Jeg har nå vært i ketose i snart fire uker, og jeg merker at jeg blir bittelitt lei maten jeg har laget. Det går mye i kjøttdeig og biff. I tillegg er jeg litt kresen på grønnsaker, så det blir mest brokkoli og paprika, og salat.
Så jeg tråler sidene her og lurer på hva godt jeg kan lage, for jeg savner søtsmaken.
Så da blir det gjerne ting jeg regner som dessert som jeg spiser når jeg ikke orker skikklig mat..
Så det jeg lurer på er om dette er skikklig feilernæring på lavkarbo:
Idag har jeg spist:
Frukost:
2 egg og bacon
Middag:
Kjøttdeig lagt i ildfast form med 80 gr tomatpure(5 kh per 100) og ost på toppen. Salat i tillegg.
Sporadiske måltider:
100 gr fløte med 50 gr jordbær
Kjeks bestående av 25 gr Cocosa, 10 gr peanøtter(10 kh per 100) og såvidt noe kakao. (2 av denne)
Har også tatt en muffinsform med Gerds ostekake, og en sjokoladebit på 5 gr(70%)
Hehe, her var det mye godt gitt:) :p
Og så sprakk jeg med tanke på lettbrus, og kjøpte en flaske med Pepsi max. Tenkte at også jeg måtte få kose meg på en sådan dag:) :D
Denne kan du gjøre myyyye morsommere! Vi steker kjøttdeigen og har gjerne i en del hakket løk (om du kan spise det), en god dæsj saus av soltørkede tomater (kan bruke tomatpure om du vil) og krydder (salt, pepper og pizzakrydder f.eks.). La det småputre noen minutter og rør så inn et par ss seterrømme. I mellomtiden legger du noen lettkokte buketter av blomkål og broccoli i en ildfast form og tømmer så kjøttdeigblandingen over og legger masse ost på toppen. Inn i stekeovnen på 200 grader i noen minutter til osten er smeltet sånn som du vil ha den. Server med salat til - syyyykt godt assa!!!! :sikle:
Etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg begynt å slikke av redskapene når jeg lager middag! :D
Det er forsåvidt greit at det ikke er ensbetydende med vektstagnasjon, men uansett hvordan man vrir og vender det kommer man uansett fram til at det verken er bra eller sunt med overdrevet inntak av verken lettbrus eller noe som helst annet.
Vil helst holde meg unna alt som har aspartam. Tror ikke det er bra for kroppen.. Men i ny og ne vil jeg unne meg en flaske pepsi max. Går an å bli lei vann og farris!:eek:
Hva med laks? Torsk? Bacon? Omelett med ost og skinke? Grillet kylling i karrydressing? Masse snadder å finne på - stikk innom oppskriftene og se selv!
Jeg er også en søtmons, og bruker stort sett flytende natreen. Feks er jeg hekta på smoothie med sjokoladeprotein, litt instant kaffe, cottage cheese, fløte og natreen... Eller bare pisket krem med natreen og bringebær? :D
Frokost Omelett med skinke, ost, bacon, litt melk, egg, salt/pepper eller 2-3 egg med 75-150g bacon
Lunsj kyllingsalat
Middag En biff / kylling / biffburger / hjemmelagd burger / Strimlet kjøtt / marinerte kjøtt/kylling typer / fisk / .. tilbehør diverse hjemmelagde salater eller plukk fra salat bar. Stekes i olje eller smør. 200-300g kjøtt per persjon
Kvelds rester fra middag små mengder av ost/nøtter men vær forsiktig med disse to.
koseprodukter.. kavalier sjokolade, atkins sjokolade, bacon gull og light brus.
Slik har jeg spist i 5 måneder.. still going strong. -16kg dog stille vekt etter de første 3 mnd.
Det er veldig lurt å henge seg litt på andres erfaringer. Gerd har gått ned MØE og har oppskrifter med bilder også. ;)
Lykke til :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.