< Tilbake til oversikten

IFA store pastiller

Nuvian sa for siden:

Hei, jeg har sjekka mange butikker nå, finner ikke dem, har de starta med ny pakning? de eneste som står ved kasa nå står det bare new på siden, er det dem?
takk på forhånd :)

Gerd sa for siden:

har du sett etter på karboinnholdet? Det kan jo hende at posene er forandra :)

Nuvian sa for siden:

Hei, takk for svar, inhold er:
per 100g:
energi 120 kcal
preotein 1,0g
Karb 47g
hvorav sukkerarter <0,5g
hvorav sukkeralkoholer 47g
fett 0,3g
kostfiber 35g
natrium 1,7g

det står også med ekte frukt på den enne og med ekte lakris på den andre posen.

Gerd sa for siden:

Da kan du nok spise de :ja: Siden karbene er fra sukkeralkoholer.
(men husk at mange reagerer med luft i magen ved inntak av en del.)

Nuvian sa for siden:

Tusen takk for svar, da er det vel de samme som het store før antar jeg.

ada-emilie sa for siden:

Tyggis er ikke så ille med tanke på GI fordi de inneholder mange forskjellige søtningsstoffer. Hadde de kuttet ut maltitolsirupen i tyggisen hadde den vært grei på ketolyse siden den er søtet med aspartam og sukralose m.m. som jo har sterk søtningseffekt. Den som finner en tyggis uten maltitolsirup skal få stevia tilsendt i posten.

Cassiopeia sa for siden:

Jeg trenger en forklaring...
Maltitol har en GI på 36, og er lov på ketolyse
Xylitol har en GI på 13 og er forbudt
Sorbitol har en GI på 9, og er også forbudt.

I min bok er dette komplett ulogisk, så jeg må ha det inn med teskje:
Hvilke sukkeralkoholer er trygge, og hvilke skal man unngå, og ikke minst: Hvorfor det???

ada-emilie sa for siden:

Det er til og med færre kalorier i de enn maltitol. Jeg tygger tyggis som inneholder dette,jeg. Avhengig, så inget forbud biter på meg. Pr tyggis er det omkring 2 kcal. Min intense tygging vil trolig forbrenne de kaloriene innen smaken er forsvunnet. :) hi hi iiik:):)

Tiki sa for siden:

Ja, ut i fra at en ikke skal innta xsylitol og sorbitol er, så er jo ikke denne SB12 tyggisen ok heller.

Kunne virkelig tenkt meg en tyggis en gang i blandt altså.

ada-emilie sa for siden:

De naturlige, som slutter på--ol oppfører seg som sukker og gir blodsukkerstigning med unntak av erytrotol(sukrin) De kunstige har ikke kalorier.Aspartam, acesulfam og sukralose. Stevia har ikke kalorier og er naturlig. Sukrin og stevia anbefales.

Cassiopeia sa for siden:

Sant nok, Ada-Emilie, men jeg begriper fortsatt ikke hvorfor maltitol er "mer lov" enn de andre som har lavere GI.
:confused:

ada-emilie sa for siden:

Hvem påstår det er mer lov da? Dette bestemmer du selv. Torkil fraråder oss å spise maltitol. At vi bør bruke karbohydratkvoten til grønnsaker. Du bestemmer over din kropp.

Jabba sa for siden:

Savner også tyggi en gang i blandt.....og har av og til kjøpt en pakke med Extra. Men den pakken varer gjerne i to-tre uker så det blir ikke rare greiene ut av det....

Det er vel mengden som avgjør om det er "farlig" eller ei.....en tyggis til dagen gjør sikkert ikke så veeeeeeldig stor skade....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.