< Tilbake til oversikten

Maltodextrin

villvill sa for siden:

Jeg har glutenallergi og ser at det er maltodextrin i krom tablettene. Dette er laget av hvetestivelse, som jeg ikke kan ha.
Noen som har erfaring med dette?? Hvor mye Maltodextrin det er i hver tablett?? Gjør det noe om jeg kutter ut disse tablettene under kuren??

Kitt sa for siden:

Det er jo kun en mulighet for spor av gluten i maltodextrin og pillene veier jo stort, så det bør ikke være et problem så lenge du "kun" er allergisk og ikke har cøliaki!
Kommer jo også an på om du har reagert på svært små mengder tidligere!

Krom demper søtsug, så det er ingen krise om du dropper disse pillene. Ellers finnes det sikkert kromtabletter på markedet som ikke inneholder fare for gluten!

villvill sa for siden:

Takk for svar :)
Glutenallergi er cøliaki. Ja er ganske sensitiv. Så tror jeg skal prøve å finne noen uten maltodextrin i.

Kitt sa for siden:

Glutenallergi er allergisk reaksjon på gluten. Det er en matvareallergi. Og man kan ha det uten å ha cøliaki.
Man kan ha vanlige matvareallergi symtomer som problemer med magen, slapphet, irritasjon, sinne , liten/dårlig impulskontroll, utslett, atopisk eksem, sensitiv hud, svekket immunforsvar, dårlig ernæring - både undervekt og overvekt kan være symptomer.

Hos pasienter med cøliaki, derimot, vil inntak av gluten gi en betennelsestilstand i tynntarmen, en slags mekanisk rekasjon på gluten.
Denne betennelsen er mest uttalt øverst i tynntarmen og gjør at tarmtottene forsvinner. Dermed reduseres evnen til å ta opp næring fra kosten.

villvill sa for siden:

Ok du har helt sikkert helt rett :) Trodde de betydde det samme jeg. Men jeg har hvertfall Cøliaki og ikke glutenallergi da :) Fikk det påvist i november.

villvill sa for siden:

Søkte glutenallergi fort opp på google. Der har rikshospitalet skrevet Cøliaki med glutenallergi i parantes. Så blir jo litt forvirret men...

Kitt sa for siden:

Jeg vet, men etter laaaaang utredning av datter,( på Riksen:p) vet jeg at det er 2 forskjellige ting, selv om mange tar det for det samme! Mye er jo likt!:)

villvill sa for siden:

Oki. Ja da er nok du litt mer inni tingene enn meg ;)

Kitt sa for siden:

Vet ikke så mye mer enn det jeg lærte på sykepleierskolen og det som kom frem da snuppa holdt på med utredning av både cøliaki og glutenallergi på Riksen i løpet av 3,5 år. men har fått med meg litt, da!;):):p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.