< Tilbake til oversikten

Tolltull med pakke fra USA

Alyssa sa for siden:

Jeg bestilte en pakke fra netrition for 3 uker siden, og har nå fått pakkelapp i posten. Jeg passer alltid på å handle for under 200 kr, så det har stort sett gått bra, og jeg har aldri måttet betale noe når jeg henter pakka. Men nå står det:

Pris fortolling (inkl. MVA): 108
Utlagt MVA: 90

Jeg skal altså betale nesten 200 kr når jeg henter pakken. Hvorfor?
Jeg handlet for 28.76 dollar, som i dag blir 185.319 kr, og jeg sjekket selvsagt da jeg kjøpte også, at det ble under 200 kr. Vet ikke om de bruker dagens kurs eller den som gjelder i kjøpsøyeblikket? Uansett skulle jo dette gå bra, med mindre det har kommet noen nye regler jeg ikke har fått med meg.
Er det noe å gjøre med dette? Har tollkontoret fortsatt opplysningene om pakka mi, etter at de har sendt den fra seg? For det nytter vel ikke akkurat å bare komme på postkontoret, og si at nei, jeg skal ikke betale.

Lillemy71 sa for siden:

Det der opplevde jeg også nettopp. Jeg tok å ringte til postens kundeservice og kjefta litt. Etter masse om og men ble jeg satt over til tollavdelingen deres og de hadde ingen god forklaring på hvorfor de krevde moms + et sykt gebyr for å tollbehandle varer som jeg hadde betalt 6(!) pund for. Jeg kunne fremvise alle kvitteringer for kjøpet så de måtte bare gi seg og sende ut varen uten at jeg betalte noe.

Mitt råd er å sjekke med posten først og deretter Tollen hva det dreier seg om og hvordan de har regnet dette ut. Valutakursene tollen bruker "henger" litt etter normale kurser og dermed kan de ta høyere kurs enn det som viser på enkelte valutakalkulatorer (tollvesenet har en egen kalkulator på sine sider tror jeg) dersom kursen har gått nedover i det siste.

Gracella sa for siden:

Enig med Lillemy71, ring og forhør deg om hva dette er.
Jeg har opplevd at de trodde at den skråstreken som stod bak beløpet, var et tall. Dermed ble et tosifret beløp i pund, plutselig et tresifret beløp - og toll+mva ble ganske høyt.
Hørte om en annen som fikk problemer, og der blandet de sammen dollar og pund!!

Jeg tok med meg utskrifter fra PayPal og e-mailer (hadde kjøpt på eBay) og de på posten fakset det til tollavdelingen. Ikke noe problem da :)

Alyssa sa for siden:

Det så ut som de hadde regnet ut fra totalsummen, sa de, altså frakten i tillegg til selve varene. Så nå skal det være strøket :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.