< Tilbake til oversikten

For mye av det gode? (Vitaminer og mineraler)

hanne42 sa for siden:

Jeg har den siste uka brukt diett.no til a sjekke hva jeg spiser. Der gir de meg en oversikt over alle naringsstoffene som er i maten, og jeg ser at jeg ligger konsekvent hoyt pa vitamin E, vitamin B12, fosfor og selen. Nar jeg slar opp disse naringsstoffene ser jeg at de finnes i kjott, fisk, kylling, egg, olje og gronne gronnsaker. Og det er jo det jeg hovedsakelig spiser, sa det hores riktig ut. Sporsmalet er om det kan bli for mye av det gode? De artiklene jeg har vart borte i sa langt snakker mer og gjerne om underskudd pa vitaminer og mineraler, men lite om hva som skjer i lengden hvis man far i seg for mye. Sarlig fosfor hores ikke helt bra ut?

Noen som vet?

Ferskenbeinet sa for siden:

Fant dette her

Kan man ta for mye vitamin E?
Vitamin E er mindre skadelig i høye doser enn de andre fettløselige vitaminene, men det er viktig at inntaket over tid ikke er for høyt. Øvre grense for daglig inntak er satt til 300 mg.

Kan man ta for mye vitamin B12?
Norske myndigheter har ikke angitt noen øvre grense for inntak av B12.
De aller fleste får nok ved variert, sunt kosthold. Om man bruker et kosttilskudd med innhold av vitamin B12 ved siden av er det ikke noe som tyder på at det er skadelig.

Kan man ta for mye selen?
De aller fleste får nok gjennom et variert kosthold. Om man bruker et kosttilskudd med innhold av selen ved siden av er det ikke noe som tyder på at det er skadelig
Øvre grense for daglig inntak er satt til 300 mcg selen, og doser over 400 mcg kan føre til forgiftning.
Det er sjelden man får for mye selen, men det kan forekomme i forbindelse med forurensing fra industri.
Et for høyt inntak av selen medfører kvalme og oppkast.

Kan man ta for mye fosfor?
De aller fleste får nok ved vanlig variert kosthold. Om man bruker et kosttilskudd med innhold av fosfor ved siden av er det ikke noe som tyder på at det er skadelig.
For høyt inntak av fosfor ses sjelden, men det kan forekomme ved f.eks drikkevannsforurensing
Kosttilskudd kan inneholde 1500 mg fosfor i døgndosen.

Iset sa for siden:

Jeg hadde ikke bekymret meg for overdosering i mat altså, opptaket fra mat er annerledes enn opptaket fra (i hvert fall syntetiske) tabletter, etter hva jeg har forstått. Det kan bli for mye i pilleform, men uansett ligger norske doser svært lavt så man skal ofte opp i ganske store mengder før det blir farlig. Underskudd er langt mer vanlig enn overskudd.

ja, norge er svært forskjellig fra andre land i mengde. Ta feks. B1 vitaminen. Her selges de i 3mg, i Tyrkia var den minste 300mg! ;)

Iset sa for siden:

Ja det er horribelt. Jeg er livsavhengig av sterke B-vitaminer og må kjøpe via nett fordi jeg kan omtrent heller drikke et glass vann enn å ta en norsk B-vitaminpille.

Kitt sa for siden:

Og jeg har hatt pasienter som har stått på over 2000mg E- vit!:eek:

når vi snakker om vitaminer. I tyrkia ble B1 brukt som "dietary suplement", har prøvd å søke litt på dette, men ikke funnet ut hvorfor en bruker det i den sammenhengen? Noen som veit? Jeg bruker selv B1 for å unngå mygg, funker som bare juling! hadde sikkert myggfri sone i hele leiligheten vår etter inntak av 600mg! (var usikker hvor store de hjemme var og heiv bare innpå to for å være sikker) blush

Kitt sa for siden:

B1, eller tiamin, er det B- vitaminet som alkoholikere får mangel på.:p

hanne42 sa for siden:

Hei

tusen takk for gode svar. Da velger jeg a ikke bry meg om at jeg ligger litt hoyt pa de vitaminene og mineralene.

Takk igjen.
Hanne

tro om alkoholikere er plaget med mygg? fnis

Photobscura sa for siden:

Oi! Takk for tipset! Jeg er alltid den som ser ut som om jeg er skutt med hagle etter et besøk hjemme i den myggbefengte fjellbygda jeg er fra! Det er jo bedre nå som jeg ikke reagerer allergisk på det, men fy, som jeg ser ut etter en ukes tid der oppe! Dette skal jeg definitivt teste ut :)

Faktisk har jeg lest og hørt flere ganger at man er mest utsatt for mygg når man er full eller kåt ... :o. (Lett det kan bli begge deler, haha :p).

Iset sa for siden:

Myggen vil aldri ha meg! Jeg er nok for edru og jomfruelig. :lol: Neida, men jeg har faktisk ikke blitt stukket av mygg på sikkert 10 år, de nekter å røre meg. Dette hørtes nesten ut som syting, jeg er jo i grunnen sjeleglad for det da, hehe.

