< Tilbake til oversikten

Nattevakt ... ta med mat?

Konkelimonke sa for siden:

Hei alle saman!

Eg skal på nattevakt i natt og lurer i det høvet på om eg treng ta med meg mat? Nokon som har dette som vane når dei jobbar natt?

Eg er jo ikkje svolten normalt om natta, når eg søv, og eg skal jo stort sett sitta rett opp og ned på ein stol i heile natt...

Tips?

Hadde eg hatt ein avokado kunne eg tatt den med... hmm...

:rolleyes:

Mill sa for siden:

Jeg pleier å enten:
(Hvis jeg ikke har spist noe særlig på dagen) Ta med en stor salat
eller
(Hvis jeg har spist 'middag') Ta med f.eks. en ølpølse og et par BabyBel.

Spiser i 03.00-tida, og trenger da ikke spise når jeg kommer hjem om morgenen.
LITT mat er greit for å holde energien oppe, men det er ikke så mye vi trenger selv om vi jobber (spesielt om jobben er stillesittende).

Men prøv deg frem, vi er alle forskjellige :)

mvh
Fast Nattevakt ;)

takk takk!
Tenkte eg skulle ta med meg eit pittelite glas med litt fløyte i.... haha!
Eller kanskje ein opsiroll med ost på... ja, det er nok betre... :)
Off I go! :)

Mill sa for siden:

Lykke til, og god vakt!
:heia:

Wenche Marit sa for siden:

Er, i skrivende stund :), på min første nattevakt etter at jeg startet på lavkarbo-kosthold. Har vært flink, uten problemer, i åtte dager. Tok med meg en boks salat med tunfisk og en liten boks med nøtter (det siste er ment å skulle vare i flere netter). Har også med et par kokte egg for å ha i salaten, eller spise som de er.

Litt overkill det der kanskje?.... Blir veldig fort sulten på dagtid. Må ha mat hver 2-3 time. Spiser da stort sett bare litt. Føler at jeg blir slapp og får "lavt blodsukker-følelse" ellers. Er dette kanskje bare et start-problem?

Grolla sa for siden:

Jeg jobber også natt:) Og spiser normalt som ellers på dager som jeg har fri (bare at dette blir på natten). Blir jo sulten i løpet av natta. Nå har kanskje jeg en fordel med at jeg kan lage meg mat her. Men i natt hadde jeg med meg rester. Jeg spiser som regel 2 måltider i løpet av natta (10 timer). Ett måltid i 23-24 tiden åsså kommer jeg snart til å spise igjen. Jeg sover ganske lenge når jeg kommer hjem så det blir ikke noe mer mat når jeg har nattevaktene enn når jeg er våken og fri. Nå skal jeg spise en av Nannah`s vafler som jeg har hatt pålegg på:)

Fofa sa for siden:

Så artig at det er flere nattevakter her:-) Jeg som har tenkt at jeg var alene om det:-) Jeg jobber 100% natt.
Jeg gjør også som er blitt nevnt over, jeg spiser rundt kl 24-01, også på nytt igjen ca i 04-tiden. Da trenger jeg ikke å spise før jeg legger meg.
Vi har tilgang p mat her på jobb, så jeg lager som regel et par ostekjekser med pålegg, evt noe middagsrester(reint kjøtt/fisk). Kan også hende at jeg knasker et par mandler om det ligger i skapet:-)
Jeg sover og hele dagen etter vakta, så sånn totalt sett, så spiser jeg ikke mer med å jobbe natt.

Mear sa for siden:

Jeg jobber som nattevakt på hotell, så jeg har jo tilgang til kjøkken. Var faktisk innom nå for å lete etter nattmat-inspirasjon, så det var jo gøy. :)

Vanligvis har jeg med meg rester etter middag og spiser en eller to ganger om natten. Til tross for et "helt" hotellkjøkken tilgjengelig synes jeg det er pussig vanskelig å finne noe som passer å spise. All ferdigmat er vanligvis for mye karbohydrater i. Men kaker og annen godis finnes det nok av! hjertesukk

Tror faktisk jeg skal se om jeg får rørt sammen noen lavkarbovaffler. (Hotellet har heistad syltetøy i posjonspakninger, hurra!) Men så mangler jeg JBK, da... Hm...

