< Tilbake til oversikten

Superrask brokkoligrateng - grunnoppskrift til andre gratenger

mål:littavetmenneske sa for siden:

eg ELSKE grateng, og i dag fant eg ei oppskrift på ei amerikansk nettside som var super. eg klarte å rote bort sida, og deler derfor min noe omarbeida versjon med lavkarbofolket:

dette gjorde eg:

fylte ei form med en passe mengde frosne brokkolibuketter, hadde på bittelitt salt, og nuka det i microen til de var varme.

blanda en halv pose majones med 1 stor ts dijonsennep, 1 stor ss rømme, muskat, svart pepper og en stor neve revet ost- eg brukte jarlsberg og parmesan. denne blandinga hadde eg over brokkolibukettene. eg hadde på noen skiver chilimorr før eg slengte heile herligheten inn i ovnen på varmluft, 200 grader i ca 10 min til retten hadde fin farge og pølsebitene var sprø- og det smakte bare supergodt!

denne kan helt sikkert brukes som utgngspunkt for fiske-, blomkål-, fennikel-, sellerirotgrateng osv.

håper flere får glede av oppskrifta- vel bekomme!

Isa88 sa for siden:

det hørtes godt ut:) hvor mange porsjoner får du ut av denne ca? eller personer?

Tunrida sa for siden:

Denne hørtes digg ut! Må absolutt prøves ut :)

Fofa sa for siden:

Jeg er og stor fan av gratenger...men jeg klarer ikke smaken av blomkål (heller ikke brokkoli) Har prøvd i ulike varianter, men den blir bare liggende igjen på fatet. Kunne man brukt en annen type grønnsak til denne? Ergrer meg også i forhold til "jukserisen"...det er jo og blomkål... hadde hatt sååå lyst på en jukseerstatning for ris..men men, det er en annen tråd

mål:littavetmenneske sa for siden:

beklager seint svar, folkens :)

jeg laga ca 1 porsjon- det er bare å justere oppover etter antall personer og størrelsen på hungeren :)

en alternativ grønnsak til jukseris og grateng er kanskje knollselleri/sellerirot?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.