Det skal du jammen meg være! Dette er et bilde av hvordan det ene beinet mitt så ut etter trettiårslaget til venninna mi i fjor sommer som ble avholdt i en liten bygd utenfor Trysil, og som varte ut i de små nattetimer, og så klart, det var så varmt da jeg la meg på morraskvisten at jeg måtte sove med beina utenfor teltet mitt ... Jeg begynner nesten å klø bare jeg tenker på det. Og ... det så faktisk verre ut i virkeligheten enn på bildet, og det sier vel litt :o ...

Så B1 it is :D

Iset sa for siden:

Satan!!! :eek:

Som jeg sa ... skutt med hagle :p.

Før reagerte jeg allergisk på alle insektsbitt, og fikk kuler på størrelse med valnøtter, da kan du tenke deg jeg ble lekker. Jeg har hatt somre hvor jeg ikke fikk på meg skoa mine ...
Heldigvis har pappa (som også er plaget med at myggen er litt i overkant glad i han) gått til anskaffelse av en sånn latterlig dyr blå lampe (eller hva det er) som holder myggen på avstand, sånn at man i hvert fall kan sitte på verandaen uten å risikere å bli anemisk ...

Det er av gode grunner at jeg kun er hjemme på bygda fire fem dager i løpet av sommeren. Det er en av de tingene jeg elsker med Oslo -det er myggfritt! (I hvert fall i Sentrum ;)).

Jeg ferierer ofte i nordnorge, og blir da alltid oppspist. Sist dro jeg og mannen min opp dit med broren min og dama hans. Jeg og mannen hadde da tatt 4 tabletter b1 ei uke før avreise (og under oppholdet). Vi endte opp med svært få stikk, mens de var oppspist. Det er vel verdt et forsøk, den foten din så ikke god ut!

Høres bra ut!
Nei, det var ikke godt, skal jeg si deg! Det gikk med en halv stor tube eurax før det verste var over.
Da skal jeg bestille B1 før jeg drar nordover igjen! Hjertelig takk for tipset! Kanskje jeg endelig kan sitte og se den nydelige solnedgangen over Drevsjøen uten å dø i forsøket :p.

Jeg pleier å bruke de som er på apoteket, de er 3mg pr stk, så det blir 12mg pr dag. Mens i tyrkia ble det 300mg pr dag som regel. Jeg veit ikke om det hjelper mer å ta mye, men til nord norge har det hvertfall holdt med de fire små tablettene! ;)

Skjønner, men jeg bestiller stort sett alt av kosttilskudd på nettet, MYE billigere! :D

hvor bestiller du hen da? Og det går fint gjennom tollen? Mener den koster 60kr på apoteket, i tyrkia var det 100kr, men så var jo en tablett det samme som hele den norske boksen. hehe

Jeg bestiller som regel fra shopping4net.com. De sender fra Sverige, og så lenge man ikke bestiller for mer enn tre måneders anbefalt forbruk, så er ikke tollen noe problem :).

Kitt sa for siden:

Dersom man reagerer allergisk på myggestikk, kan man ta allergitabletter allerede fra våren av!
Begge ungene mine er elsket av myggen og i tillegg allergiske! Sønnen måtte ha antibiotika 2 ganger som liten, det gikk betennelse i DIGRE stikk som klødde som bare f... Ikke lett å hindre en 3- åring i å klø seg i søvne!:eek:

Allergitabletter forbyggende har virket fint på dem begge!:)

Takk og pris så er jeg kvitt både allergi for pollen, pels, nøtter, sitrusfrukt OG insektsbitt etter at jeg la om til lavkarbo :D.

Går du inn på det norske flagget? Ofte blir ting dyrere av å gjøre det har jeg merka, så spør istedenfor å sjekke selv!

Åh, det visste jeg ikke. Ja, jeg pleier å gjøre det. Snedig. Men, det kan jo ha noe med valuta å gjøre også ?! Eller? Haha, nå forvirrer jeg bare meg selv her.

TrillTrall sa for siden:

Hva heter disse da??? Funker de mot knott også? Snakker om å selge en hytte med tilnavnet "Satans knotthøl" for så å bygge ny hytte på et sted miiiilelangt unna, men nesten like ille... :mad:

ja, det funker på knott også! Er masse av dem der vi ferierer! De heter B1 (tiamin) ikke noe mer avansert!

TrillTrall sa for siden:

Ahahahaha!!!!! Da er sommeren reddet! Skal ile på apoteket så fort jeg får det til! Takkær og bukkær!!!! :heia:

Får håpe det funker for deg da! Det er jo ikke noe vitenskapelig bevist, så ikke bli sint på meg om det ikke virker! ;)

Hevingen sa for siden:

Kanskje jeg skal gi det til min datter. Hun blir også spist. Og reagerer ganske mye. Kanskje det også reagerer på tuneflua. En "deilig" plage vi har her.

nellie sa for siden:

Tuneflua er digg. Heldigvis forsvinner den fort.

TrillTrall sa for siden:

Nå har jeg handlet og tatt min første dose. :) Blir spennende å se om det funker! Foreløbig er det så kaldt her at myggdjevelen og knotten ikke hæler seg fram, men det gir seg nok når varmen kommer! optimist

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.