< Tilbake til oversikten

Kan noen hjelpe en som vil opp i vekt med lavkarbo?

herregud sa for siden:

Jeg har en sønn på 18år som ønsker å gå opp i vekt. Han er 180cm høy og veier 55kg. og er da ifølge BMI undervektig.

Han har trent med vekter i et år, og fulgt rådene fra div treningsforum om proteintilskudd, raske karbohydrater osv.. og har gått opp 2-3kg, men syntes det går sakte.

Derfor ville han prøve lavkarbo med mye fett i kosten for 2 mnd siden (LCHF) men resultatet ble at han gikk rett ned igjen de 2-3 kiloene han hadde brukt et år på å gå opp, og vekten har stått stille siden det...

Har noen her erfaring eller kunnskap om det å gå opp i vekt med lavkarbo..? Jeg har forstått at det er en sunn måte å øke vekten på for de som er for tynne.. Tar jeg feil..? Og hva var årsaken til den raske vektnedgangen..? Vann..?

chikelu420 sa for siden:

Hei, jeg skjønner at det må være svært frustrerende. Men et spm: hvorfor i all verden vil han leve på lavkarbo? Jeg kjenner ingen i mitt treningsmiljø som kutter ut karbohydrater når de vil opp i vekt. De spiser mye proteiner, en del fett, og mye karber. Mye kylling sammen med ris. når en kamerat av meg bulker (har en periode hvor han skal legge på seg) spiser han opp til 850 g kylling om dagen, 2 bokser tunfisk i olje, karboshaker og ris til hvert måltid.

Jeg skal ikke være altfor påståelig, men jeg vil hevde at det er svært vanskelig å legge på seg uten inntak av karber.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Lavkarbo er vektregulerende og undervektige skal dermed kunne legge på seg av dette kostholdet. Jeg referer her til bl.a. boken ’Bedre uten brød’ av Lutz, anbefaler at dere leser denn, er midlertidig utsolgt i butikkene/nettet, men fås lånt på biblioteket.. Lutz er basert på et lavkarbo kosthold med et inntak av 72 kh pr dag.
Ja, det kan være vann da man får midre vann i kroppen av å spise mindre kh.

Dolly sa for siden:

Kjæresten min går opp i vekt når jeg går på ketolyse.. han spiser alt jeg spiser og drikker fastgain proteinpulver i tillegg med masse karber og så spiser han havregryn, og banan noen ganger til dagen..

han gikk opp fra 50 til 61 kg på litt over en mnd også, hvor han spiste mat hele tiden havregryn fet fisk og masse annet, men ikke usunn junkfood... han drakk fastgain etter 3 av måltidene til dagen og kom opp 11 kg på en mnd..

Nå når jeg begynte på lørdag med ketolyse har han gått opp 2 kg på 3 dager

herregud sa for siden:

Takk for svar...
Ja, det ser visst ut til at det ikke er noen vei utenom karbo hvis man vil opp i vekt..

Han ville forsøke lavkarbo pga alle helsefordelene, og at det skulle være vektregulerende (undervektige ville gå opp). Men som dere skriver så kan han jo spise vanlig lavkarbokost og heller legge på litt extra karbo via f.eks fastgain..

Ang bedre uten brød-boka så var det noe ala dette han begynte på, men kanskje 72g karbo om dagen er litt for lite for han, eller at det kan ta lang tid å stabilisere vekten..? utålmodig vettu :)

Fra 50 til 61 kg på litt over en mnd... Det er nok en god motivasjonsfaktor :)

nellie sa for siden:

Siden han henger på et treningsforum så har han sikkert blitt tipset om gainer? Det er vel det de fleste av dem bruker som hjelp for å komme opp i vekt. Vet om flere jenter som har lagt på seg fort av å spise/drikke Mass gainer.

Det kan jo hende at lavkarbo virker vektregulerende på han da:) Må jo bare prøve og se om det er sånn med han.

herregud sa for siden:

Jepp... Problemet hans har nok vært alt maset mitt om at karbo er FyFy. Hehe... Jeg har lest for mye Skaldeman :)

Dolly sa for siden:

Her kan du se før og etterbilder av kjæresten min..

fra 50-61

det er 1 mnd og 3 dager mellom... og litt solarium hehe

Han er 182 cm høy..

Disse bildene var fra februar-mars.. da hadde han en pause i vektoppgangen, han holdt vekta stabilt til nå og nå vil han få på noen kg til.. opp til 75.. han trener utenom, litt iallefall

i går va han 63,8..

herregud sa for siden:

Wow.. Imponerende :) Og på kun 1 mnd.. Han har ca samme kroppsbygning som min sønn, bare at han et mål om 65 istedet for 75kg.

Han følger med på denne tråden selv om han ikke er aktiv her selv, og han ble skikkelig motivert av svarene dere ga igår, så nå er Gainer bestilt fra Proteinfabrikken :)

Vi synes vi er veldig flinke som går ned i vekt (og det er vi også :) men det er minst like vanskelig å legge på seg har jeg funnet ut.

Det som bekymrer meg litt er at hvis de ikke får resultater av innsatsen de gjør, så er veien kort til "kurer" og andre snareveier... Så takk for bildene og tipsene Mentos. Det var skikkelig motiverende for ham :)

Dolly sa for siden:

Tenkte å ta nye bilder av han i kveld.. ennå mer nå...

Men nå får han ikke lov til å barbere vekk håret på brystet lengre som han gjor for å vise hvor godt ribbeina syntes på bildet:D men ser ingen tydelige ribbein nå.. og ingen synlig fett heller

Veggpryd sa for siden:

Er ikke helt sikker på det... Det er som regel karbohydratene som er årsaken til undervektighet også. Har du lest Lutz' "Bedre uten brød"? Han skriver litt om undervektige der - om hva slags kosthold en av pasientene hans hadde før og etter lavkarbo.

Forresten... jeg har liggende noe fra et foredrag av Dag Viljen Poleszynski.

Dette er tatt fra Lutz sin bok:

Dolly sa for siden:

Nytt bilde i dag..

62,8

plastbox sa for siden:

Mentos: Serdeles imponerende! Du må være god til å motivere han, hehe. ;)

Ang. styrketrening og vektøkning.. Ikke spis fett de siste 3 timene før trening da fett senker opptaket av sukker og proteiner. Kjør på med en blanding av høykvalitetsprotein og de raskeste karbohydratene du finner (maltodextrin ol.) ca. 30 minutter før og rett etter trening. Dette øker (i en frisk, ung person) insulinnivået i blodet noe voldsomt, og som alle som løfter vekter seriøst vet at insulin er et av de mest anabole hormonene som finnes.

Om "anabole hormoner" høres skummelt ut, vel, ikke så veldig ikke i dette tilfelle. At insulin er (mega-)anabolt betyr bare at det får kroppen til å vokse. Insulin frakter glukose inn i musklene men også proteiner musklene trenger samt mye annet, og stimulerer proteinsyntesen (reparasjon og vekst av muskler etter trening).

I tillegg er det selvfølgelig viktig å spise mye (minst 500kcal over vedlikehold) dersom man vil mye opp i vekt. 2-3g protein per kg kroppsvekt fordelt utover dagen sammen med raske karbohydrater for å øke nivåene av insulin (og veksthormon, IGF-1 ol.) og proteinsyntesen.

