< Tilbake til oversikten

Hvor mye fett

Manne85 sa for siden:

Hvor mye fett bør man ligge på hver dag? Finnes det en max grense?

siri0109 sa for siden:

nei man kan spise ubegrenset mengde fett... tror jeg da...jeg gjør ihvertfall det...det er bare karbohydratene man skal telle..

Cherry sa for siden:

At man kan spise ubegrensa fett er en sannhet med modifikasjoner. Regelen er; Mindre karber mer fett, mer karber mindre fett.

Low carb high fat er en betegnelse som omfatter 0 - 150 karbohydrater om dagen så det er umulig å si hvor mye fett en bør spise uten at man vet karbinntaket. På 0 til ca 50 karber bør fettinntaket være ca 70% av all inntak, går man over det bør man begrense fettinntaket.

Photobscura sa for siden:

Jfr Lutz behøver man ikke å begrense fettinntaket før man er over 72 gr kh. Men jeg tror det også er individuelle variasjoner her.

Uansett, for deg som går på Ketolyse, så bør fettinntaket ligge på en energiprosent på ca 70-75 :). (Forholdstall, sånn omtrentlig: 75% fett, 20% protein, 5% karbohydrater). Om du følger anbefalningene så regulerer dette seg fint av seg selv :).

Gracella sa for siden:

Ved inntak av for mye fett, kan man få fettdiare :eek:.

Når kroppen får mye fett på en gang, så vil galleblæren tømme seg. I løpet av 10-20 minutter etter et fettrikt måltid, kan man da befinne seg på do med akutt diare. Det er ikke en allergisk reaksjon, men bare slik det er:rolleyes:

Jeg har lest (på Dahlqvist sin blogg??) at dette er bra for galleblæren og motvirker dannelse av gallestein. På fettfattige dietter, er det liten utskifting/produksjon av galle, og sjansen for å få gallestein øker.
Når jeg tenker meg om, så er det nok ikke fettdiareen som er bra å ha, men å ha en høy produksjon og et høyt forbruk av galle, hehe.

VesleKAri sa for siden:

Dette gav meg svar på mye av det jeg lurte på. Supert med søkeknappen. Nå ble det mer logisk for meg å spise fett.

hmmm sa for siden:

hvordan regner man ut energiprosenten? Står det på pakka?
mulig jeg er litt korka.....

Kitt sa for siden:

Hvilken pakke????:confused:

Det det er snakk om er at 1g fett gir 9kcal, mens 1g protein og 1g karbohydrat gir 4kcal hver!

Man kan altså ikke si at om man spiser 5 g karber, 20g protein og 75g fett så spiser man 75energi prosent fett!

Du må regne ut hva det blir liksom.

5g karber = 20kcal=2.6%
20g protein= 80kcal=10.3%
75g fett= 675kcal=87.1%

hmmm sa for siden:

Kitt: hehehehe! Pakka, som i pakka maten kommer i!
Evt. lese på matvaretabellen...
Får se hvordan det går med bare å bruke hodet først tenker jeg. Er fort gjort å bli litt for overfokusert på mat hvis jeg må telle og veie...

Kitt sa for siden:

Hihihi!:D

Du kommer langt med å bare se på karbohydratene. Velger du konsekvent matvarer som har mindre enn 5 karber pr 100, og spiser deg passe mett hver gang du er ordentlig sulten, bør det holde langt på vei!:D

Tror ikke det er sunt å tenke for mye! Se på alle de fortvilte menneskene her inne som tenker alt for mye og bare blir forvirret og oppgitte og skremte......
Ikke bra!:nei:

Man må ikke komplisere alt mulig hele tiden!:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.