< Tilbake til oversikten

Erstatte potet, ris og pasta?

Tutta112 sa for siden:

Jeg lurer på hva dere erfarne bruker istede tor potet ol. til middag ?
jeg har laget pure av blomkål om brokkoli noen dager men er det noen andre tips`?

hilsen trine

Iset sa for siden:

Rett og slett grønnsaker, masse gode grønnsaker. Smørdampet, stekt, kokt, you name it. Jeg er smøroholiker og synes alle slags grønnsaker blir piffet skikkelig opp med godt smør som jeg lar smelte over dem når de er nykokte/nystekte.
Jeg har for tiden lagt min store elsk på fersk asparges stekt lett i smør, jeg lar enda mer smør smelte over dem etter å ha lagt dem på et fat, og drysser over salt, pepper og masse nyrevet parmesan. Utrolig godt, vi spiser det nesten hver dag for tiden. :sikle:

Ellers går det mye i stekt sopp og stekte paprikastrimler (ikke sammen, men hver for seg). Soppen kan gjerne tilsettes litt fløte i pannen og kokes inn til en soppstuing, masse pepper er godt oppi.
Og noe av det aller beste jeg vet er halvkokte rosenkål delt i fire, og så stekt på pannen i smør, med baconbiter og gjerne også oppdelt sopp. Dette er også godt gratinert som selvstendig rett (eller tilbehør, selvsagt), ved at du heller over litt fløte og masse revet ost, og gratinerer i ovnen.

Tutta112 sa for siden:

tusen takk for svar, prøvde meg i dag på blomkål og brokkoli med fløte og ost på toppen og gratinerte dem i ovnen, suuupert :) savnet ikke ris eller potet

Hamster59 sa for siden:

Blomkål smaker kjempegodt med ostesaus (kan gjerne gratineres) og med stekt bacon til.

Blomkålris kan erstatte ris, og blomkålpuré kan erstatte potetmos. Det går også an å variere med brokkoli.

Nå som det fins god sommerkål (nykål) å få kjøpt, kan man smørdampe den eller koke den og ha smør oppå.

Zuma sa for siden:

Iset og Hamster: Takk for gode tips! :hungry:

Iset sa for siden:

Den vaniljeekstrakten må jeg prøve meg på! Men jeg tåler ikke alkohol, egentlig, det er vel svært lite av det man får i seg, eller? Sikkert dumt spørsmål, men.

Gerd sa for siden:

Bruker bare noen dråper :ja:
Jeg har ikke prøvd min ennå, men det lufter skikkelig vanilje av den :ja: :D

Tutta112 sa for siden:

kanskje et dumt spørrsmål, men hva bruker dere vanilje ekstrakten til ?

Iset sa for siden:

Du kan bruke den til alt du ellers ville brukt feks. vaniljesukker til. Jeg elsker vanilje og bruker det stort sett i alle slags kaker og mange desserter.

Gerd sa for siden:

Vaniljeekstrakt i stedet for den vaniljeessensen man kjøper. (For det er ikke laget av vanilje)

Iset sa for siden:

Jepp, det er vanillin og det er fææælt! Man blir "bedøvet" på en måte når man bruker det ofte, for man kjenner ikke hvor vondt det smaker før man går over til ekte vanilje (eller delvis ekte vanilje) i noen uker og så går tilbake til den grusomme vanillinen igjen.

Jeg brukte jo Freia vaniljesukker i mange år, syntes det var godt. Så gikk jeg konsekvent over til Tørrleffs vaniljesukker, den grønn- og hvitstripete boksen med mye ekte vanilje i (fullt av delikate sorte prikker), den smaker fantastisk i forhold. Vaniljesmaken overgår vanillinsmaken ganske bra. Da butikken en dag var tom for Tørrleffs og jeg MÅTTE ha vaniljesukker, kjøpte jeg en boks Ica vanillinsocker (som smaker likt Freia sitt). Da jeg åpnet boksen brakk jeg meg, det stinket vanillin og jeg endte faktisk opp med å kaste hele boksen! :eek:
Vaniljeessens smaker faktisk ørlite bedre enn vaniljesukkeret, av en eller annen grunn, men jeg bruker konsekvent Tørrleffs sitt, vaniljestang eller ren vaniljeekstrakt om jeg får tak i det. Helsekosten selger også ren, oppmalt vaniljestang på boks. Dyr, men drøy.

Den der Landlord-vaniljeisen de selger i butikkene smaker KUN vanillin, den er grusom! Vaniljeis må ha sorte prikker i seg for å smake godt!

Tutta112 sa for siden:

Kor lur dokker e :) det har jeg aldri tenkt på , ut å kjøpe ny vanilie sukker og lage meg vanilie ekstrakt

Tusen takk for super tilbakemeldinger og for hjelpen til en nybegynner

Veggpryd sa for siden:

Nå i grillsesongen er det veldig godt med blomkålsalat istedet for potetsalat. Ett kokt blomkålhode blandes med ett beger Creme Fraiche og en halv purre.

Det er skikkelig godt til grillen. :)

Tutta112 sa for siden:

TUSEN takk for et supert godt råd, det skal jeg jammen meg prøve, har faktisk savnet potet salaten til grillingen :) hurra

Nerthus sa for siden:

Eller halvt om halvt med CF og majones... mmmm - min ikke-lavkarbo sambo har sagt at jeg kan bare droppe å kjøpe potetsalat til han når vi skal grille framover - for denne var BEDRE! I går blandet jeg i lettkokt nykål i også - og det er sååå godt! :)

Rin sa for siden:

Jeg har som regel ikke behov for noe til å erstatte disse tingene i det hele tatt, jeg - mine "normale" middager består som regel bare av 1 stykke kjøtt og 1 porsjon grønnsak laget med mye smør/fløte. Spinat, blomkål, råkostsalat, minimais, sopp, etc. Trenger ikke en tredje greie på tallerkenen...

Rin sa for siden:

Hehe, jeg lager coleslaw også med halvt om halvt CF/majones, litt sitron, sennep og pepper, og så kål da... den falt også i smak hos hele familien, uavhengig av deres respektive dietter. :p

Areola sa for siden:

Eller tredelt cf, majones og sennep!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.