Ulempen er at insulin drar sukker inn i alle cellene, ikke bare musklene, så på en bulk vil man dra på seg endel fett. Dette kan dog lett fikses med en lavkarbo-deff på vårparten, eller holdes "i sjakk" med kardio og ikke kjøre flere tusen kcal over vedlikehold. Han kan selvfølgelig kjøre lavkarbo med stabil vektøkning, men uansett hva man vil oppnå er det lurt å kopiere de beste og når det kommer til å putte på mest mulig masse er bodybuildere og fitness-utøvere helt klart de beste. Innen disse sportsgrenene er folk så klar over den anabole effekten av insulin at de gjerne kjører på flere hundre gram karbohydrater (maltodextrin) sammen med proteiner før/under/etter trening og i tillegg tar insulin beregnet på oss diabetikere. Ekstra insulin anbefales dog ikke da det er livsfarlig og strengt tatt totalt unødvendig for alle andre enn gutta helt i toppen.

herregud sa for siden:

Nei, har ikke lest bedre uten brød enda, men har lest endel av Skaldeman og Annika Dahlqvist, og de mener jo det samme de, at lavkarbokosthold er vektregulerende, og at mye karbo kan gi sykdommer, undervekt, overvekt osv... Det er derfor jeg er så veldig skeptisk vektøkning med mye karbo.

Det stemmer nok at man går lettere opp med mye karbo, og derfor blir det naturlig at de som vil legge på seg fort og mye velger å spise mye karb. Men om det er den sunneste metoden på lang sikt...??? Karbo regulerer jo ikke, men øker vekten. Derfor høres det ut for meg som om man bør bruke karbo kun som en "kur" for å øke vekten til ønsket mål er nådd...

Bodybildere har jo ofte et stort inntak av karbo for energi og vektøkning, og er vel experter på det med raske/trege karbohydrater, hvor mye, når de skal inntas osv.. Men der handler det jo egentlig ikke om å ha en normalvekt for å si det sånn :)

Mye karbo i kosten krever nok mye trening/aktivitet hvis det ikke skal lagres som fett eller påvirke helsen på andre måter..

Det hadde vært fint om du kunne poste det foredraget fra Poleszynski :)

herregud sa for siden:

Fra gutt til mann på en mnd ;)
Jeg er imponert Mentos.. Veldig inspirerende å se hvor mye kostholdet har å si på så kort tid. Men jeg lurer på hva han spiste før han begynte å legge på seg..? Sønnen min ble tynn av nesten bare karbokost og junkfood.. cola, burger osv...

herregud sa for siden:

Takk for god info plastbox...

Neida, synes ikke anabole hormoner høres så skummelt ut, men insulin gjør :eek: Hehe... Men det er vel et problem de fleste som har gått på lavkarbo en stund har pådratt seg.. Livredd for blosukkerstigning og insulin :)

Carisma sa for siden:

Jeg vil sterkt anbefale å lese "bedre uten brød"! Og jeg må si at noen av rådene som har blitt gitt her er hårreisende.... Mye synsing og "alle sier man må spise karbo" propaganda.... :cool:

plastbox sa for siden:

Påstår ikke at høykarbo er det sunneste i verden men samme hvor sunt lavkarbo er så kommer man ikke unna at insulin er et av de mest anabole hormonene som eksisterer. Det "tvinger" sukker inn i cellene og styrer også cellenes opptak av amminosyrer. Anbefaler det selvfølgelig ikke som noen fast livsstil men å kjøre en bulk på høsten/vinteren der man spiser i hovedsak magert kjøtt, raske karbohydrater og trener ofte og beinhardt er utvilsomt den mest effektive måten å legge på seg.

Som type 1 Diabetiker er jeg i grunn interessert i minst mulig karbo selv, så jeg kan fortsette med stabilt blodsukker og bare én sprøyte 12-timersinsulin om dagen fremfor nattinsulin, sprøyter hver gang jeg putter noe i munnen og dønn uregulert blodsukker.

Vurderer alikevel en TKD (targeted ketogenic diet), kanskje ispedd litt Intermittent Fasting, når høsten kommer, der jeg spiser lavkarbo men tar en fast oppmålt dose karbo+protein+insulin før og etter trening. Så lenge mengdene er faste bør jeg slippe voldsomme variasjoner i blodsukkeret, og muskelveksten bør være ganske optimal med denne kosten. Lavkarbo og korte faster her og der øker nivåene av veksthormon, testosteron og IGF-1, og karbo+protein+insulin før og rett etter trening vil gi god restitusjon og styrkeøkning.

herregud sa for siden:

Har du noe erfaring med kreatin plastbox..?

herregud sa for siden:

Ja, det er vanskelig å bli helt klok på dette... Men jeg fant nettopp et utdrag av bedre uten brød lillemaane.no/utdrag/utdrag_bedre_uten_brod.pdf
Det er kun et lite utdrag av boken, men det var veldig interessant, så jeg skal lese den :)

plastbox sa for siden:

Jepp, det har jeg. Kreatin binder mer vann i muskelcellene, og dermed mer proteiner og ATP. Dette vil si at man kan presse seg enda litt lengre på trening før muskelen man trener "går tom" (f.eks. når man sliter med å vaske håret etter å ha trent fordi armene rett og slett ikke løfter seg så høyt opp). Skal man ha noen fordel av det må man selvfølgelig utfordre seg selv og kjøre 110% hver trening, ikke halvdasse rundt på gymmet som 90% av de som trener styrke gjør (hvor enn mye de tror de kjører kroppen for alt den er verdt).

Det er selvfølgelig propaganda at man må spise karbo, men forskjellen i fremgang mellom "styrketrening på lavkarbo" og "styrketrening på (riktig gjennomført) høykarbo" er antagelig like stor som forskjellen mellom "styrketrening med høykarbo" og "styrketrening med høykarbo og steroider".

Insulin gjør at kroppen vokser. Karbohydrater gjør at man produserer insulin. Det er akkurat samme vitenskapelige prinsipp som gjør at lavkarbo gjør deg normalvektig, men utnyttet for å gå motsatt vei.

plastbox sa for siden:

Vil forøvrig anbefale RYP (Release Your Potensial), et gratis, helhetlig program som dekker både kosthold og trening enten målet er vekst eller slanking. Ville sett bort fra slankedelen da kalkulatorene deres anbefalte meg bortimot 200g karbohydrater om dagen, men følger sønnen din først Grunnprogrammet så Ekstrem muskelvekst samtidig som han spiser som anbefalt vil han garantert øke mye.

www.tn.no/ryp

herregud sa for siden:

TAKK !

Men ang insulin så fant jeg dette i boka til Lutz:

Insulin hemmer det veksthormonet som bidrar til kroppsoppbygging.
Menneskearten har i millioner av år vært basert på fett og protein fra storvilt som stimulerer veksthormonproduksjonen. (Det samme som Skaldeman snakker om..)

Men... Kan det også være slik:
Kontrollert karboinntak (mengde, type, når, osv) i TILLEGG til NOK animalsk fett/protein ikke hemmer veksthormonproduksjonen, og at man dermed får den anabole effekten fra Insulinet i tillegg..???

plastbox sa for siden:

Jeg skal ikke diskutere med ekspertene der, men insulin er nå engang det mest anabole (naturlige) hormonet vi har. Selv på 0 karbo er kroppen nødt til å produsere insulin for å holde proteinsyntesen i gang, samtidig som den omdanner endel protein til glukose så man ikke dør av lavt blodsukker.

Uansett, Ronnie Coleman:

..og Jay Cutler:

..samt alle andre som har et seriøst ønske om å bygge muskler spiser et TONN raske karbohydrater og høykvalitetsproteiner hver dag, og jeg vedder bakenden min på at alle som er i nærheten av like store som gutta på bildene tar ekstra insulin også.