Grolla sa for siden:

Æ lagde Nannah`s vafler igår, rørte bare litt bringebær og hadde CF på. Va ei igjen når æ skulle dra på nattevakt, den hadde æ smør, skinka og ost inni. Den va åsså god :)

For kanskje 2 uke sia va æ overakt å leite etter JBK her i Tromsø, dem va alle utsolgt og produsentan va fri osv. Æ hadde ett glass en plass nedpakka heldigvis (Vi dreiv å fløtta). Fikk bruk for den idag åsså når æ laga ei sånn rullepizza som æ åsså fant oppskrift på hos ho Nannah. Ho har endel bra :) Så det har æ me mæ inatt.

Åsså vil æ bare tipse om en blogg for inspirasjon og oppskrifte, mulig dokker har sett den før men uansett her kommer den

lenabeatrice.net/

Masse oppskrifte på venstresida der...:)

Si ifra vesst dokker har problema me dialeten, e bare så mye raskere å skrive dialekt enn bokmål :D

Grolla sa for siden:

Dialekten...:)

Mear sa for siden:

Løsninga ble mikropannekake. 2 egg, en god dasj fløte og et par ss rømme, litt kanel og en neve havregryn (som jeg tror jeg sløyfer neste gang). Hellte ut på et fat og putta 3 min i mikro. Voila. De fleste har vel mikro på jobb, så det er jo en lettvindt løsning. :) Med syltetøy smakte det ganske pannekake-aktig, og lite eggete. Heldigvis!
Tror egentlig det blir bedre i stekepanna med masse smør, men den detter nok fort i stykker.

Så moro at nattevaktene deler sine erfaringer/oppskrifter her :)

Orket ikke ta med resten av salaten fra i går, nå i natt. Nøttene/mandlene i boksen sin er gode å finne. Et eple.. Sparer middagsrestene til litt utpå natta. Kyllingfilet og bacon med blomkål-ris til :)

Er ellers litt avhengig av kaffe på vakt. Heldigvis har jeg ikke fått uvaner om at det må være noe til denne gudedrikken. Dead-line for siste kopp for natten er kl. 4. Vil ikke gjøre noe som kan ødelegge søvnen i morgen.

Jeg må spise frokost før jeg legger meg. Da sover jeg mye bedre. Før var det gjerne en banan og en kopp kakao. Nå tar jeg en koffein-fri latte og ei halv skive mørkt rugbrød (nesten som Pumpernikkel-brød) med laks e.a. som frister.

Jeg er nok ingen super-lav-karber, men inntaket av karber er nå såpass lavt i forhold til før at jeg ikke kan forstå annet enn at det vil merkes både på formen og vekten etterhvert. Merker det vel allerede på et mer stabilt blodsukker, noe som for meg er hovedmålet med denne kostholdsendringen.

Sorry.. kjedelig å sitte her alene i natten. Prater hull i hodet på dere andre. :)

Fofa sa for siden:

Så oppfinnsomme dere er!!
Jeg sitter på nattevakt og spiser nå..jeg endte opp med et halvt beger cottage cheese, litt fun light saft, en desj fløte og 3-4 mandler jeg skjærte i småbiter. Raskt og enkelt:)

Grolla sa for siden:

Syns det e kjempeviktig å ha med god mat på natta, det e jo liksom dagen vårres. Har jo åsså hørt at når man e lavkarber så kan man spise katti man vil på døgnet :)

Før i tida ville æ kanskje ha valgt å ha med mæ ei grandiosa og en pose potetgull, men ikkje no lengre....:)

Apropos Fun light og cc etc.. Må bare spørre; Blander man ut Fun light-saften i vann før man har den i cc`en?

