Kutt blomkålen opp og la det bli gjennomkokt, mos det og tilsett fløte og litt meierismør, legg det i en ildfast form, kutt opp skinken i terninger og legg den oppi mosen. Finsnitt purre og legg det over skinken. Legg reven jarlsbergost over purre. Kutt opp bacon og sprøstek dette før du legger det oppå osten.
Jeg likte den godt jeg. Krydret den litt ekstra og puttet oppi litt hvitløk også. Nam nam. Fort mett, ja det skal være sikkert. Må fryse ned noe, for det er mat til i allefall 3-4 dager til.
takk for oppskriften. :)
Nam, dette høres snadder ut. Jeg pleier å ha litt fetaost (sånn grønn pakke, ikke med olje) i blomkålmosen, synes det gjør underverker. Minner litt om Brennende Kjærlighet, dette her. Jeg har laget noe lignende en gang og det ble supergodt!
To tips for å forenkle prosessen...kok blomkålen i fløten...og du behøver ikke å steke baconet på forhånd. Det blir sprøtt og godt om du strør det over forma i alle fall.
Og ja, jeg pleier å bruke litt hvitløk også her...det setter en spiss på smaken:)
For en fantastisk god oppskrift! Jeg hadde to fedd hvitløk i blomkålmosen og krydret litt ekstra på toppen. Brukte en liten boks fløte og ca 100 g smør i mosen.
Haha! Så bra :) Ett tips: på prix har de sånne tilbud på omelettskinke 400 g til 30 kr... Billig! Jeg brukte en sånn pakke i min grateng.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.