Dersom Lutz har rett og insulin hemmer produksjon/opptak av et mer anabolt hormon tror jeg folka som lever av å være store hadde oppdaget dette for lenge siden. :P

herregud sa for siden:

Hehe.. TAKK for hærlig svar :)

Har du lang vei igjen til å matche disse..? ;)

Carisma sa for siden:

DET er kanskje det mest creepy jeg har sett så langt i livet! :eek:

plastbox sa for siden:

Hahaha, ja, er nok en god del år (og kilo kjøtt, og hormoner) fra å se ut som Mr. Olympia! Takk og pris, får en vel si, hehe. Trener mest for å se litt atletisk ut og fordi styrketrening er den mest helsebringende formen for trening som finnes. Best på å holde fettet borte, stoffskiftet oppe og blodsukkeret nede, som er veldig viktig for en ung diabetiker. =)

Veggpryd sa for siden:

Nydelige gutter, Plastbox! NOT. :lol: Men, det ser ut som om de har fått i seg ganske mye mer raffinerte måltider enn raske karbohydrater altså! hehe :lol:

plastbox sa for siden:

Haha, synes du ikke det ser fint og naturlig ut altså? xD Har sett et par filmer/dokumentarer om disse gutta, og når Jay Cutler tar en "snack" dreier det seg om en tallerken på størrelse med ei langpanne stabla så høyt det går med kyllingfilét og ris. Det værste er at den plata samt bestikket han bruker omtrent ser ut som sånn babybestikk forran mannen. O_o

Brimstone sa for siden:

:eek: :_online2l :_ohmy: :_oy:

Nå må jeg vaske øya mine med lut tror jeg. What has been seen cannot be unseen.
Usj og fy, det der er ikke vakkert enten det er på manns eller kvinns. Urgh!

herregud sa for siden:

Hehe.. Ja, de kroppene der er ikke bygd opp med raske karb alene nei :)

Jeg kjenner noen "bolere" og det er ikke lite de dytter i seg.. og at de snakker de om det som om det skulle være vitaminer og mineraler..

Synes det er trist å høre på når de sitter å skryter av fremgangen sin og egentlig forteller andre hvor meningsløst det er å trene uten.. Har opplevd de "skryte" til unge gutter hvor bra effekt f.eks Deca gir i kombo med.. 10kg pr uke.. osv.. Veldig kvalmt egentlig

herregud sa for siden:

Om mulig enda styggere på kvinner..? ;)

Dolly sa for siden:

Det der må da være en mann... i rosa bikini

plastbox sa for siden:

Nå synes jeg ikke vi skal dømme her.. Jeg synes det er fullstendig drøyt å bli så vanvittig svær som proffene er og "damene" blir jo faktisk så store ved å ta mannlige hormoner/hormonanaloger så de er jo faktisk menn. Klart man ikke skal gi unge, naive kids et feil bilde av hvor fantastisk steroider er, men det finnes mye feilinformasjon andre veien også.

F.eks. dette med "luftmuskler" og at steroider gjør at man ikke behøver å trene. Faktum er at steroider gjør at man får høyere rente på pengene man setter i banken, forutsatt at man setter inn mye mer penger enn man ellers kunne gjort. Bolere har heller ikke "luftmuskler". Steroider eller ikke, det er stor forskjell på hvordan man trener for volum og styrke, så at en bælfeit styrkeløfter et mye sterkere enn et muskelberg av en kroppsbygger betyr ikke at kroppsbyggeren ikke kunne veltet bilen din om han følte for det. :P

Nei, la folk stå for egne valg så lenge det bare påvirker egen kropp. Snakker vi om stoffer vi ikke bør putte i oss hadde det kanskje vært bedre om politiet gjorde en innsats mot crack, meth og heroin (og kanskje ulovliggjorde røyk og alkohol, to sinnsvakt skadelige substanser) og heller lot folk velge selv om de ville ta steroider.

TrillTrall sa for siden:

Ææææææsj!!! Det der er ikke fint på en flekk!!!! Nei, takke meg til kjæresten min med tynne bein og antydning til pondus! :love:

TrillTrall sa for siden:

Å fyttihelvete... :nei::wacko:

herregud sa for siden:

Tar du steroider..?

plastbox sa for siden:

Jeg skammer jeg vel ikke stort over å si at jeg har prøvd Testosteron Enantat i noen uker. Dog på en såpass lav dose at jeg ikke så den helt store forskjellen i fremgang, men jeg følte meg veldig mye bedre. Nå er ikke dette noen reklame for et stoff som når alt kommer til alt er reseptbelagt, men morgenene ble enklere, konsentrasjonen ble skarpere, humøret ble generelt bedre, hele greia hadde en veldig lik effekt på psyken som når sola endelig virkelig skinner varmt og gult etter en lang, grå vinter.

Grunnen til at jeg prøvde var ren og skjær nysgjerrighet. Jeg leste nok om det (både på "SEROIDER ER ANTIKRIST"-type sider, og mer faktuelle sider som steroider.net) til å vite hva jeg puttet i kroppen min, og føler som sagt at så lenge det bare påvirker min kropp bør det være mitt valg. Jeg blir også 25 i år og har nada kroppshår annet enn en liten veiviser og skjeggveksten er dårligere enn en en gjennomsnittlig 15-åring. :( Hadde moro av å se om det utgjorde noen forskjell, men alt i alt var jeg nok for forsiktig til å se den helt store effekten.

herregud sa for siden:

Ok.. :)

Problemet med at hvis det er opp til hver enkelt så tror jeg vi møter på mange "gråsoner" og etiske problemstillinger. F.eks skal syklister og langdistanse-utøvere få bruke Amfetamin..?
pr i dag så får man vel kun tak i steroider via "kriminelle" nettverk..? Steroidene kommer vel hit stort sett via de samme rutene og folkene som tar inn narkotikaen, og man må ha en alvorlig diagnose for å få det av legen..?

plastbox sa for siden:

Alvorlig diagnose.. tja, måler du lavt på blodprøver skal du jo få tilbud om en eller annen form for hormonbehandling, selv om krem ol. antagelig er det første legen vil du skal prøve.

Jeg vet bare om en vei jeg kan gå for å skaffe denslags her til lands og her er det snakk om privatpersoner som smugler ting på egenhånd. Det er jo "kriminelle" nettverk i den grad det er ulovlig, men hadde du og noen venninder startet å handle aloe-vera produkter for hverandre på svinesund og tatt med hjem hadde det per Norsk (genial) lov vært et "kriminelt nettverk" det også da aloe-vera faktisk er ulovlig å ta med over grensa.

Folkene som er seriøst involvert med steroider er nok de værste helsefrikene du kommer borti. De teller hvert eneste makro- og mikronæringsstoff de putter i seg, de kan endel biokjemi så de vet gjennom hvilke baner stoffene de tar fungerer og hvordan foskjellige ting samspiller i kroppen. Vil nok påstå at kroppsbyggere og styrkeløftere, i likhet med andre idrettutøvere, er bortimot de siste menneskene i verden som ville tatt narkotiske stoffer, så nettverkene som står for supply er nok ikke de samme (da idrettsutøvere helst ikke vil ha rottegift og gudene-vet-hva i ampullene sine).

Klart det er moralske gråsoner. Hva idrett angår.. vel, baseball i USA hadde aldri vært så stort som det er blitt om det ikke var for at hver eneste utøver i hele sporten bruker ulovlige stoffer for å bli bedre. Kasterne tar til og med operasjoner som "vrir" skuldermusklene for å gi mer spenn i armen og dermed hardere kast!

