2 dl vann
1 dl valgfri funlight saft
10 gelatinplater
sukrin
La gelatinplatene ligge i 2 dl kaldt vann i ca 5 min, varm det så forsiktig opp til gelatinen er smeltet.
Ta av platen og rør inn saften.
Helles i passende form til det er ca 0,5 cm høyt (feks en tom isboks.)
Settes kaldt til det stivner. Strø litt sukrin på toppen, sett boksen i litt varmt vann og hvelv det ut på et matpapir. Strø sukrin på den andre siden, Skjær i passende biter, nyt. (Oppbevares i kjøleskap)
Jeg blandet saften 50/50 først, ble litt sterkt synes jeg. Så man får blande etter smak og behag.
Spennende! Blir konsistensen "hard" nok? Jeg har laget "gelekuber" til ungene, men nå husker jeg ikke oppskrifta.. Står i oppskriftsboka jeg har fått etter mormor.. Men de var det ananasessens i.
Man kan nok med fordel bruke flere gelatinplater. Jeg har ikke prøvd det ut noe mer, da jeg ikke synes funlight er så stas :o
Her er en orginaloppskrift på seigmenn, om man bytter ut sukker med annen søtning bør det fungere greit:
Seigmenn:
32 plater gelatin
2 1/2 dl kaldt vann
1 kg sukker
2 1/2 dl vann
10 g sitronsyre(fås i dagligvareforretninger, pulver i pose)
diverse konditorfarger
sukker til pynt
Slik gjør du:
1.Hell 2 1/2 dl kaldt vann over gelatinplatene og la dem ligge i bløt i ca. 10 minutter.
2.Kok sukkeret med 2 1/2 dl vann til alt er oppløst. Tilsett sitronsyre. Ha gelatinen med bløtvannet i sukkerlaken, og rør til alt er smeltet.
3.Tilsett farge etter smak og hell deretter blandingen i lave beholdere, slik at det blir et ca 1/2 cm tykt lag "gelè". Sett kjølig til det stivner.
4.Dryss sukker på overflaten når den er stiv. Dypp beholderen i varmt vann og hvelv seigmanngelèen. Dryss sukker på den andre siden.
5.Stikk ut ulike figurer eller skjær opp i terninger. Rull deretter figurene i sukker så de blir helt dekket. Oppbevar tørt og kjølig på glass eller i kakebokser.
Jeg bruker å lage gele fra bunnen av. Synes det er mer stas enn funlight! Lager "saft" ved å koke opp bær og søte med natreen og sukrin. Jeg bruker ca 400g bringebær til 0,5 liter vann.
mhmm....min ble stiv ganske fort....men jeg brukte natreen istedetfor sukrin...er sukrin litt hardere? Syns smaken ble litt rar, og føler at den hadde blitt bedre uten natreen egentlig...blir jo som gele, namnam var det ihvertfall, må prøves igjen , neste gang i en annen smak :)
Prøvde dette i går, men hadde ikke sukrin så jeg bare droppet det. Ble "gelekuber". Smakte utrolig godt, og hele boksen er allerede borte... hihi, jeg er godtegris :D Min trengte ikke stå mer enn to-tre timer før den ble stiv.
Enig med deg, neste gang jeg skal lage de, blir det uten sukrin eller natreen :) Mye bedre da :):)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.