< Tilbake til oversikten

Kokos - eller mandelmel?

Nurk sa for siden:

Trenger en erstatning for mel, og ser at mange her bruker både mandelmel og kokosmel. Men hvilket er det minst karber i, og hvilket er mest anvendelig egentlig? Jeg trenger det til pannekaker, brød og bakst generelt....

Hva skal jeg gå for?Noen råd?

Furine sa for siden:

Eg har brukt begge deler. Men ein kan ikkje berre bytte ut vanleg mjøl med kokos- eller mandelmjøl og tru at det fungerer som vanleg, dessverre! Berre så du er klar over det. Kokosmjøl til dømes er mykje tørrare enn vanleg mjøl, ein treng meir væske når ein bakar med det. Leit etter oppskrifter på nettet, så slepp du å "finne opp krutet" på nytt.
Det kokosmjølet eg har er frå Amanprana og har 4 karbar per 100g, meiner eg å seie. Mandelmjølet har eg ikkje i hovudet.

Nurk sa for siden:

Tusen takk for svar! Har nå kjøpt kokosmel, det samme som du har - og har funnet masse oppskrifter på nett, så dette gleder jeg meg til å bruke :)

Mandelmel regner jeg med smaker mer mandler enn koksmel smaker kokos, men kanskje jeg prøver det også etterhvert :)

Trine sa for siden:

Hei
Jeg har også kjøpt med kokkosmel men finner ikke så mange oppskrifter:confused: kunne du ha lagt ut linker til noen an de oppskriftene som du har funnet? Vær så snill!!!:)

loone sa for siden:

Paranøttmel er også veldig godt!
Kun 3 karbohydrater pr. 100 gram.
Bare å kjøre en pose paranøtter i kjøkkenmaskinen.
Det smaker ikke så mye som kokosmelet og har litt mindre karbohydrater enn mandelmelet:)
Man kan også lage paranøtt-marsipan, kjempegodt, hvis man liker paranøttsmaken såklart:D

Nurk sa for siden:

Off course! :)

Her finner du en haug nederst på siden, jeg ble superinspirert - men du må altså være noenlunde stødig i engelsk ;)

www.freecoconutrecipes.com/gluten_free_coconut_flour_recipes.htm

Lykke til!

Ps. Anbefaler deg også å ta et søk på koksmel her inne, da finner du en del oppskrifter.

Nurk sa for siden:

Takk for tipset. Paranøtter er superdupert i smaken syns jeg. I grunn minner det litt om kokos, syns jeg, da ;) Dette er notert!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.