Folk kan si hva de vil, men hadde det nå engang blitt sånn at det var en "naturlig" liga og en "forbedret" liga, så hadde den naturlige kjapt funnet seg med like mange seere og sponsorkroner som 6.divisjonsfotball og juniorsport (akkurat som i Statene). Folk vil ha underholdning, de bryr seg ikke om hvorvidt toppidrettsudøvere tar steroider eller ikke. Lance Armstrong er en GUD i forhold til hva noen av oss vanlige dødelige noengang kunne oppnådd så dersom han hadde tatt noe for å bli enda raskere.. vel, han er allerede en sykkelgud.

Er som alltid en vanskelig diskusjon, men det er for dumt å si "vel, det er mange vanskelige gråsoner som må taes opp, så vi forbyr hele skiten, sprer masse usann propaganda og fjerner folks valgfrihet!". Senere, når det kommer til andre stoffer som aldri hadde blitt lovlige om de ble innført nå sier folka på toppen "Alkohol og røyk? Nei, det er aldeles ikke skadelig, verken fysisk, psykisk eller sosialt! Dessuten må vi ha våre 80% alkoholskatter!".

Enten tjener Staten så mye på et stoff at det holdes lovlig på tross av at det er bortimot noe av det skadeligste man kan putte i seg, eller så bare forbyr de det totalt enda det strengt tatt verken skader en selv eller andre. Unngå hele diskusjonen med et forbud, enkelt men feigt.

herregud sa for siden:

Tja...

Sikkert mange diskusjoner å ta om dette temaet, og det kan jo hende ting endrer seg etterhvert som kunnskapen vokser.. Hvem vet, om noen år så er det byttet ut med tobakk og øl på Rema og Rimi, og Testosteron tilsatt morsmelkerstatning :) Eller Amfetamin/Lavkarbo-kurer :)

Photobscura sa for siden:

Herregud, jeg håper sønnen din oppnår målet sitt! Men om det er til trøst (?) så finnes det de som meg, som synes ganske tynne, ja nesten magre gutter er supersexy! Jeg skal ikke uttale meg om de bildene som blir presentert med annet at det ikke er min kopp te ;). Men smaken er jo som baken!
Eksen min var 184, veide 68 kg, og da vi var sammen syntes jeg han var det mest sexy som gikk i et par sko :D.

Dolly sa for siden:

Jeg er enig med deg!! Jeg synes også kjæresten min som er 182cm og 63 kg er kjempesexy som han er nå.. synes ikke han trenger å legge på seg og vil ikke ha masse klumpete muskler.. men han må jo bestemme selv:D

herregud sa for siden:

Takk Photobscura :)

Ja, han er på god vei. Har begynt å bli mye kraftigere allerede, og fått mer muskler :)
Har fått masse god inspirasjon fra denne tråden, spes fra bildene av kjæresten din Mentos :)

Ang supersexy tynne gutter, så er det jo det jeg kjemper for å bli da... Hehe.. :)

plastbox sa for siden:

Advarsel: Lang post med trivia, noe jeg synes er interessant men du kanskje blåser fullstendig i.

Apropo dette med hva damer synes er sexy.. Spør bestemødrene/mødrene deres hva slags mannfolk de i sin tid syntes var hot. Kan banne på at de likte hårete, bamsete mannfolk, som tilbragte halve døgnet med tunge, svære verktøy ute i skogen.

Dette var dog før innførselen av prevansjon. Sammenhengen..? Kvinner med eggløsning (og i tiden før) synes statistisk sett at menn med høyt nivå av testosteron (altså sjegg, hår, muskler, dominerende personlighet osv.) er bedre enn is på 17. Mai fordi de har gode gener, er sterke, ofte ledere og kan beskytte de rundt seg.

Så fort befruktningen finner sted endrer dog ting seg totalt, og kvinnen begynner å se etter en mann som kan være en god barnefar. Styrke, virilitet og evne/vilje til å lede er ikke lengre kriterier mens omsorg, mykhet og andre kvaliteter tradisjonelt sett forbundet med bildet av en god mor blir voldsomt mye viktigere.

Tilbake til sammenhengen med prevansjon. Hva gjør hormonene i p-piller, p-spiraler, p-sprøyter osv? Jo, de lurer kvinnekroppen til å tro at den alltid er gravid. Hvor enn fjernt det kan virke så er dette faktisk beviselig (og bevist) grunnen til at utrente, tynne, hårløse menn synes så utrolig attraktive om dagen.

Tenk på det.. vi er i bunn og grunn dyr med et lag bevissthet på toppen. Hormonsystemer og slikt er identisk med mange andre pattedyr. F.eks. er symmetri i kropp og ansikt statistisk sett forbundet med både oppfattet "skjønnhet" og generell helse (ergo, folk som generelt ansees som attraktive har også gode gener). Om man med hormoner hadde endret hunnløvers smak slik at radmagre lettvektere var de mest åtråverdige hannene, hva hadde skjedd med avkommet og i det lange løp, hele flokken? De hadde dødd ut. Heldigvis ikke et problem for oss mennesker, men alikevel et godt eksempel for å vise at i vår "naturlige" form er det faktisk testosteron som teller for å lage barn, og at "nice guys finish last" faktisk er innprogrammert i genene våre.

Ja ja ja ja. Dette er godt og vel, og at det er sant, vet jeg jo. Men det er ikke akkurat noe jeg går rundt og tenker på når jeg snur meg etter en mann på gata. Om de er hårete, gjerne for meg, og skjegg -ja takk. Ikke går jeg på noen hormonprevantiver heller. Jeg vet det finnes nok av jenter der ute som liker ruslebiffer og bamsemenn, men jeg er nå en gang skrudd sammen på den måten at jeg synes tynne menn er fine! Har du en biologisk forklaring på hvorfor jeg stort sett ikke tiltrekkes menn med mindre de minst har skulderlangt hår også? Min teori er at jeg ble kjønnsmoden under grunge-tida, og er skada for livet :cool:.

Det er ikke noe mål for å meg å gjøre de fineste tingene i livet til en klinisk/biologisk greie. Å vite det er en ting, å bry seg om det, er en annen. Så du hadde rett i din advarsel, hehe.

plastbox sa for siden:

Haha, vel.. Nå snakket jeg om den fysiske tiltrekningen. Den som gjør at du kan ta en hunkrabbe med rogn og gni mot en stein, og sitte og le av alle hannkrabbene som forsøker desperat å parre med steinen. :P

Heldigvis er vi litt mer "raffinerte" enn som så, så hvorvidt du liker kort eller langt hår har nok ingen biologisk forklaring.

Vitenskap er dog morsomt. For eksempel ble en rekke menn i et double-blind eksperiment bedt om å sitte alene i et rom og rangere tilfeldige bilder av kvinner. Noen av mennene fikk (uten at de visste det) plassert et ørlite plastbeger med host kvinnelige safter kremt tatt fra en kvinne under eggløsning et eller annet sted i rommet. Resultatet? De samme kvinnene ble rangert mye høyere når disse få, små dråpene med "parringssaft" (i mangel av noe bedre ord) var til stede!

Det samme gjelder forøvrig kvinner, som alltid påstår at de er så mye mer intellektuelle når det gjelder utvelgelse enn oss primitive menn. En gruppe kvinner ble bedt om å rangere bilder av menn. Noen av kvinnene fikk en t-skjorte fra en nytrent, barsk, hårete hormonbombe av en mann hengt i rommet, andre fikk det samme men fra en kvinne eller en mann med mye lavere testosteron-nivåer (husker ikke akkurat hvilken det var). Resultatet? Kvinnene som delte rom med den testosteron-dynkede skjorten rangerte bildene av de samme mennene mye høyere enn kontrollgruppen.

