Jeg lurte på om det jeg har spist er ok for ketolyse eller om jeg er helt på bærtur.. jeg har lest boken og surfet litt på nette men det er ikke like lett hele tiden..
til frokost spiser jeg:
2-4 ketolyse brød(ca 2 karber pr skive) med alt fra ost, salami,leverpostei, kalkunskine
tilbehør: agurk, majones, paprika(kun en liten bit) smør
Lunch:
Salat med salatblader, tomat(lite)sopp, ost,olje, agurk, squash
eller kun en avokado til lunch(varierer litt)
Middag:
Jeg har kun laget to middager så langt, har ikke vært så flink til å lage middag men det jeg har laget har vært
marinert kylling(hvitløk og basillikum) Hjemmelaget bearnaise saus(inneholder; egg,smør, eddik 7%, estragon, persille, sjarlottløk,pepper, og litt fløte)
Blomkålmos eller blomkålris ris. Smørdampede asparges eller kokt brokkoli
Løvsteik/løvbiff med det samme tilbehøret som ovenfor.
Kvelds: ketolyse brød med alla samme pålegg som til frokost.
Jeg kombinerer det jeg har nevnt og har kun spist dette + feks omelett, eggerøre etc innimellom.
_Hva tror dere? Jeg føler jeg får i meg for mye karber men jeg måler ikke alt til punkt å prikke.. kanskje jeg burde gjøre det :confused:
Jeg synes maten din høres helt ok ut - men :
Jeg måler ALT, og de dagene jeg ikke gjør det, så kan jeg fort havne "på bærtur"... og det selv om jeg har gått på ketolyse i over 1 mnd nå.
F.eks. leverpostei -- det er veldig stor forskjell på antall karboer i dem!
Sambo & jeg bruker svært lang tid på mat-innkjøp for tiden, fordi vi leser nøye på alle pakninger. Jeg tror man må belage seg på å bruke mye -- veldig mye -- tid i begynnelsen for å komme inn i denne tankeverden. Ihvertfall har jeg brukt enormt med tid på det.
I starten er det faktisk lurt å bruke den tiden og den jobben det er å veie og måle og regne ut :)
Etterhvert setter det seg i fingrene, og det blir lettere å ta på øyemål :ja:
Ingrediensene du har brukt er fine de.
Om du får i deg for mye eller for lite karber er det bare utregning som kan fortelle deg :)
Tusen takk for tilbakemelding fra dere begge. Det er sikkert lurt av meg å måle maten, jeg tar sånn ca regning i hode mitt:/ og tror det har stemt sånn noenlunde for i dag viste stixen min at jeg er i ketolyse:D føøler ikke jeg er det når jeg sitter å gomler på marinert kylling og kjempegod bearnaise saus men joda det ser slik ut! Med mindre de viser feil:eek: Men får ta råde deres med å måle, kjipt om jeg detter ut av ketolyse nå når jeg først har komt her :)
Ketoner kan man ha i urinen selv om man ligger langt over 15-20 g karber om dagen!
Mye fett i maten kan gi ketoner, det samme kan alkohol... Ketonene kan også være brukt opp ifm trening eller kroppens behov i løpet av natten, så man bør ikke stirre seg blind på ketostixene sine.
Vei maten et par dager, da. Det er ikke alt som veier det man tror... :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.