Smufeline sa for siden:
Kan man gå på lavkarbo diett selv om man har ulcerøs kolitt (betent tykktarmsbetennelse), lavt stoffskifte og diabetes?
Smufeline sa for siden:
Kan man gå på lavkarbo diett selv om man har ulcerøs kolitt (betent tykktarmsbetennelse), lavt stoffskifte og diabetes?
Kitt sa for siden:
Foreslår at man snakker med legen sin først i hvert fall!
Generell lavkarbo skal i teorien passe for alle (ketolyse er ikke forenelig med dia1 for de fleste), men med en sånn coctail av diagnoser, vil det være lurt å ha med seg legen sin på en kostholdsomlegning!
Evnt kan du sende pm til Torkil, legen bak boken Slank med ketolysekuren. han vet masse om sånt!
Borghild sa for siden:
Jeg har lest en gang (husker dessverre ikke hvor) at lavkarbo-kosthold fungerer veldig bra på alle autoimmune sykdommer. Et kosthold uten sukker er jo glimrende for diabetes, men også for Ulcerøs kolitt, da det bl.a. er sukker som trigger oppblomstring av betennelse i tykktarmen. Bruker du Prednisolon, Colazid eller lignende medisiner, ville jeg uansett ha sendt dr. Torkil et PM før jeg startet.
Lykke til.:)
Smufeline sa for siden:
Takk for svar. Har sendt spørsmål til Dr. Torkill for å høre hva som er mest gunstig. Fastlegen min har sagt at det er jo bare å prøve seg frem. Jeg bruker jo ingen medisiner for UC'en men bruker insulin for diabetes 2. Skal lese meg gjennom de fleste diettene for å se hva som er mest gunstig for meg.
kamp sa for siden:
Har du vurdert SCD diett?
Evt lavkarbo SCD?
Zincite sa for siden:
Dr. Lutz skriver også en del om sine gode erfaringer med lavkarbo og ulcerøs colitt - og andre tarmsykdommer. Du kan låne boka "bedre uten brød" på apoteket eller kjøpe den et annet sted :)
Lutz anbefaler å holde seg under 72g karber om dagen.
Lykke til.
Sanney sa for siden:
kan man låne bøker på apoteket?
selv har jeg bare diabetes 2, men jeg merket bedring på blodsukkeret samme dag jeg started lavkarbo :) men nå bruker ikke jeg insulin da..
Veggpryd sa for siden:
Jeg kjenner to stykker som har blitt helt friske fra Ulcerøs Colitt med lavkarbo. :)
Zincite sa for siden:
:cool: apoteket er bra for mye, men var vel en liten trykkleif der - og jeg brukte lang tid på å se den :lol:
Du vet det kanskje, men Lars-Erik Litsfeldt har skrevet bøker om sine erfaringer med diabetes 2 og lavkarbo :)
Borghild sa for siden:
Jeg har boka "Diabets - nei takk", som er skrevet av Litsfeldt. Interessant lesing, virkelig. :)
Borghild sa for siden:
Helt utrolig. Dette burde jo også Ernæringsrådet ta til etterretning. De fleste som har UC blir jo gjerne operert før eller senere, fordi kortisonpreparatene som gis ikke har noen helbredende effekt.
Har selv en i min nærhet som fikk hele tykktarmen og endetarmen fjernet nylig.:mad:
Lava sa for siden:
Har prøvd å få en bekjent til å spise lavkarbo, pga UC, men det går ikke inn..
Mener at det i boka "bedre uten brød" står at det er bra for dem å spise slik.
(men tar forbehold om at jeg tar feil av en sykdom, og en annen...)
Aha! Jeg kom på det mens jeg skrev.. det er Crohns, (stavet feil sikkert) som er ok på lavkarbo, som min bekjent har.. :flau: sorry
Lisbeth sa for siden:
Jeg har ulcerøs kolitt, og spiser lavkarbo.. Synes magen fungerer mye bedre på det :) Tar jeg en dag med mye karber/sukker, krangler tarmen med en gang..
kamp sa for siden:
Stor sannsynlighet at det er fordi du ikke lager nok enzymer som bryter ned karbohydrater ;)
Lisbeth sa for siden:
Det kan godt hende... magen min synes karbohydrater er noe dritt (bokstavlig talt ;))
Føniks sa for siden:
Jeg har Ulcerøs Proktitt, dvs det kun sitter nederst i tarmen. Jeg har vært hos Dr.Hexeberg og hun anbefaler lavkarbo for oss med UC/UP. Jeg har kun holdt på siden onsdag, men merker store forskjeller på magen og magesmerter allerede. Jeg har også kuttet ut kortisonen i samråd med henne.
Jeg prøver meg litt frem nå. Skal ikke så mye ned i vekt, men velger å ta av de kiloene jeg har for mye for deretter kjøre vedlikehold for "resten" av livet for å slippe kortison.
Så får vi se hvordan det går. Mye å sette seg inn i, og jeg tror sikkert at man reagerer ulikt fra person til person.
kamp sa for siden:
Merker du forskjell på type karbohydrat? OM det er mono sakkarid (frukt, grønnsaker) eller di/poly sakkarid (ris, sukker, stivelse (eks hvete), melkeprodukter o.l.).
Lisbeth sa for siden:
Jeg har ikke testa det ut ordentlig.. fikk konstatert UC i begynnelsen av året, så jeg har ikke hatt det så lenge... Og de gangene jeg har spist mye karber har det ofte vært en salig blanding :o
Jeg reagerer ihvertfall når jeg spiser hveteprodukter, grønnsaker tror jeg går bra, frukt har jeg ikke spist, heller ikke ris, poteter eller pasta. Melkeprodukter tror jeg heller ikke jeg reagerer noe særlig på, det går ihvertfall bra i små mengder :)
Jaudaa sa for siden:
Hei,
jeg har UC...og med lavkarbo føler jeg meg helt frisk!
Det er slik du MÅ leve om du skal bli frisk. Du kan sende meg en PM om du har spørsmål.
www.spisdegslank.no/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=85
Her er artikkelen som fikk meg til å begynne med lavkarbo...
Jaudaa sa for siden:
Vanlig melk er "gift" for en betent tarm..men du kan ( vertfall jeg ) kan drikke LaktoseFRI melk..laktose er jo melkesukker..og uten det reagerer vertfall ikke jeg på den type melk. :)
Lisbeth sa for siden:
Vanlig melk bruker jeg ikke.. men andre melkeprodukter som f.eks fløte går greit :)
Nerthus sa for siden:
Har chrons - som er likt UC bare et "annet" sted i tarmen og er etter nå ca 3 mnd på lavkarbo (i tillegg til lavkcal) 95% symptomfri :) Ingen luft, kramper, diare å snakke om lengre!
På spis-deg-slank kan du også lese om noen med UC som ble symptomfrie:
www.spisdegslank.no/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=85
:)
Smufeline sa for siden:
Har begynt på Ketolysekuren nå i dag, blir spennende å se hvordan magen reagerer.
Jaudaa sa for siden:
Du blir nåkk overrasket og meget glad over å se hvordan det funker :)
Lykke til!
Jaudaa sa for siden:
Hvordan går det?
Kitt sa for siden:
Smufeline har ikke vært aktiv her siden 7/7-11, så ikke forvent noe svar! ;)
Jaudaa sa for siden:
aldri si aldri :)
Kitt sa for siden:
Neida, :D men etter å ha hatt 3 innlegg for et halvt år siden og så ikke hatt noen, er sannsynligheten minimal!;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.