I forsøket med kvinner var det også en krystallklar sammenheng mellom bruk av hormonell prevansjon og reaksjon på skjorten. Jeg husker ikke de nøyaktige tallene men jeg mener bestemt at de som tok visse typer prevansjon ikke reagerte stort på testosteronet i det heletatt (eller utviste en liten omvendt reaksjon) mens de som ikke brukte noe som helst viste et voldsomt utslag i forhold til hvilken skjorte som hang der. ^^

Har hørt om det forsøket, det er ganske morsomt, ja. Men som sagt, jeg føler at å være seg bevisst sånne ting til en hver tid gjør akkurat den delen av livet et par hakk døllere.
Og, kremt, jeg skal virkelig ikke påberope meg mye til intellektuell tilnærming i min utvelgelse ...

plastbox sa for siden:

Kan dere virkelig med hånda på hjertet si at dette:

..er mer sexy enn dette:

I så fall vil jeg si det er noe galt med dere for det siste bilde er så hot at selv jeg, en hetrofil mann, blir litt varm i trøya. xD

:hearts: Leopard! :hearts:.
:lol:

Haha, dette var ytterpunktene sine, gitt! Jeg tar meg den frihet og sier PASS! Jeg kan ikke si jeg blir så varm i trøya av verken kårny jålegutter eller sinna krigere med kappe og skjold ...

Men ... Russel Brand, f.eks, da snakker vi :D

M-hm!

Sorry for trådkupping, forresten. Jeg skal gi meg nå. Hahaha!

Carisma sa for siden:

Hvis man dropper "Prince på speed" outfiten så vil jeg definitivt si ja. De 300-mennene er så cheesy at jeg får vondt langt inn i hjerterota!

Men med den teorien din om hva p-piller gjør plastbox, hva vil da preferansene til jenter med hormonforstyrrelser på stikk motsatt ende av skalen foretrekke? Altså i en permanent tilstand av ikke befruktbar og absolutt ikke gravid?

plastbox sa for siden:

Nå var han et noe ekstremt eksempel og det var det beste bildet jeg fant (utrolig nok). Greit, 300-mennene er cheesy men jeg tenkte strengt tatt på utseende jeg da. De er tross alt rollefigurer, ikke ekte mennesker, men cheesy roller eller ikke.. de er mannemenn! :P

Det er bittelitt fornærmende når du sier "Men den teorien din..". Det er faktisk ikke en teori, og den er i allefall ikke min. Det er fakta fastslått av folk langt mer utdannede og intelligente enn meg, i hvite frakker og vitenskapelig fremgangsmåte.

Hvordan dette påvirker jenter med hormonforstyrrelser.. Jeg aner ikke! Jeg vet jo ikke hva hvilke hormoner det er for mye eller for lite av, så det er jeg ikke kvalifisert til å svare på. Alikevel virker det jo stort sett som om en oftere ser de større damene sammen med menn som er mindre både i omfang og høyde. Hvorvidt dette er fordi de foretrekker den typen menn, eller fordi svære testosteronhuer stort sett foretrekker slanke blondiner.. vel, er ikke verken testosteronhue eller stor kvinne så det kan jeg heller ikke svare på. :P

At dette er et faktum betyr heller ikke at det dikterer 100% hvordan du fungerer. Din kropp, din tilstand er unik. Det man snakker om i slike undersøkelser dreier seg om samfunnet generelt, ikke om enkeltpersoner.

Carisma sa for siden:

Jeg også! Jeg aner ikke noe om rollene deres, kunne ikke finne på å se den filmen om klodens framtid avhang av det! :D

plastbox sa for siden:

Når du sier sånt er jeg nødt til å bli litt kverulant altså, dog (som alltid) på seriøst grunnlag.

Hvordan definerer du utseende som "cheesy"? Klærne til skinnyboy jeg postet er cheesy. Leopard og rosa er cheesy. Jeg synes La Coste, sleik og pastellfarger er cheesy. Hvordan er det cheesy og se sunn ut?

Er man overvektig går det utover helsa. Ergo vil den absolutte majoriteten av befolkningen si at det er mer attraktivt å være slank enn overvektig. Det samme gjelder faktisk undervekt! Er man undervektig får man for lite mat, og dermed høyt sannsynlig for lite vitaminer, mineraler, sporstoffer, og andre ting som er viktige. Musklene og sener tæres på og rygg, nakke, skuldre, knær og hofter er 80 år gamle når man fyller 40. Man vil antagelig ikke merke stort når man er 18, men gi det 10-20 år og fortell meg at kronisk utmattelse, hodepiner, generelle smerter, mangel på tiltak og energi, osv. ikke veldig raskt kan bli et problem.

Jeg er i allefall veldig bevisst på hva det er som avgjør hva som er tiltrekkende for min del. Å bry seg om helsa si betyr at man spiser fornuftig og er med på en eller annen form for aktivitet (trening, sport, osv.). Dette gjør at man (om en ser bort i fra medisinske problemer) er slank, har fin hud, stabilt godt humør, energioverskudd til å le og være sosial... Stort sett alt som gjør en person attraktiv for meg. For mine fremtidige barns del er jeg også interessert i at moren skal være oppegående og opptatt av helse slik at de får best mulig gener (for mine er nok dårlige:rolleyes:), best mulig mat, og "smittes" mest mulig av det at de har aktive, sprudlende foreldre.

Ok, så tenker jeg for mye som en "mann" (evt. en robot :P ), men hvor er logikken i å tiltrekkes av en make som ikke gir deg, seg selv og potensielle barn best mulig fremtid? Jeg ville synes det var rart om jeg var tiltrukket av noen som levde en livsstil (og hadde kropp deretter) som tilsa at de antagelig vil dø før de rekker å bli besteforeldre...

rariteten sa for siden:

Til trådstarter:
Lavkarbo er veldig bra, men i hans tilfelle burde han tilføre en god del mer karbohydrater, iallefall så lenge han trener! (hardt og vil opp i vekt)
Raske karbohydrater og gode proteiner rett etter trening (max 30 min. etter) - trege karbohydrater til andre måltider (2 t før/etter trening for optimal utnyttelse)
Han kan sikkert også ta noen ss ekstra med olje hver dag, udos choice anbefales. :)

F.eks: 2 bananer, en neve nøtter og en god shake med proteinpulver og gainer etter trening vil gjøre susen :)

Lykke til! :)

plastbox sa for siden:

Back on topic.. Var vel på tide xD

Gode råd fra rariteten, men dropp nøtter og andre fettkilder etter trening. Målet med maten/shaken etter trening er raskest mulig blodsukkerstigning, med påfølgende insulinutsondring som trykker protein og glukose inn i de utslitte treningsmusklene.

Fett senker hvor fort blodsukkeret stiger, og vil dermed redusere hvor mye insulin du får ut (og dermed hvor mye næring du får inn i musklene) i løpet av dette viktige 30-minutters viduet. =)

rariteten sa for siden:

Dette kalles mann, jenter! :D

Som sagt er smaken som baken, og jeg er veldig glad for at jeg tiltrekkes av de jeg tiltrekkes (høye tynne, langhåra skjeggete menn) av, ettersom det er de jeg liker best :D. Og, jada, jeg er både blond og relavtivt slank ;).

