< Tilbake til oversikten

Rapport fra møtet på Stortinget 14. juni

Veggpryd sa for siden:

Her er en liten rapport fra møtet på Stortinget 14. juni 2010.

Representanten fra Diabetesforbundet sier at "det nytter å forebygge diabetes" og vil heller diskutere forebygging istedet for å diskutere hvor mye karbohydrater eller fett man skal spise... :lol:

Har Diabetesforbundet gode resultater med å forebygge diabetes? Vet de egentlig hvordan man kan forebygge diabetes? Skal man diskutere forebygging er man vel nødt til å gripe tak i både karbohydrater og fett? Jeg blir en smule oppgitt... :rolleyes:

www.youtube.com/watch?v=WcN_QiezNrM

grotingeling sa for siden:

Skulle gjerne sett hele debatten, for dette var jo en smuuuule frustrerende:forvirret

Borghild sa for siden:

Er det mulig sier jeg. :eek:

Veggpryd sa for siden:

Ja, det var bare et utdrag. Men, kanskje jeg kan legge til litt bakgrunnsinfo for høringen:

KOS klarte å få i stand et møte på Stortinget om de nye foreslåtte kostrådene fra Ernæringsrådet og deres framtidige innvirkning på utviklingen av diabetes type2. Diabetesforeningen og Opplysningskontoret for Meieriprodukter var også invitert.

Manina sa for siden:

Veldig bra og klargjørende film! Jeg tror at det er ernæringsrådet og Diabetesforbundet som er den store bremseklossen for at folk skal ha et godt og jevnt blodsukker. Denne filmen gjør det helt tydelig hvor lite tiltro ernæringsrådet og Diabetesforbundet har til folk flest generelt, og sine medlemmer spesielt. Før var argumentene at fett var farlig, og at man ikke "ante" noe om langtidseffektene av å ha et fettrikt kosthold, mens det nå går på at folk ikke kan klare å leve uten boller, brus og kaker til kaffen. Kanskje klarer ikke noen det, men skal alle lide av den grunn? Forsterkes deres mestringsevne av det? Argumentene som myndighetene ernæringseksperter og representantene fra Diabetesforbundet bruker er så inkonsekvente og motsetningsfylte.

Borghild sa for siden:

Tror kanskje ikke hverken Diabetsforbundet eller ernæringsrådet kan noe som helst om lavkarbo. Det snakkes hele tiden som om at det er så helt umulig, vanskelig, ja nesten smertefult og spise lavkarbo. Et enormt offer. Ikke en gangn ble det fokusert på alle de gevinstene kostholdet gir, ikke minst med tanke på følelsen av velvære og overskudd. Enten man har Dia eller ikke.

Hos Diabetesforbundet er det mest viktig at alle i Norge skal ha så lik kost som mulig, de kaller det livskvalitet. Dvs å spise alt det søte.

Klør meg egentlig fortsatt i hodet. :eek:

LenaBeatrice sa for siden:

En annen interessant refleksjon fra filmsnutten:
Hvordan kan man hevde at årsak til økt diabetes er lengre levealder, når man i samme setning sier at diabetes rammer stadig flere unge?

Veggpryd sa for siden:

Ja, den stusset jeg også veldig over, Dreamy. "Årsaken til at vi har fått så mange unge diabetikere - er at levealderen har økt..." :confused: Syntes nesten litt synd på henne der hun stod med de komiske utsagnene sine. :rulleøyne :lol:

Carisma sa for siden:

Hmm, det er vel noe man burde skrive til de og be om å få bedre forklart? Så de enten ser sin egen logiske brist, eller i det minste kan fortelle hvordan de prøver å tenke... :confused:

krokodillen sa for siden:

Huttetu, er det mulig... fettsyrer er bra for hjernen. Noen burde spise mer fett. :cool:

Manina sa for siden:

Ja, det kan du si! :)

Det var veldig fokus på hva man ikke "fikk lov til" å spise der, men lite om hva man faktisk kunne spise! Ernæringsrådet mener at man ikke skal spise noe særlig fett. Da blir det veldig lite næring igjen, og ikke rart at folk sliter.

Forresten: Dag Viljen Poleszynski sier at "De raske karbohydratene kom inn i vårt kosthold for 10000 år siden, 'i går' i evolusjonssammenheng", eller veldig nær dette.
Men så sier han ikke at bruken av de raske karbohydratene har økt enormt i løpet av de siste to hundre, og særlig de siste få tiårene. Ti tusen høres veldig lenge ut. Vår siviliserte historie begynte omtrent samtidig.
For ti tusen år siden fantes ikke finmalt mel, brus eller seigmenn. Maten de spiste var langt mindre bearbeidet og inneholdt ikke alle de tilsetningsstoffene som finnes i hel- og halvfabrikata folk bruker i store kvanta i dag. I dag finnes de i så store mengder, at mange mennesker faktisk ikke skjønner at det går an å klare seg uten.
Det myndighetene har fokusert på, er hvor farlig mettet fett skal være, enda dette er naturlig for kroppen vår. Transfett er bare en liten bisetning for spesielt interesserte; eller det slås glatt sammen med mettet fett.

Runegutt sa for siden:

Gitt at (er)næringsrådet har rett om at mettet fett er usunt, så blir spørsmålet: Er problemet at vi får i oss mettet fett fra f.eks lammekjøtt, eller er det fettet vi allerede har på kroppen, og som i høyeste grad er både animalsk og mettet et mye større problem? Fedon har endel betraktninger rundt dette. Her er noe i statens (er)næringsråds logikk jeg ikke ser. Burde ikke en hver kostforandring som gir oss en bedre Bmi være bra, spesielt hvis dette fører til en lavere Bmi også på mellomlang og lang sikt?

Hvor er Norsk Evidensbasert forskning på livstilssykdommer og kosthold?:eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.