Jeg har lenge lurt på hvorfor man ikke skulle kunne spise cottage cheese på Atkins diet. Nå tror jeg at jeg har svaret:
Jeg har nå vært på ferie i USA og benyttet meg av anledningen til å lese varedeklarasjoner på bl.a. cottage cheese. Jeg ble veldig overrasket da jeg så at det var opp til 9 karbo pr. 100 gram (ingen fiber i cottage cheese som kan trekkes fra). Jeg fant kun et merke med lav karboinnhold, og den hadde 3 karbo pr. 100 gram.
Jeg mener at dette er forklaringen på hvorfor Atkins fraråder å spise cottage cheese i USA - MEN herhjemme hvor cottage cheese kun innholder 1,5 karbo kan jeg ikke se at dette skulle gjøre seg gjeldende.
Min konklusjon er at denne restriksjon kun gjelder amerikanske produkter og at man fritt kan spise den norske cottage cheese.
Det kunne være interessant å høre hvis noen har andre synspunkter på dette.
Anbefalingene til Atkins har ikke nødvendigvis alt med karboinnhold å gjøre. I anbefalingene er det tatt høyde for erfaringer med hva som er kjent for å hemme/stoppe vektnedgang nårman spiser lavkarbo.
Årsaken til at cottage cheese ikke tillates på Atkins Induksjon er at det er en ferskost. Og ferskost har vist seg å være en "partystopper", uavhengig av karboinnhold. På samme måte som f.eks. ikke skal ha for mye kremfløte og andre melkeprodukter. Usyrnede melkeprodukter er kjente som "partystoppere".
Vet ikke om dette var noe vettugt svar, men clouet med induksjon er at man skal rense spise "rent" og rense kroppen for "uhumskheter". I vedvarende bruker man stigen (som jeg syns er ganske genial) og legger matvarene til gruppevis. Slik oppdager man fort hva som får vekttapet til å stanse opp. De fleste oppdager at det nok er visse matvarer man ikke tåler.
Mulig at proteinet i CC for noen er for lettfordøyelig, og at man dermed kan få det omdannet til glukose relativt lett. Jeg må være forsiktig med CC etter trening, ellers får jeg forhøyet blodsukker.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.