Carisma sa for siden:

Nope, det kalles et retusjert bilde av en plastikkdukke med påmalte magemuskler :rolleyes: (Seriøst, de fleste skuespillerene ble malt magemuskler på til den filmen, fordi ingen så sånn ut i virkeligheten)

plastbox sa for siden:

Vel, selvsagt. Og julenissen finnes ikke, og wrestling er rigget. Har du noen flere nyheter? ;) Hehe. At skuespillerene i en film ikke hadde muligheten til å bruke flere år på beinhard trening, etterfulgt av noen måneder på deff (diett) betyr da aldeles ikke at bildet de fremstilte er urealistisk? Da kan du jo like godt si "Det der er jo bare et bilde, ikke en ekte mann!" :P

Carisma sa for siden:

Nettop, poenget mitt var hvem gidder å sikle på retusjert plastikk? Nuhvel, nå har de fleste menn gjort det i årevis, men det er trist at dere tror vi jenter er like shallow.

plastbox sa for siden:

Flott, der kommer den "menn er primitive, vi er bedre"-holdningen jeg såvidt nevnte i ste. Det er faktisk vitenskapelig bevist at når det kommer til hormoner og feromoner, opphisselse og biologi så er dere nøyaktig like shallow som menn, og som hunndyr av alle andre arter på jorden. Om du velger å se bort fra fakta setter det ikke meg i et dårlig lys for å si det sånn, og at du velger å anklage menn for å like "retusjert plastikk" sier meg vel heller at du kanskje er en anelse bitter fordi du har tapt for en eller to slike plastikkdukker..?

Ja, litt frekk den der men tar det personlig hver gang noen generaliserer og sprer denne idiotiske gamle myten om at menn liker modellkropper og plastikk. Ta det fra en som faktisk er mann og som har mange mannlige venner: Mannfolk vil ha damer som ser sunne ut! Dette betyr, som tidligere forklart, ikke overvektig, ikke undervektig. Overskudd til å smile og le. Hofter og pupper (dog størrelse er laaaangt mindre viktig enn at det faktisk er noe der, og det er det jo som regel), ja, generelt et utseende og en utstråling som viser at dette mennesket faktisk tar vare på seg selv og helsa si.

Finnes selvfølgelig endel duster som synes Paradise Hotell typen er drømmen, men da snakker vi menn med like lav IQ som damene de sikler etter og denslags undermennesker kan i grunn kose seg alt de orker med plastikken sin bare jeg slipper å se på! :P

Edit:

Nå var også litt av poenget mitt med forrige post at selv om bildet og rollen ikke er ekte så finnes det faktisk endel mennesker som ser omtrentlig sånn ut. Får å se sånn ut påstår jeg at man må gjøre veldig mye riktig med helse og kosthold, og dermed at man er temmelig kjernesunn.

Herregud, så usaklig!

TrillTrall sa for siden:

Likte ingen av dem jeg. Men gi meg Erik Thorstvedt. Når som helst. :sikle:

Jeg må si meg helt enig med deg på det, Plastbox. Jeg har overfladiske trekk ved meg, det skal jeg være den første til å innrømme! Selvfølgelig er det ikke sånn at det utelukker noe annet. En mann som bare står der og er rocka og kjekk men ikke har personlighet eller utrstråling er jo omtrent like interessant i lengden som en glossy forside.

plastbox sa for siden:

Ser den, og det passer godt med poenget mitt. Erik Thorstvedt er en atletisk, sterk mann som alltid har trent mye. Han er forøvrig høy, viser typisk "male pattern baldness" og har en meget firkantet kjeve (tenk Supermann:p) som tyder på mye naturlig testosteronproduksjon, samt en markert hake som er en indikator på høye nivåer av veksthormon.

Ja, vitenskapen støtter at Erik Thordsvedt er en mannemann og en gjennomført deilig biff! (for de som svinger den veien, selvfølgelig :p)

Han er helt ok. Litt kort i håret, bare :p.

Carisma sa for siden:

Men det er jo en myte mannsstanden bekrefter dagelig! Se på bladene dere kjøper? Filmene dere ser på? Syngedamene som selger? Damene dere sikler på på gata/stranda osv?
Og det har absolutt ingenting med misunnelse eller å ha tapt for disse damene å gjøre, det går på observasjon av kollegaer, venner og andre i årevis. Og tusenvis av diskusjoner som denne, på nett og i real life. (Det som fasinerer mest er hvordan kruven synes å være motsatt diagonal; jo mindre man bringer til torgs selv, jo mer forventer man å få. :rolleyes:)

Men nå er det vel også vitenskapelig bevist at noen arters hunnkjønn i motsetning til de fleste hannkjønn er i stand til å tenke rasjonellt i en forplantningsfase, og ikke alltid går for det første og beste/mest flashy...

Men det kanskje tristeste med hele greia er at denne vitenskapen i så fall sier at det er helt OK at vi er overfladiske. At det ikke er noe poeng i å kjempe mot. Den sterkestes rett, plastikken og markedskreftenes seier over den sunne fornuften og individualiteten. Alle mann til plastikkkirurgen, før menneskehenten utryddes.

Det jeg ikke får til å stemme med denne vitenskapen din er at rundt omkring på gata, på stranda, i parken, på jobb... ser jeg massevis av par som ser helt vanlige ut. Som ser relativt lykkelige ut. Noen av de har til og med klart å formere seg, tenk det! På tross av at de egentlig burde ligget langflate å siklet etter en eller annen filmstjerne. :cool:

Og poenget mitt var at det gjør ikke det! De måtte MALE de for at de skulle se sånn ut!

Jepp, det er usammenhengende, men 3. dagen med +/40 i feber gjør at man blir litt ustrukturert (og burde holde seg unna nettdiskusjoner?)...

TrillTrall sa for siden:

hehe Jeg liker dem korte i håret. :)

Opplaget til Norgest største herreblad, FHM, er på 50.000, og det største kvinnebladet, KK på 70 000, det er nesten fire millioner innbyggere i Norge over femten år, så jeg tror det er håp for oss som ikke ser ut som malte menn eller Linni Meyser :cool:.

plastbox sa for siden:

Damer tror at menn liker Victoria Beckham mens de aller fleste menn faktisk synes denslags er motbydelig, og synes f.eks. Mira Craig eller Beyonce Knowles er langt mer tiltrekkende med deres veltrente, godt formede og godt vedlikeholte kropper. Det er faktisk damenes feil at halvdøde strekmennesker som Kate Moss og Victoria Beckham selger søplemagasiner. Det er tross alt ikke mange menn som kjøper Cosmo, Mag, KK og Det Nye.

Godt forsøk, men Reduction ad Absurdum gjør ikke argumentet mitt mindre gyldig. Det finnes generelle menneskelige karakteristikker du synes er tiltrekkende, og det finnes karakteristikker du finner totalt motbydelige. Det betyr ikke at du river av deg klærne og kaster deg på alle som rent utseendemessig er tiltrekkende eller at du ikke kan ha et normalt vennlig forhold med noen som i dine øyne ser ut som et bilvrak, og jeg har aldri påstått noe i nærheten av det.

Igjen, Reductio ad Absurdum. Min lille bit vitenskapelig trivia sa på ingen måte at bare de to mest attraktive menneskene i verden kan finne sammen. Vi er dyr, men vi har også bevissthet og lever derfor ikke lengre i en verden der mannfolka må sloss eller konkurrere på annen måte, og den sterkeste/største/mest fargerike/mest høylytte får sette barn på alle damene i nærheten. Alikevel vil da ingen falle for, lage barn med og tilbringe resten av livet med noen de overhodet ikke tiltrekkes av, eller hva? Og hva ligger til grunn for denne grunnleggende, underbevisste utvelgelsen av hvilke karakteristikker som er gode og hvilke som er dårlige..? Jo, instinkt, hormoner og naturlig utvelgelse.

Og poenget mitt, som du så fint glosser over gang på gang, er at jeg ikke mente at akkurat Gerard Butler i akkurat den rollen er menneskeverdens svar på Sveitsisk konfekt. Poenget var derimot at bak (den fiktive) kroppen rollefiguren hans har ligger timesvis med (fiktiv) trening og riktig (fiktiv) mat.

