< Tilbake til oversikten

For lite karbohydrater?

nilsarne sa for siden:

Jeg har lest litt rundt om kring på nett uten å finne svar på om man kan få i seg for lite karbohydrater, eller om det ikke har noen betydning. Er på dag fire på atkinson kuren, og jeg har bare spist fra 5-10 karbohydrater per dag. I boka står det jeg ikke skal spise mer enn 20 karbhydrater per dag, så jeg lurer på om det har noen betydning å spise under det?

Konkelimonke sa for siden:

Hei!
Folk reagerer litt ulikt når det kjem til kor mange karbo dei får i seg kvar dag. Då eg gjekk på lavkarbo fyrste gong (for ca to år sia, holdt det gåande ei lang stund) fann eg ut at eg rett og slett vart deprimert (tru det eller ei) dei dagane eg åt under 5 karbo. Heilt utruleg! Så eg måtte auka inntaket, og då gjekk det veldig bra.

denne gongen har eg ikkje den reaksjonen, og klarer meg fint under 5 karbo om dagen. Men, eg kjenner det derimot fysisk - ved at eg vert utruleg sliten i kroppen, og då særskild ryggen...

Men, dette er jo meg! Alle reagerer ulikt! Nokon må opp i 50 karb om dagen for å føla seg bra, andre klarer å leva på tilnærma null.

Dette trur eg du fort nok finn ut av når du lærer kroppen å kjenna, og veit korleis du reagerer på den nye livsstilen:)

Lukke til! :)

Photobscura sa for siden:

Som Konkelimonke sier, så er dette individuelt, jeg kjenner ingen forskjell på om jeg får i meg 0 eller 30 gr kh om dagen, mens andre igjen får tunellsyn og blir dårlige lenge om de går under tjue, noen må under kanskje ti for å føle seg vel og gå ned i vekt etc.
Men sånn for de aller fleste er det ingen vits i å gå under tjue, og dersom det er viktig for deg å variere maten, så har du jo mye å gå på!

PS: Det heter Atkins, ikke Atkinson ;).

Olli123 sa for siden:

Det kan ha litt med denne overgangen til å forbrenne fett også, jeg leste at i noen tilfeller kan det ta opp til et år på lav-karbo kost før kroppen forbrenner fett på sitt ytterste. Kutter man ut karbohydratene helt før dette så kan det vel ha noen negative konsekvenser for noen.

Jeg forstår derimot ikke hvorfor det skal ha noe å si i det hele tatt. Når 95-99% energien kommer fra fett, hvorfor skal de siste prosentene ha noe å si? Det er jo ingen prosesser i kroppen som kun karbohydrater fra kosten må ta seg av.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.