< Tilbake til oversikten

Kunstig søtning og blodsukkerverdier

Lillemy71 sa for siden:

Nå har jeg leita rundt her inne på forumet men jeg klarer bare ikke å finne svar på det jeg leiter etter, så beklager dersom jeg nå spør om noe som er tatt opp ørten ganger (det er det vel egentlig med det meste her inne da :D)

Jeg mener å ha lest i en tråd her inne hvordan ulike typer kunstig søtning/naturlig søtning (som stevia/sukrin) kan påvirker blodsukkeret. Som oftest finner man at de ulike stoffene det ikke skal ha noe å si og man kan trygt få i seg litt. Har søkt litt generelt på nettet men ikke funnet så mye lurt ennå. Noen som kan hjelpe meg med henvisninger - gjerne vitenskaplig litteratur dersom det finnes.

Jeg har lest flere plasser at sukring og stevia (bruker nesten bare det selv) ikke skal ha innvirkning på blodsukkeret men ser allikevel at det er en del her inne som reagerer kraftig på disse (samt kunstig søtning) og får blodsukkerstigning. Spiser dere ren stevia før dere måler blodsukkeret da eller? Hvordan kan dere llers vite at det er akkurat stevia som påvirker blodsukker? Har tenkt å måle selv etterhvert, men jeg har litt aversjoner mot å stikke meg selv i fingen, er litt pysete sånn gitt.:o

Lillemy71 sa for siden:

Takker og bukker. Var akkurat den jeg leita etter:klem:

Men det er jo bare om sukkeralkoholer ser jeg nå. Står lite og ingenting om stevia og sukrin her og hvordan det påvirker blodsukkeret. På nettet finner jeg som sagt at det ikke påvirker blodukkeret, mens en del her inne sier at de ikke kan ha det for det påvirker dem.

Hvordan ka jeg egentlig måle hvordan blodsukkeret mitt blir påvirka?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.