< Tilbake til oversikten

Telling av KH, og etter kuren

Clockwork sa for siden:

Hei!
Jeg har gått på Lavkarbo nå i ca. 3 måneder, og har vært relativt streng med meg selv. Har lest (mesteparten :rolleyes: ) av Ketolyse-boken og det er denne filosofien jeg sverger til.
Jeg har sprekket et par ganger med "ølfylla" og et par ganger med litt for mye nøtter og 70% sjokolade, men ingenting seriøst utover det.

Men jeg har heller ikke telt KH, har tatt det mer eller mindre på feelinga, og har neppe ligget over 20 KH om dagen, isåfall er det få ganger (er mann på 22, man skal vel ligge på maks 20 om dagen om jeg husker riktig?).
Spiser 2, maks 3 ganger om dagen. Er veldig dårlig på grønnsaker, går isåfall stort sett i paprika, sopp og ihjelkrydra brokkoli. :D Begynt å spise litt bringebær og slikt i det siste, og småspiser litt nøtter og baconcrisp nå og da, ellers får jeg stort sett kun i meg kjøtt, egg, ost, creme fraiche og fløte.

Trives godt med det, og har tenkt å kjøre på i 3 måneder til, mulig jeg tar meg noen få friheter nå i sommer, men har ikke tenkt å gjøre noen forandringer utover det.

Det jeg lurer på er hva jeg gjør om jeg eventuelt velger å gå tilbake til et mer normalt, eller mer balansert kosthold etter 6 måneder, er det en spesiell filosofi som er anbefalt å følge videre? Har sett at Lindberg har blitt nevnt litt her og der.

Burde jeg begynne å veie matvarer og telle antall karbohydrater når jeg går mot slutten av "kuren"? Har ikke tenkt til å gå tilbake til høykarbo, kan ikke si jeg savner poteter og brød f.eks., hvertfall ikke til daglig. Men det er jo det å finne et visst balansepunkt.

Ble litt rotete og frem og tilbake det her (skriver på jobb imellom slaga) men svar, tips og slikt mottas som vanlig med stor takk, så kommer jeg sikkert med mer utfyllende spørsmål etterhvert. :)

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg har skrevet boken "Etter slankekuren" for de som har slanket seg og trenger et generellt lavkarbokosthold. Fedon lindbergs "Kosthold i balanse" er også en mulighet. Og det finnes sikkert flere.
Siden kostholdet etter slankekuren er noe man skal leve med i maange år ( resten av livet) synes jeg det er viktig at det er enkelt, uten behov for å regne på kalorier/ karbohydrater/ GI/ GB/ etc. Dette krever at man har fått en større kunnskap om matens sammensetning og interaksjonene mellom karbohydrater, fett og protein samt viktigheten av å dekke alle kroppens behov for vitaminer og mineraler.
Du kan jo låne bøkene på bibilitek og se hva som passer deg best.
Lykke til
Torkil :)

Clockwork sa for siden:

Takker for info, skal nok sjekke ut den boken ja :)

Ett spørsmål til, så slipper jeg å starte ny tråd.

Har kjøpt Ketolyse-pakken med kosttilskudd. Ettersom jeg bare spiser 2-3 ganger om dagen, pleier jeg å ta morgen-tabletten når jeg står opp (ofte i 12-13 tiden pga jeg stort sett bare jobber kvelder), og tar lunsj- og middag-tablettene sammen, ved første måltidet (3-4-5 tiden) og kveldstabletten når jeg legger meg, eller et par timer før.

Er dette "riktig" eller bør det være noe mellomrom mellom inntakene, bør de taes hver for seg, med eller uten mat osv? Har merket at de få gangene jeg har tatt f.eks. lunsj-tabletten separat uten å spise har jeg blitt veldig kvalm :confused:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.