Det "vanlige" diabetesforbundet altså, jeg vet det finnes to nå.
Svigermoren min har diabetes type 2, og følger de rådene hun har fått. Hun må ta en del insulin, til hvert måltid tror jeg. Men nå har hun vært en del hos oss, og spist våre middager (Fedon-mat). Da har langtidsblodsukkeret hennes gått ned, og legen hennes kommenterte målingene også, de var bedre.
Men allikevel anbefales karbohydratrikt kosthold til diabetikere - hvorfor? Er det noe saklig jeg ikke har fått med meg? (Jeg tror forresten svigermoren min er litt på lavkarbo-gli... :D.)
Jeg har hørt at "Vi KAN jo bare ikke anbefale diabetikere å spise noe annet enn det vi gjør nå. Vi må tilstrebe at de kan ha et så NORMALT kosthold som mulig. Og det betyr masse grovt brød (det er jo så sunt) og frukt og grønnsaker. Og MAGERT så de ikke legger på seg av alt insulinet..."
(Sitatene fritt etter hukommelsen)
Svigermor har ikke hatt påvist diabetes så veldig lenge. Det var overraskende at hun plutselig trengte så mye insulin. Hun har fulgt legens og diabetesforbundets anbefalinger.
Uansett har jo både hun og legen hennes nå fått se at hun får bedre verdier av Fedon-mat, så jeg får pushe på henne en bok eller to.
Merkelig at så mange bare følger anbefalingene om karbohydratrik kost uten innvendinger?
Det er stor forskjell på dia1 og dia2 når det gjelder effekten av lavkarbo- kosthold!
Selv dr. Torkil anbefaler ikke dia1 å gå på ketolyse, feks.
Diabetsforbundet vil ikke gå utover de nasjonale retningslinjene for kostholdsråd, men har hatt flere artikler om effekten av å redusere karbohydrater i kosten, særlig hos dia2- pasienter.
Man skal kunne MYE om kosthold og sin egen dia1 og følges godt opp av en oppdatert lege for å kunne leve risikofritt på lavkarbo mens man setter insulin!
Dette sier dr. Torkil: Hei
Årsaken til problemene i forhold til type I diabetes er at man får svært vanskelig for å styre insulindoseringen og dermed lett får føling eller høyt blodsukker og ketoacidose ( meget farlig - og noe helt annet enn kostindusert ketose) Man mister muligheten for å sjekke urinen som tegn på ketoacidose fordi dietten gir ketoner i urinen.
I USA bruker man riktignok kostindusert ketose også ved type I diabetes, men det er under meget tett oppfølging hos lege og meget hyppig blodsukkermåling.
Ketolysekuren kan således ikke benyttes når man har type I diabetes.
Generell lavkarbo derimot er svært gunstig. Fedon Lindberg eller liknende an anbefales. Skifter man fra et "Kåre Norum" kosthold til "Fedon Lindberg", må ma også måle blodsukker ofte, da behovet for insulin blir mindre når man spiser mingre karbohydrat og stivelse.
Mener at Diabetesforbundet skulle opplyse om hvilket kosthold som er gunstigst for diabetikere, det være seg 1 eller 2. Ikke unngå dette pga "de nasjonale retningslinjene for kostholdsråd".
Det er helsa til ufatterlig mange personer det står om, og yngere og yngere blir de. Nedsatt livskvalitet og alvorlige senskader skal vi liksom bare ta med på kjøpet.
Nei, Diabetesforbundet skulle gå aktivt inn for diabetikerenes beste - ikke noe annet.
Det verste er egentlig at lavkarbo slettes ikke er noe nytt. Allerede tidlig på 1900 - tallet ble diabetes pasienter i England anbefalt et kosthold rikt på fett og proteiner og lavt på karbohydrater.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.