< Tilbake til oversikten

Spørsmål fra en nybegynner

Betty00boop sa for siden:

Hei!

Nå har jeg nettopp startet med lavkarbo kosthold:)

Har imidlertid et par spørsmål som jeg kunne tenkt meg svar på... Det ene er paranøtter, jeg så at det var 3g karbo pr 100 gram i en tabell her på nettet.. men på Den lille nøttefabrikken sine står det 12.3g?? hva er riktig`? De er jo så goooode!!:D

Ellers er det Fiberrik med solsikkefrø, noen erfaringer med det? Det er 2.7g pr skive.. men likevel var det noe jeg kom over på nettet(finner det ikke igjen) om at dette ikke var bra å spise?:confused:

Blir takknemlig for svar!:)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Nøttefabrikken har feilmerket paranøttene, på varedeklarasjonene innen EU/EØS skal kostfiberne være trukket i fra på kh innholdet og på paranøttene til Nøteefabrikken så har det skjedd en glipp.
Om fiberrik er bra eller ikke kommer helt ann på hvilken filosofi du følger...

Ok, det høres bra ut... skjønner ikke det med kostfiber helt enda jeg... finnes det en enkel måte å forklare det på? og hvordan man kan se det på næringsinnholdet. Jeg prøver å holde meg på lavkarbo, under 20g pr dag...(hvis det sier deg noe mer ang Fiberrik?):cool:

Hei,
Det med kostfiber behøver du kun å tenke på dersom du skal handle varer fra land utenfor EU/EØS som for eksempel USA, kostfiber skal trekkes ifra da de ikke tas opp av kroppen.
I og med at du spiser ketogent så vil fiberrik ta litt for mye av den lille kh kvota di. Kh kvota på ketogene dietter skal i hovedsak skal komme fra grønnsaker og litt meieriprodukter samt begrensede mengder bær og nøtter.
...men det er helt opp til deg å velge, vet at noen på ketogene dietter spiser fiberrik innimellom.

Ok tusen takk for svar! Bare et siste spørsmål her på tampen hehe:D

Jeg fikk nettopp en kurv med jordbær av en jeg kjenner... jeg prøver jo å holde meg unna frukt nå, men hvordan er det med jordbær? Fikk meg ikke til å si at jeg ikke kunne spise det... hvor mye karbo er det i jordbær?

:)Takk for tipset, det var lurt! Nå kan jeg sjekke masse

Tror jeg må ta med kurva med jordbær hjem til kjæresten, ellers blir det for mye karber på meg i dag!:p

Hei,
Er du usikker på kh innholdet i matvarer/ingredienser så kan du slå opp på Matvareguiden

Borghild sa for siden:

Hei. Har kjøpt Paranøtter fra den Lille Nøtte Fabrikken i dag. På den posen står det 3g karber pr 100g. :)

hmmm, gamle de nøttene jeg kjøpte da, for jeg kjøpte de også i dag hehe :P

Borghild sa for siden:

Tror du trygt kan spise de. Du kan kanskje også ringe Nøttefabrikken. :)

Borghild sa for siden:

Må spørre om en ting. Er det kun Paranøtter i posen, eller er det en miks av forskjellige nøtter?

Har sett at Nøttefabrikken har kommet med noen miks-poser med rundt 10g karber i.

Hei,
Kh innholdet på varedeklarasjonen i paranøttene til nøttefabrikken har vært oppe ved flere anledninger her på forumet. Det er tidligere tatt opp med selskapet mener de ”måtte” bruke opp de posene med feiltrykk – økonomi, økonomi, økonomi…

Trulte67 sa for siden:

Vi spiser fiberrik med solsikkefrø hjemme når jeg ikke gidder å bake grove tekaker. Dessuten greit å ha noe å bytte med på. Det er 2,7 karbo i en skive fiberrik, så det er helt greit på ketolyse også - om man holder seg til 1 eller 2 om dagen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.