< Tilbake til oversikten

Kor ulovleg er 70% kakaosjokolade?

labaline sa for siden:

Den inneheld jo sukker, men har likevel få karbs (i all fall om ein berre tar ein liten bit :rolleyes:)

Har ikkje hatt lyst på sjokolade før, men kjente at det fristar med ein liten bit av den som ligg i skapet :eek:

kjegro sa for siden:

Det beste er å ikke ha fristelser i hus :rolleyes:... Gjør det vanskelig for deg selv ved å ikke ha det, skulle du få helt "hætta" lyst på det blir det vanskeligere å stikke å kjøpe det. Å er du på tur for å kjøpe det-rekker du å tenke deg om noen ganger før du kommer frem. Å DA har du kanskje ikke lyst på det lengere :D... Kanskje det hjelper ;)

labaline sa for siden:

Hehe, eg har eigentleg heilt avsmak på godteri no som eg er i ketose, så det er grunnen ikkje noko problem.
Det er vel mest fordi eg er nysgjerrig på om det framleis er godt, meir enn eg eigentleg har lyst på sjokolade :rolleyes:

Huldr sa for siden:

Det kommer jo an på hva slags kostholdsfilosofi du følger. Jeg ser du har postet tråden under ketolyse, er du på det, så er det jo ikke "lov". Men med mer generell lavkarbo/Fedonretning (kostholdsfilosofien din sier jo egenkomponert), så kan du godt spise en rute mørk sjokolade daglig, om du klarer å holde deg til det.

Mørk sjokolade er bare gunstig for helsa det, i små mengder vel å merke ... Jeg har alltid 70% sjokolade liggende, men jeg er ikke så glad i det at jeg spiser det særlig ofte. En bit varer lenge siden smaken er så sterk.

Jeg vil si det sånn at hvis en bit sjokolade får deg til å "sprekke", så er det bedre å la være. Men for en del kan det faktisk være motsatt, å tillate seg bittelitt søtt i løpet av en dag kan gjøre at det er lettere å holde seg til et sunt kosthold. Det kommer litt an på hvordan psyken og kroppen din arter seg, og det er det bare du som kan svare på :)

Huldr sa for siden:

Da ville jeg latt være. Du kan lett falle ut av ketosen, og da må du jobbe for å komme inn i den igjen, og du går ikke ned. Hvis du må ha noe, så prøv heller en bit sukkerfri sjokolade. Stå over hvis du bare har den med sukker i huset :)

labaline sa for siden:

Takk for svar!

Eg følgjer ketolysekuren, men har fjerna galleblæra og reagerer på noko feitt (spesielt fløyte og rømme) og kallar det difor eigenkomponert :rolleyes:

Droppa sjokoladen, eg. Ikkje fordi eg er redd for tilbakefall, men fordi den ikkje frista lenger etter at ungane var kome i seng ;)

Jorkla sa for siden:

Istedet for å lage en heeeeelt ny tråd så klager jeg bare litt her istedet..

Holdt på med minimalt med karbohydrater nå over lengre tid, har ikke engang hatt lyst på noe søtt.. MEN!! idag... Jeg har så lyst på sjokolade at jeg holder på å gå på veggen. Ikke bare sjokolade men alt som er søtt.

Har regnet ut at jeg har i snitt ett inntak på 10g karbo pr dag, og det fra grønnsaker og tynne striper majones.. Kan det være en grunn til mitt akutte søtsug???? Bare en tanke, men noe jeg kan gjøre for å stagnere det litt???

Millsi sa for siden:

Jorkla: jeg tror du har konkludert rett! For lite karbs og fett gjør meg søstsugen ihvertfall! Spist nok fett da?

jeg har noen dager nå som jeg bare MÅÅÅ ha min 70% sjokolade!!! men sånn er det en gang i mnd HVER mnd her. hehe

Jorkla sa for siden:

Hihi.. Jeg kan liksom ikke skylde på den ENE gangen i mnd.. :-P

Men da har jeg kanskje konkludert rett da, øke fettinntaket mer?? Hmm, det må kanskje prøves.. Regne på det til mandag da.. :-D Takk for tilbakemelding forresten..:D:D:D:D

Shooterr sa for siden:

Mørk sjokolade er topp. Full av godt fett, antioksidanter, osv. Når jeg var i ketose spiste jeg 10-20g 70% eller 86% sjokolade nesten hver dag, og vekta suste jo nedover. Så lenge man klarer å begrense seg til 10-20g, og regner med karbohydratene det gir deg i dagsregnskapet så tror jeg det bare er sunt.

Benedictee sa for siden:

Skulle ønske jeg hadde styrken til å kjøpe en sjokoladeplate på 100g, dele denne i 10 biter og bare spise en bit om dagen. Hadde glefsa innpå 300g sjokolade GLATT! 5-10 min. Derfor kan jeg ikke ha det i huset! Får heller ta en dag i mnd jeg tør å skeie ut med sjokolade, skikkelig sjokolade mind you, framfor å gå å ha lyst på hele tiden.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.