< Tilbake til oversikten

Hjelp!

Aravis sa for siden:

Jeg er i ny dette her.. Men jeg prøver da å kutte ut karbohydrater i stor grad.

Men, spiser jeg totalt feil?

Til lunsj og middag i dag, spiste jeg salat med ost og skinke. (med dressing, hjemmelagd på majones + litt eplecidereddik og krydder)

Til frokost spiste jeg stekte wienerpølser med egg, løk og cherrytomat.

Er dette totalt galt? Kan noen gi meg noen tips, isåfall?
Hva med å tilsette fløte? Blir dette for mye?

På forhånd, tusen takk! :p

arnakristin sa for siden:

Hei,
Alltid vanskelig å komme med råd og veiledning når du ikke oppgir i hvilken ende av lavkarbo skalaen du har lagt deg på. Sånn ved første øyekast vil jeg nok si at det er altfor lite fett, wienerpølser – er det lavkarbovariant hvis ikke så kan de inneholde for mye stivelse.
Legger ved en tråd der finner du linker til tips om frokost/lunsj/middag samt masse annet nyttig.
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

Aravis sa for siden:

Jeg er ikke helt nazi enda, jeg kutter ut brød, poteter osv. Spiste omelett til frokost i dag, og muligens kylling med salat og dressing til middag/lunsj. Men slik jeg forstår det, er pølser fyfy? Alle typer pølser?

Iset sa for siden:

Alle typer pølser er ikke fyfy nei, du må lese på innholdsfortegnelsen. Vanlige pølser (type Gilde grill/wienerpølser osv) inneholder oftest rundt 6 gram per pølse, og det er litt vel mye. Andre typer får du helt ned i 0,5 - 1 gram og det er kjempeflott. Sånne pølser må du oftest til slakteren for å få tak i, eller i større dagligvarebutikker. Nå har jo Rema også fått inn noen typer med lavere karboinnhold.

Men generelt - les innholdsfortegnelser til du kreperer, da får du god oversikt. :D

Nerthus sa for siden:

Anbefaler deg FØRST å lese linken arnakristin anbefaler :)

Ellers kort fortalt:

1. Hold deg unna brød, sukker, frukt, pasta, ris, poteter og grønnsaker som vokser under jorden.
  2. Spis kun ferdigvarer som har 5 g karbohydrater eller mindre pr 100 g. (Nb på yoghurt her!)

Sjekk ut oppskriftene på forumet for tips.

Jeg begynte slik for snart et år siden - og etterhvert leste jeg meg opp på lavkarbo på dette forumet slik at jeg kunne velge retning som passer for meg. Vær forberedt på at kroppen din vil reagere på mangelen på karbo- men det går over. Alt du trenger å vite finnes på forumet, snus litt rundt - og spør om det er noe du lurer på - her finnes massiv kunnskap og ikke minst dyktige motivatører!! :cool:

Kunnskap er nøkkelen til å lykkes - også med lavkarbo! Lykke til!

Aravis sa for siden:

Tusen takk, damer! Dette hjelper masse. For: det var nemlig det jeg lurte på, hvor mange karbohydrater per 100 gram man skal holde seg under. Da fikk jeg heldigvis svar på det :p
Spiser salat på jobb, stort sett. (Er kokk) Der har vi en hjemmelagd dressing som er basert på majones, eplecidereddik og krydder. Regner med den er feit og fin. :D

Hva med Farris, kan jeg drikke det? Jeg er veldig lite glad i kun vann, får skikkelig halsbrann av det. (tro det eller ei)
Liker farris godt, så håper at det kan være en god erstatning?

Trulte67 sa for siden:

Farris kan du drikke, ja.

Gracella sa for siden:

Det kan være at halsbrannen din forsvinner nå når du går på lavkarbo. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.