Det finnes tusenvis av menn i den virkelige verden som ser minst like sunne og veltrente ut, jeg kan bare ikke navnet på noen av dem i farta (da man ikke havner på nettet for å være sunn og gjennomsnittlig) så jeg brukte et bilde fra en film. Sånn, noe mer du skal missforstå eller kverulere på? ;)

plastbox sa for siden:

Nå leser jeg ikke FHM, men ser forsiden i butikken fra tid til til annen og kan ikke akkurat påstå at damene der er radmagre eller usunne. Kanskje de har mer tid å bruke på kroppen sin enn folk flest da de tross alt lever av den men jeg har til dags dato ikke sett noen som ser ut som om de sulter seg fremfor å spise fornuftig og trene (silikon til side, det er en påkrevd yrkesferdighet i snuskebransjen).

KK derimot kjører ikke et eneste opplag uten 2 "SUPERDUPERDIETTER" av typen "2 gulrøtter om dagen i 2 uker", eller "renselseskur" med bare sukkerholdig juice i et par uker.

50.000 menn kjøper FHM og ser på veltrente damer med hofter og (falske) pupper. 70.000 kvinner kjøper KK og blir bombardert med usunne, ineffektive slankekurer og oppfordringer til å forme kroppen med spinning, bodypump, zomba ol (som overhodet ikke "former" kroppen, noe bare styrketrening kan gjøre). Jada, vår feil at kvinner har et usunnt skjønnhetsideal. ;) DOWN WITH THA MAN, BRENN BH'N!

Jeg har jobbet for FHM, og, joda, det erl itt ymse på forsidene, og flere av damene ser sunne og flotte ut, absolutt, men jeg lover deg. Det er så utrolig airbrusha, at du aner det ikke en gang! Og de forfekter en ganske overfladisk og seksualiserende holdning. Ja, i tillegg til noen reportasjer om biler, golf og gizmoer, da :cool:.

Men du skjønte vel poenget mitt? ;).

plastbox sa for siden:

Haha, jeg tviler ikke. De selger jo når alt kommer til alt; sex. Ingen ville kjøpt FHM eller Vi Menn om bladet ikke inneholdt en eneste halvnaken, veldreid dame. :p

Det virker alikevel som om du er på samme side som meg med kommentaren din vedrørende FHM vs. KK. Kvinner selv er opphavet til myten om at menn liker syltynne, formløse damer, og media rettet mot kvinner (som moteblader og -show og deres modeller) er forumet der vandrende skjeletter pushes som målet å kjempe mot. Skikkelige mannfolk vil ha skikkelige kvinnfolk! Damer med, som de sa i gamledager: "good child-bearing hips". ^^

Jeg er enig i essensen av det du sier, likevel vil jeg forfekte mangfoldet (bare hvor forskjellig smak vi har presentert i denne tråden vitner jo om at vi damene her inne slipper å slåss for alle Erik Thorstvedt'er der ute). Det er mange kvinner med en sunn normal kroppssammensetning som ikke har hips som Beyonce, men det er heldigvis stort sett alltid noe fint ved alle, og så lenge man er i stand til å se det selv, så ser andre det også :).
Det jeg er helt enig i er at det idealet mange kvinner streber mot har vi i stor grad skapt selv! Jeg for min del ønsker bare å ha en normal vekt, hvilket jeg ikke er særlig langt unna. Men det er ikke som om jeg sitter med hendene i fanget og venter på at livet skal begynne og at noen vil ha meg bare jeg har riktig bmi og fettprosent. Men så er jeg rimelig trygg og komfortabel med meg selv også, da ;).

gunlan sa for siden:

He-he...denne tråden fasinerer meg - er inne flere ganger om dagen for å sjekke om det har kommet nye innlegg :D

Mentos: Veldig imponert over kjæresten din - for en transformation!
Trådstarter: Håper sønnen din når sine mål :heia:

And speaking for myself....jeg liker høye atletiske veltrente menn, mmmm de er skikkelig digg å se på , men hva endte jeg opp med selv? Mannen min er riktignok høy, men ikke spesielt atletisk, og ikke spesielt veltrent og vaskebrettet er nok nærmere en vaskeball. MEN, han er snillheten og godheten selv og det jeg falt for var glimtet i øyet - det strålende smilet og den fantastiske humoren :love:

Men, selv om man er godt gift er det jo fortsatt lov til å ta på solbrillene, så ingen riktig ser hvor jeg ser...:cool::D

Og når det gjelder meg selv så får jeg nok aldri hips eller tits som Beyonce, men etter å ha gått ned 15 kg og trent masse, så har jeg nå en atletisk og veltrent kropp og får mange hyggelige komplimenter fra både menn og kvinner i alle aldre. Og det booster selvtilliten som igjen booster utstrålingen som igjen booster min attraktivitet i forhold til det motsatte kjønn :p

Fikk en deilig kommentar av samboeren til en venninne av meg i forrige uke: "Fy f... du er så utrolig "fit"!!" :D:D Jeg liker det komplimentet enda bedre enn de som sier at jeg er slank.

plastbox sa for siden:

Så bra gunlan! Sånt er koselig, møtte selv en bekjent for et par uker siden som knapt nok kjente meg igjen, 15 kg kan gjøre mye! ^^

Du får få mannen din på lavkarbo og undervise han i gledene og fordelene ved beinhard styrketrening da vettu, så kommer v-formen og magerutene før eller siden. Prøver mannen seg med "Nei uff, ungdommens glansdager er forbi. Er for sent å gjøre noe med skrotten nå." som så mange andre så kan du jo vise han norgest eldste kroppsbygger. ;P

gunlan sa for siden:

Ja, er det ikke flott med komplimenter :-)

Har allerede fått mannen over på lavkarbo mat, selv om han titt og ofte har sine sprekker - så han har faktisk gått ned noen kilo han også, men den treningen sitter laaaaangt inne.

Prøver å motivere han så godt jeg kan, men det påvirker tydeligvis ikke hans motivasjon ;)
Morsom link - utrolig hva man kan få til med skrotten om man går inn for det :-) Men, jeg vil ikke at han skal begynne med kroppsbygging akkurat da... :-)

Carisma sa for siden:

Ja :) Siden tråden i utgangspunktet handler om en tenårings selvbilde så syns jeg det er riktig å peke på at de faktisk ikke fant nok mennesker med vaskebrett til å fylle alle rollene, på tross av så mange skuespillere det finnes. Det vil igjen si at man faktisk holder mål og vel så det uten vaskbrett. Tro meg, enhver tenåring med et snev av usikkerhet vil se denne tråden og dra ut av den hva standarden for å få seg kjæreste er utfra bildet.
Så samme hvor mange perfekte mennesker det finnes der ute, så finnes det mange ganger flere ikke perfekte, som kanskje har det minst like gøy i livet som de perfekte!

plastbox sa for siden:

Carisma, nå snakker du nok en gang om ting som ikke har noe med tråden å gjøre. Det jeg snakket om var vitenskapelig trivia, for moro skyld. Det at det faktisk er endel hormonelle, kjemiske ting som sterkt påvirker hvilke kvaliteter man ser etter i en make i forskjellige faser av livet.

Hvorvidt noen med vaskebrett er perfekte er vel strengt tatt opp til hver enkelts definisjon av "perfekt", men jeg kan vel komme på endel andre ting som er viktigere for overall score enn å ha det ultimate vaskebrettet.

Usikker ungdom vil alltid lete etter en rollemodell å leve opp til. Jeg påstår glatt at det er bedre at de forsøker å emulere en stor, sterk, veltrent mann med vaskebrett eller ei slank men veltrent dame enn diverse andre eldre idioter ungdommen ofte forsøker å ta etter.

