden er økt til 30-40 gram. [...] Noen vil måtte nøyes med 15 gram karbohydrat per dag for å bli i ketose, mens andre kan øke på til 30-40 gram." (s. 91)
Uansett kva du veljer så er det slik, at dersom du vil halde ein diett som gir vektnedgang gjennom ketose, så er det jo din kropp som er den ultimate sjefen over kor mange karbohydratar du kan ete for å halde deg i ketose eller ei, uansett kva retningslinjene i dietten seier. Enkelte tåler meir, andre tåler mindre, men det er lettare å sparke fettforbrenninga i gang dersom du i det minste startar med eit rimeleg lågt karbohydratnivå.
Tusen takk for svar. Da er jeg i gang, kun 30 g kh i dag. Får se utover uken, men har nå lest hele boken til S.H så dette er nok riktig for meg. Skal ut og kjøpe stix nå, så håper at i løpet av et par dager så er kroppen min klar for vektnedgang;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.