Jeg er ny her og tilhører denne gruppen... Jeg er i en motivasjonsfase der jeg har valgt å sette støte inn i august, om det viser seg at jeg er klar før hopper jeg på!
Noen som har gode tips jeg bør 'bite meg merke i', i tiden fremover?
Kutt potet/pasta/ris og spis bare grønnsakene ved siden av. Lager du mat selv og til familien, kok masse grønnsaker! Evt reduser kraftig på de tre første og øk grønnsakene.
Vurder alternativer til brød. Føler du at brød vil bli et problem, prøv deg på et par oppskrifter her inne (Bjørgs beste brød er en av mine favoritter)
Les på matvarene når du er i butikken og se om du kan plukke ut de som har 5 gram eller mindre karbohydrater pr 100 gram.
Drikker du sukkerbrus - vurder lettbrus eller tren på å velge vann.
Dette blir moro - det garanterer jeg! Det å allerede nå tenke lavkarbo vil hjelpe deg senere. Prøv deg fram, og tenk at jeg har jo ikke begynt så det er ingen krise om jeg spiser karbomat - dette er jo bare utprøving!
Les MASSE på forumet - du vil få utrolig mange tips både om mat og andre ting.
Tenk mye på å planlegge situasjoner senere der du ikke lager maten selv, eller kan påvirke maten som serveres. Hva gjør du da? Skal du reise vekk - hva bør du ha med deg som nødniste?
Tenk også gjennom at kroppen din vil reagere de første ukene. Noen har få symptomer, andre blir helt surrete og uten energi. Si til deg selv at det er overgangsperiode du må gjennom for å få dette til - og det er verdt det.
Min erfaring er at jo mer forberedt du er - jo "enklere" blir dette å gjennomføre:) Lykke til!
Bruk tiden til å lese deg opp, masse nyttig informasjon her inne men supplementer med noen bøker, de får du eventuelt lånt på biblioteket.
Et greit sted å starte å lese her på forumet: Til alle nybegynner på lavkarbo…
takk til dere begge :)
ja, det er igrunn bare å hive seg rundt, men det føles godt å kunne være forberedt...
Jeg har tenkt å ta xtra vaganza som en kickstart for så å gå over til lavkarbo
hva tror dere om denne tanken?
Hei,
De fleste som skal ned mye opplever en kickstart når de går over til lavkarbo, men hvilken vei du følger inn i lavkarbo verdenen må tilslutt være ditt valg. Xtravagansa er jo ett opplegg med oppfølging hvor man binder seg for en viss tid. Dersom du er en person som mener du vil greie å endre kostholdet på egenhånd så ser jeg ingen grunn til å begynne på opplegg som for eksempel xtravagansa.
Jeg har gått på Xtravaganza nå i 4 måneder og er veldig fornøyd med opplegget. For ikke å snakke om fornøyd med nedgangen. Tror det har vært utrolig nyttig for meg å få treningsoppfølging og faste kurs. Kan absolutt anbefales synes jeg.
Jeg har prøvd pulverkurer før - og de kan være ganske tøffe... personlig vil jeg anbefale at du prøver å endre kostholdet først - det er lettere å spise seg ned i vekt enn å "sulte" seg på pulverkur ;)
Husk at dette er MIN mening - andre har andre erfaringer. Til syvende og sist er det du som må avgjøre hva du vil prøve. Husk at du alltid kan endre metoden, vi er flere her inne som har forsøkt flere retninger innen lavkarbo før vi har funnet "vår" vei :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.