< Tilbake til oversikten

Veimaten er for fet - kan gi sure unger. Forbrukerrådet slår alarm

jvb sa for siden:

www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10009913

Imponerende av VG å sette denne overskriften når 'punchline' fra Janette Roede er "Mat som er full av sukker og ikke gir god energi, resulterer ofte i ukonsentrerte og sure unger, sier hun."

Men hele artikkelen er ytterst provoserende selv om de har rett i EN ting, og det er at det er umulig å få tak i sunn mat på bensinstasjoner... Og da tenker jeg IKKE på nøkkelhullsmerkede yoghurter... ;)

Iset sa for siden:

Det er helt utrolig ja, hvordan det alltid er fettet som blir trukket frem. dåne
Det begynner nesten å bli en parodi!

Cherry sa for siden:

Men Jeanett Roede tok ikke frem fettet, det var sukkeret hun nevnte ;)
Det er VG som har vridd det til fett antakelig.

Iset sa for siden:

Ja det er jo det jeg snakker om, overskriftene som vrir og vender på alt hele tiden. Tabloidene.

Cherry sa for siden:

Jeg sendte mail til skribenten hvor jeg fortalte hva jeg syns om den vriingen :rolleyes:

Iset sa for siden:

Gjorde du? Så flott!! :hyper: De trenger virkelig å få tilbakemeldinger!

Borghild sa for siden:

Iset, har du gått ned 71 kg? Helt utrolig, fantastisk jobba. Må bare få GRATULERE, selv om det er litt off topic her. Helt imponert. :heia::heia:

Iset sa for siden:

Hehe takk. :) Er vektoperert da, men det krever jo litt allikevel.

Hamster59 sa for siden:

Det er kanskje ikke så rart at fettet forts blir omtalt som den store synderen, og ikke karbohydratene. Vi har vært utsatt for en massiv kampanje fra helsemyndighetene i 30-40 år. Ofte anbefales vi å bruke lettprodukter, men de sier ikke ett ord om at lettproduktene inneholder flere karbohydrater. Da var Dagbladet fredag 2.7. litt mer positiv, der var lavkarbo omtalt som en måte å unngå diabetes på. Men også der trekker man fram de gamle rådene om umetta fett, frukt, grønnsaker og helkorn, pluss evt. lettprodukter av ost og melk.

Cherry sa for siden:

Det virker som om de ikke har sett eller blankt overser at staten HAR konkludert med at fett, umetta og metta også ikke er farlig for helsa.

Iset sa for siden:

Jepp, men de vil fremdeles ikke anbefale det fordi man legger på seg av det, mener de. :argh: De finner det ene "smutthullet" etter det andre.

Jeg så nettopp et svensk sykehusprogram der en mann var inne hos legen og ble fortalt at han lå i faresonen for diabetes. Legen mente det ikke fantes så mye å gjøre, men han måtte bare spise litt mindre sukker og fett. Han spurte om han skulle kutte UT sukker, men det mente legen han ikke burde/trengte. I hvert fall ikke før han hadde fått diagnosert diabetes. What??

Borghild sa for siden:

Litt - det er vel veldig underdrevet. :):) Like imponert jeg. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.