Fofa sa for siden:

Ja, det er sant! Dette er jo vår dag:) Så klart man må spise noe man liker. Flere jeg kjenner som jobber dagtid reagerer på at jeg spiser middagsmat på natta...Men det er jo er jo helt normalt, siden jeg har sovet hele dagen.. Kan jo ikke la være å spise middag en gang i døgnet bare pga at jeg er nattevakt..hehe

Gøy at det er så mange nattevakter der ute som lever på lavkarbo/ketose!! Jeg tar gjerne i mot flere tips om hva som er enkelt og godt å tilberede en natt på jobben:)

Fofa sa for siden:

Wenche Marit:
Nei, jeg blander den ikke ut. Jeg har bare bittelitt oppi cc, og rører rundt. I dag spiste jeg jo en halv boks cc, og oppi der hadde jeg sånn ca 1-2 ss med saft. Så det er ikke store mengden som skal til for å få litt smak :)

Mear sa for siden:

Ja, frokost må jeg ha jeg også. Sånn sett blir det vel 3 måltider på natta, alt ettersom hvor flink jeg er å spise ordentlig. Ofte blir det bare småspising fordi jeg ikke gidder å lage noe ordentlig. :D Men jeg spiser nesten alltid frokost fra buffeeten før jeg drar hjem. Jobber sammen med en superhyggelig dame på kjøkkenet som alltid kommer med et fat med to speilegg og MASSE bacon til meg når hun har frokostvakt. elsk Snakk om bortskjemt! Man blir glad i jobben av sånt. ;)

Jeg tenker stort sett at det bare er tøv alt pratet om at man ikke skal spise etter 6 (eller 8, eller 10, eller hvadetnåer) om det er lavkarbo eller lavkalori. Men jeg merker jo at kroppen er i et helt annet gir om natta, uavhengig av døgnrytme og midnattsol. Ting går saktere og jeg blir mye raskere kald. Så kanskje det er noe i det? Uansett, ikke noe jeg kommer til å følge, jeg spiser når kroppen vil ha mat. :)

Grolla sa for siden:

Kor heldig du e Mear. SÅ jo no at du va i fra Tromsø. Katti sa du ho serverte frokost????? :D Du e no heldig hvertfall. Æ må lage all maten min sjøl heile tida. Skulle ønske æ kunne få srvert nokka av og tel....

nellie sa for siden:

Jeg har hvilende nattevakter (men med mye våkentid...) Spiser ikke noe i løpet av natten, men må ha mat når jeg våkner på morgenen, spesielt hvis det har vært mye våkentid i løpet av natten.

Pleier å ha med nøtter:D

Grolla sa for siden:

I natt har æ med mæ Norvegia, strandaskinke og majones. Fant åsså tyrkisk yoghurt på butikken så skal prøve litt av det med bringebær i løpet av natta :)

Nån andre nattevakte her i natt?

Fofa sa for siden:

Her var det torsk igjen fra middagen, så jeg har akkurat spist meg et stykke, laget meg en liten salat til. Regner med å lage meg et par ostekjekser i løpet av morgentimene. De er herlige:) Spiser de med pålegg som om det va knekkebrød

Mear sa for siden:

Jeg ble litt hekta på pannekaker, så jeg satser på det i natt også, men skal prøve i stekepanna. Nam nam. Gidder ikke styre så mye. Men i dag har det blitt utskeiing. Fant ostekake på kjøla. :eek: Den kunne jeg ikke motstå.

Fofa sa for siden:

Flere på nattevakt i natt? Her var det ingen middagsrester i dag, så jeg laget meg 2 stk ostekjekser med pålegg på.
Spiste en stor omelett med mye kylling i før vakta, så det er nok meget mulig at ett måltid holder for i natt

Grolla sa for siden:

Joda, natt 4/4 åsså har æ fri te 26 juli :D

Fikk besøk av ho mamma og tentepia mi idag. Dem hadde løst på pølsepizza. Så da blei det Nannah pizza på mæ og samboern, å da tok æ me mæ litt resta av det som æ har spist i natt :)

Syns forresten natta har vært ufattelig lang, men no e det bare 3 tima igjen...

No har eg fått meg fast nattevaktstilling, så eg reknar med eg skal saumfara denne tråden litt nærare når eg kanskje har hatt eit par nattevakter for å sjå kva som funkar og slik!

Tusen takk for mange gode svar! No skal eg på to nattevakter etter kvarandre, og reknar med eg må ha litt mat jah! Hehe!

Kjekt me deler erfaringar! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.