Sommerens store hit er jo spareribs. Men alle de som selges i butikken er dekket i et tykt lag med marinade. Så jeg har enda ikke fått meg til å kjøpe disse, siden jeg regner med at sukkerinnholdet er formidabelt (smaker jo så søtt). Dette problemet gjelder jo forsåvidt de aller fleste kjøtt greier i marinade. Er det andre som har spist dem, men enda vært i ketose etterpå? Er d så lite at jeg ikke trenger å bry mg? Noen som vet?
Det skal jo stå innholdsfortegnelse på pakken. Og hvis du ikke finner så kanskje en forretning med god ferskvaredisk kan skaffe deg spear-ribs fersk. Så kan du mixe din egen marinade uten sukker.
Mvh Grovsnus
Det lønner seg å spørre :-)
Skyller alltid av marinaden uansett, jeg! Den er ofte fryktelig salt i tilleg og svir seg på grillen!:(
I Sverige kjøper vi naturell spareribs og marinerer selv! Eller gubben marinerer;)! Er nok litt søtt i den marinaden også, men ikke på langt nær så mye som i butikken!
Hvis du marinerer dem selv burde du prøve å legge dem i karri, paprikapulver og peppermix. Hell alt i en pose og rist, så stapper du ribsa i og lar det ligge noen timer. Det blir akkurat som de kjøpte. Enig med deg i at spareribs er nydelig grillmat:D
Takk for gode tips! Har selv tenkt på å gå til en god slakter eller en butikk med en overdådig ferskvaredisk for å finne de umarinert. Men d er liksom e del mer arbeid enn å kjøpe de som er på Remaen liksom... Men herregud, spareribs er jo sååååååååå verdt d! :D
Jeg lager marinade av splenda, olje, ymse krydder og en liten dråpe røyksyre. :p Synes det er best når spearribsa smaker noe ala amerikansk honeysmoked hickory. :sikle:
tok en sjangse og spiste spareribs jeg kjøpte i sverige i frysedisken og fikk ikke mindre utslag på sticks eller mindre nedgang i vekt av den grunn. :) De er nyyyydelige. Tipper de ligger runst det samme som se fleste i norge
Jeg fant en juleribbe i frysen igår og skar da denne opp slik at jeg hadde ribbene og et tynt lag kjøtt over. Tenkte jeg skulle følge Kent's oppskrift på YouTube for da å ha full kontroll over karbene :)
Ene oppskrifta jeg leste på hvordan lage spareribs selv, bruker Cola til marinering + en del rørsukker. :eek:
Jeg liker ikke alle disse ferdige marinadene på kjøtt; jeg lager dem mye bedre selv:D
Beste tipset mitt er å smøre ferskt kjøtt inn med sennep. La det ligge og kose seg med sennepen en times tid før man rubber valgt krydder godt inn i kjøttet.
Beste resultatet får man om man blander krydrene man skal bruke først og rubber / gnikker alt godt inn i kjøttet.
Jeg pleier å la kjøttet kose seg plast-tildekket i kjøleskapet to døgn før jeg griller eller steker det i stekeovnen.
Det å bruke Cola er vanlig i USA. Kan jo bruke zero eller bruke annen måte å få sødme til kjøttet på. rib-rubben til Kent har jo splenda som hovedingrediens så søtt skal det jo være.
Jeg lagde my mindre rib.rub enn i Kents oppskrift og smørte det inn og stekte det til 67 grader og hadde det på grillen dagen etterpå. Hadde på en BBQ saus som jeg kjøpte (som det var 9gkh/100g) og tok på litt og hadde helnuket blomkål til. Beste grillribba på flere år. Anbefales
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.