Jeg tror jeg har klart å lage en absolutt fantastisk sjokolade. Den stivner i kjøleskapet nå, men smaken på "røra" var utrolig god. Slik gjorde jeg det:
1 toppet ss bjørkesøt
1/2 ss bakekakao
2 store ss extra virgin cocosa.
Jeg kjørte bjørkesøten til melis i min "magic bullet". Vanlig blender duger nok også. Blandet så sammen melisen og kakaoen til et lysebrunt pulver. Blandet så sammen pulveret og cocosaen.
Den hviler nå i kjøleskapet og jeg er veldig utålmodig etter å prøve den. Vil rapportere resultatet senere i kveld.
Jaja, like fullt, så kan det tas opp av kroppen og er dessuten uheldig i bruk. Om xylitol forekommer naturlig så gir det også kalorier og dermed forbrenning i kroppen (kilde:helsenett), i tillegg til at det er kjemisk beslektet (kilde: nettdoktoren) med sukker.
MHMs svar ang. sukkeralkoholer; "Sukkeralkoholer er ikke kunstige, men inngår allikevel i "samlebegrepet (kunstig) søtstoff som kan trekkes fra karbene".
Xylitol kan gi bivirkninger som
Omdannes til energi i kroppen og er dermed ikke egnet til bruk i mengder
Motvirker karies og tannkjøttbetennelse
Sender forrvirrede signaler til sultsignalet
Bremse eller stoppe vektnedgang
Gi diare/mageproblemer
Motvirke/forebygge ørebetennelser hos barn
Og den mest interessante for ketolysere; Det kan kaste deg ut avketose om du har rette kroppen.
Prøvde ikke å forsvare xylitol på noen måte altså;) Er absolutt ingen fan av det, men måtte bare presisere at det ikke regnes som kunstig, men naturlig, søtstoff (er jo så mange som synes det er vanskelig å få oversikt over hva som er hva). Men det at det er "naturlig" betyr selvsagt ikke at det nødvendigvis er bra for deg:)
Resultatet ble bra, men noe for søtt. Så det går nok greit å halvere mengden søtstoff. Grunnen til at jeg valgte bjørkesøt/xylitol var at den lignet mest på sukker og ga en melis som var "riktig".
Jeg forsøkte å drysse litt havsalt på sjokoladen for å nøytralisere søtsmaken og da ble det faktisk riktig så godt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.