Imponerende av VG å sette denne overskriften når 'punchline' fra Janette Roede er "Mat som er full av sukker og ikke gir god energi, resulterer ofte i ukonsentrerte og sure unger, sier hun."
Men hele artikkelen er ytterst provoserende selv om de har rett i EN ting, og det er at det er umulig å få tak i sunn mat på bensinstasjoner... Og da tenker jeg IKKE på nøkkelhullsmerkede yoghurter... ;)
Det er kanskje ikke så rart at fettet forts blir omtalt som den store synderen, og ikke karbohydratene. Vi har vært utsatt for en massiv kampanje fra helsemyndighetene i 30-40 år. Ofte anbefales vi å bruke lettprodukter, men de sier ikke ett ord om at lettproduktene inneholder flere karbohydrater. Da var Dagbladet fredag 2.7. litt mer positiv, der var lavkarbo omtalt som en måte å unngå diabetes på. Men også der trekker man fram de gamle rådene om umetta fett, frukt, grønnsaker og helkorn, pluss evt. lettprodukter av ost og melk.
Jepp, men de vil fremdeles ikke anbefale det fordi man legger på seg av det, mener de. :argh: De finner det ene "smutthullet" etter det andre.
Jeg så nettopp et svensk sykehusprogram der en mann var inne hos legen og ble fortalt at han lå i faresonen for diabetes. Legen mente det ikke fantes så mye å gjøre, men han måtte bare spise litt mindre sukker og fett. Han spurte om han skulle kutte UT sukker, men det mente legen han ikke burde/trengte. I hvert fall ikke før han hadde fått diagnosert diabetes. What??
Litt - det er vel veldig underdrevet. :):) Like imponert jeg. :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.