Carisma sa for siden:

Ja, det får man jo så mange fine fritidsinteresser av: www.naeringsvett.no/spiseforstyrrelser....

plastbox sa for siden:

Jøss da, det var da voldsomt til tåpelig kverulering du skulle komme med! Spiseforstyrrelser er psykiske sykdommer. En anorektiker sulter seg ikke for å få like fin kropp som Mira Craig, han/hun sulter seg fordi de alltid ser en feit person i speilet (og ofte andre ting som behov for kontroll og mestringsfølelse, og helt sikkert en haug andre ting verdig minst én doktorgradavhandling i psykologi). En frisk person som ikke lider av disse grusomme tilstandene forstår at tømming og nekting ikke er veien til å se ut som Mira Craig, Beyonce Knowels, Rihanna, eller engang dukkene i FHM.

En person som har en mental sykdom vil det ikke ende godt for uansett hvilke mål personen forsøker å nå (enten de vil se ut som Kate Moss eller Moskva Marit), og ingen frisk, oppegående person vil bli alvorlig syk av å ha et brennende ønske om å se sunn ut. Dersom det å etterstrebe en atletisk, sunn kropp eller høye idrettsprestasjoner fører til spisevegring.. vel, hvilke mål i livet er da trygge å strebe etter og samtidig verdt å oppnå*?

*sett borifra sånne ting som å være snill, rettferdig og omtenksom, som er ting jeg håper folk ikke føler de må jobbe i timesvis hver dag for å oppnå. Om medmenneskelighet har sluttet å være en selvfølge men nå heller er et mål man må etterstrebe med samme vigør som en atlet som trener for å nå toppen.. vel, da har jeg virkelig mistet all tro på menneskeheten.

Carisma sa for siden:

Spisevegring er vel i aller høyeste grad utbredt innen idretten! Forøvrig var det ikke først og fremst anorexia jeg siktet til i den linken, men vel så mye de to som kom under; Megarexi og ortorexi.

Forøvrig er de fleste som får spiseforstyrrelser friske, oppegående og ressusterke ungdommer (og voksne). Som finner ut at de kan pusje seg litt lenger, nå det målet litt raskere, løpe en runde ekstra. Ta litt pulver eller piller....

Carisma sa for siden:

Tråden startet da vitterlig med en tenårings ønske om å endre utseende, ikke hvilke kjemiske prosesser som ligger bak hvordan andre ser ham?

plastbox sa for siden:

Vel, megarexi er absolutt ikke noe nytt. Det er et begrep kroppsbyggere og styrkeløftere i mange år har - med litt lett tone - kastet rundt. Alle som noengang har lagt igjen blod, svette og tårer på gymmets vektavdeling vet veldig godt at man aldri ser resultater selv. Blir dog fullstendig fjernt å sammenligne dette med anorexia som ubehandlet vil føre til sikker død mens megarexi i aller værste fall fører til at man konkurrerer i Mr. Olympia.

Ortoreksi var en meget interessant diagnose, men er igjen ikke noe som vil påvirke vanlige folk. Hadde du lest siden du linket til hadde du sett meget fort at dette er en type manifestering av obsessive compulsive disorder, på samme måte som når folk vasker hendene hundre ganger om dagen eller desinfiserer omgivelsene sine nesten konstant. De tar noe som i utgangspunktet ikke er så dumt i det heletatt og drar det, pga. en nervøs lidelse, så langt at det blir dødelig.

Verken megarexi eller ortoreksi er i seg selv farlige, såfremt de ikke blandes med ren og skjær dumhet. Jeg (og de rundt meg) vil vel si jeg "lider" av borderline-ortoreksi men så elsker jeg også å tilegne meg kunnskap, så maten jeg er så opptatt av å spise består ikke av ting som raw-dietten eller diverse juice-dietter. Jeg vet at det jeg spiser er bra, samt hvorfor det er bra og hvordan det fungerer og påvirker forskjellige biologiske mekanismer i kroppen min.

Nei, nå må du virkelig rulle inn.. Det blir jo som å si at de fleste som lider av alvorlige depressjoner ol. er ressursterke, friske mennesker! Spisevegringer (der graden er så alvorlig at det krever inngripen) er faktisk en gruppe psykologiske sykdommer, og det er vel ikke akkurat slik at psykologiske plager oftest faller på de som står sterkest og har minst vekt å bære her i samfunnet?

plastbox sa for siden:

Sant, men du svarer nå engang på postene mine som i utgangspuntet var ment som litt underholdende vitenskapelig trivia.

Jeg har allerede svart trådstarter og fortalt nøyaktig hva sønnen bør gjøre om han ønsker å smelle på seg mange kg med muskler. Beinhard trening (programmet RYP er sabla godt), og et kosthold der han får i seg proteiner og trege karbohydrater til hvert måltid samt kjemperaske karbohydrater og proteiner før og rett etter trening. I tillegg kommer selvfølgelig "common sense"-biten, altså nok vitaminer og mineraler (sink er spesielt viktig for testosteronproduksjon hos menn, og vitamin D har vi alle underskudd av her i Nord), nok Omega3, gjerne CLA og kreatin om han ønsker å få en bitteliten ekstra, lovlig boost...

At du velger å kverulere og krangle, og komme med påstander så langt ut på jordet som at det å ønske seg en sunn, frisk kropp faktisk fører til dødelige spiseforstyrrelser (uavhengig av at spiseforstyrrelser faktisk er psykiske lidelser)... Det virker som om du forsøker å selge den "perfekte" kroppen som noe som nesten ikke finnes (foruten retusjering) og som uansett ikke er verdt å strebe mot.

Carisma sa for siden:

Og DER tror jeg vi skal egge den ballen død. Det er tydelig at du ikke kjenner særlig til hverken lidelsen eller noen om har eller har hatt den, så å synse på det grunnlaget blir veldig feil bl.a av hensyns til folk som har vært åpen om slikt her inne p forumet.

plastbox sa for siden:

Vel, legg ballen død for alt du vil, det hindrer ikke meg i å svare. At du har snakket med noen få personer og hørt deres anekdoter er rørende, men irrelevant. Når jeg leser om en diagnose eller lidelse leser jeg fakta, fordi jeg vet at "Anekdote" ikke er enkelformen av "Data", som det ofte sies i mer vitenskapelige diskusjoner når en legmann skal utfordre fagfolk med sine "Jeg kjenner en som..."-historier.

Dersom noen du kjenner har lidd av anorexia er dette selvfølgelig utrolig trist og jeg håper personen fikk all hjelpen han/hun trengte og er frisk i dag! Alikevel tror jeg det er en forenkling på grensen til det latterlige og fornærmende (ovenfor de lidende) å si "Jommen, jeg trodde det var lurt å ikke spise noe, ta lakserende midler og veie avføringen og svetten min, jeg skjønte ikke at det var skadelig. Alt jeg ville var å se ut som Victoria Beckham!".

Anorexia nervosa er faktisk en psykisk lidelse, altså ikke noe hvem som helst bare plutselig kan pådra seg over noe så enkelt som å ønske å være sunn. Utdrag fra Wikipedia:

(uthev. min)

Skal du forsatt komme og påstå at alle som har et sterkt ønske om å se bra ut gjør det pga. Hollywood, og antagelig ender opp med spiseforstyrrelser...?

herregud sa for siden:

Lurer på hvordan han tørker seg bak..? :D

[ATTACH]7159[/ATTACH]

Veggpryd sa for siden:

Æsj, jeg bli uvel av å se på sånne.... :eek: Slutt å poste sånne bilder! :lol: :p

Carisma sa for siden:

Tror ikke han er smart nok til å bry seg om sånne bageteller :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.