christine76 sa for siden:
Jeg regner vel egentlig med at spørsmålet er stilt før, men jeg har søkt litt og klarer ikke å finne det. Så da må jeg spørre da.
For tiden så går jeg på pulver med Xtravaganza, men skal snart begynne å spise mat igjen. Mannen har for noen uker siden begynt på en generell LCHF uten å følge noen spesiell kur. Jeg er i ketose på pulveret, og har reagert med tre veldig slappe dager når jeg har gått inn i ketose, men det er jo gjerne fordi kombinasjonen med kaloriunderskudd sammen med omleggingen er tøff for kroppen. Mannen er også i ketose, og han merket ingen ubehag ved overgangen (muligens litt hodepine, men er ikke sikker)
Han kommer nok til å stort sett basere seg på å være i ketose, men kommer ikke til å gidde å regne på ting, så jeg ser for meg at han gjevnlig kommer til å komme i situasjoner der han faller ut av ketose også. Selv satser jeg ikke på å være i ketose (er snart ferdigslanket) men kommer til å satse på å ligge veldig lavt på karbo i alle fall en periode så jeg er sikker på å ikke lage meg uvaner det tar tid å bryte igjen. Det vil si at jeg nok vil risikere å gå inn i ketose i perioder.
Jeg synes å ha hørt diverse om omstillingen i kroppen til ketose, og har ikke helt oversikt. Vil det være skadelig for kroppen å gå inn og ut av ketose? Eller er det helt greit om vi ikke føler ubehag i noen særlig grad. Gjør vi det kommer vi nok naturlig nok til å passe mer på. Bør jeg passe på å få i meg minst så og så mye karbo hver dag for å unngå ketose? Noen som vet noe om dette?