< Tilbake til oversikten

Brød

jae-ols sa for siden:

Finnes det i hele tatt noen brød som er å få kjøpt som er akseptabel i forhold til karbo? Eller er det sånn at man må bake selv? :):)

Gerd sa for siden:

Det spørs litt på hvilke lavkarbo retning du skal ligge på :ja:
Kjøpebrød på ketose-dietter går ikke.
Lindberg tillater vel litt.

jae-ols sa for siden:

Jeg tenkte mest på å gå ned endel i vekt.

Gerd sa for siden:

Det gjør man både på ketosebaserte dietter og ikke ketosebaserte dietter.
Det kan være lurt å sette seg inn i lavkarbo-verdenen, slik at du ikke blander "hummer og kanari"
Les under kostholdfilosofier, lån bøker på bibiliotek :) Kunnskap er viktig :)

Cherry sa for siden:

Om du unner deg mer enn 10-15 gram karber om dagen så går det an å kjøpe fedonbrødet. Brødet inneholder dog 18,5 gram karber pr hundre gram så man kan ikke spise ett halvt sånn ett istede for en halv kneip altså (selv om fedon eer mye bedre når man først skal spise brød) ;)

Atlantis sa for siden:

Jeg går på Lindberg og kan spise enten 1 skive av hans brød,eller 1 skive Omegabrød. Begge er deilige :)
Ellers er det f.eks Rugsprø

arnakristin sa for siden:

Hei,
Etter å ha lest spørsmålene dine, så vil jeg virkelig anbefale deg å lese deg opp på lavkarbo. For å være ærlig så er jeg usikker på om du er mentalt innstilt på å legge om kostholdet eller om du bare kødder med oss.
I og med at vektnedgang er det aller viktigste for deg på det nåværende tidspunktet så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på de ulike lavkarbo filosofiene og velge deg en retning du føler du kan leve med og følge den til punkt og prikke. Du finner masse informasjon her på nettet men vil allikevel anbefale deg å lese noen bøker, de kan du eventuelt låne på biblioteket. Samfunnet er dessverre ikke tilrettelagt for oss lavkarbere enn så lenge, så det krever at man skaffer seg kunnskap og planlegger egen hverdag om man skal lykkes med kostholds omleggingen.
Husk: kunnskap er makt!
Som du sikkert har fått med deg nå så er lavkarbo er en paraplybetegnelse for karbo reduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Mange av de der førsteprioritet er vektnedgang velger ketogene dietter, Ketolyse, Skaldemann, Atkins induksjon hvor inntaket av kh ligger på opp til 25 kh. De som ikke ønsker å spise ketogent og de fleste på vedlikehold ligger på 30-60 kh pr dag og de aller, aller fleste ligger på under 72 kh pr dag, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød).
Så for å kunne gi råd og veiledning om hva og hvor mye du kan spise av ulike matvarer så er det nødvendig at du oppgir hvilken retning du følger eller i det minste hvor mange kh du skal ha pr dag. For å ta din kjepphest, brødet, så er kjøpebrød uaktuelt på ketogene kosthold men dersom du legger deg høyere på kh inntaket så kan man spise noen utvalgte brødtyper i begrensede mengder. Har også nevnt for deg tidligere at det man tror man vil savne mest er oftest det kroppen ikke bør ha. Selv om du ikke tror det nå så forsvinner savnet for de aller fleste på ”bare-må-ha-klarer-meg-ikke-uten” mat som regel fort etter en stund på lavkarbo. Sjekk ut denne: Hva savner du i kostholdet ditt
Så må du huske på at de aller fleste matretter kan med enkle knep gjører lavkarbo vennlig.
Har nevnt det før, er du usikker på hvor mye kh en vare inneholder og du ikke har varedeklarasjonen foran deg så kan du slå opp på Matvareguiden. Mange på ketogene dietter har som tommelfingerregel om å ikke spise matvarer/ingredienser som inneholder mer enn 5 kh pr 100 g.
Baker Hansen selger lavkarbo rundstykker, muligens også brød.
Alt om Fedon’s produkter og hvor du får tak i dem finner du på Fedon’s hjemmesider.
Tråder til inspirasjon i matveien, lavkarbo style:
Her finner du: oppskriftsdelen av forumet
Hva har du spist til frokost i dag
Lunsj
Hva skal du ha til middag i dag-tråden
Hva har du spist til kveldsmat i dag
Samling av oppskrifter for lavkarbo.no
Handleliste til startere
Har vel allerede nevnt denne men legger inn en gang til.
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

jae-ols sa for siden:

Erv det kødd å være nybegynner her og ikke vite noen ting?n Jeg bare lurer på ting og regner med at det er greit å spørre. Jeg ventet ike å bli møtt på denne nedlatende tonen! Hvordan skulle jeg vite at brød er fy?? når man begynner på noe vet man ikke alle svarene, men det er mulig du har svarene på alt. Hvis dette er et forum må det være mulig å stille spørsmål, også om brød er inne i lavkarbo. Det tar tid å lære seg op på alt dette. Men nå vet jeg at her må man ikke tråkke noen på tærne! :o:rolleyes::(

jae-ols sa for siden:

Jeg skal kun gå ned i vekt, da jeg har en BMI på 32,6. ikke lese alt som står i bøker om emnet. Så avansert blir det ikke. Ikke alle blir fanatikere. det må da være mulig å få litt innsikt i emnet uten å lese en haug med bøker?

Gerd sa for siden:

Du kan lese masse her også, lete og søke. Svar på det meste finner man her.
Men vi anbefaler å finne en retning man kan leve med. Og ev. lese tilhørende bok/bøker, rett og slett fordi at det gjør for de aller fleste oppstarten og livsstilen enklere å følge.

Men så klart, har man god kunnskap om lavkarbo, så vet jo man hva det går ut på og klarer å sette sammen "dietten" sjøl.

Mange av oss har ikke det når vi møter lavkarbo for første gang :)

Du har på tidligere spørsmål fått masse tips om linker osv. Les de, du finner masse svar der :)

jae-ols sa for siden:

Jeg leser på de tipsene jeg har fått, og har nytte av det. men det er utrolig mange sider å lese, hvis man skal gjennom alt. Det er ikke så enkelt å plukke ut det mest viktige. Sånn som hva som har mye karbo, men man lærer etter hvert. Men det må fremdeles være lov å spørre. :):)

Gerd sa for siden:

Ingen som har nekta deg å spørre.
Men husk at det lønner seg å søke litt også, det kan være tips som allerede ligger der, og som vi kanskje ikke kommer på i farten. På fremsiden her på lavkarbo kan du søke/google i forumet.

Vet ikke om du har lest denne: www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

jae-ols sa for siden:

Jeg er veldig innstilt på dette, så det skal du ikke bekymre deg for :):):)
Men jeg er ny her, og da vet man ikke alt. :cool:

rik sa for siden:

:) Utfordrer deg: Kjøp boka til Dr. Sofie Hexelberg "Spis deg frisk på Lavkarbo" eller annen bok om lavkarbo. :) Alvor......

Kanutten sa for siden:

Jeg spiser daglig ei skive eller to av Lettbrødet eller Fedons brød. Jeg går sakte, men sikkert ned i vekt; 1-1.5 kilo i måneden. Det haster ikke for meg å gå ned, det er helsegevisten som betyr mest for meg. Nedgang er bare en positiv bivirkning. :p

Grunnen til at jeg spiser brød er at ungene ble helt på tuppa og trodde jeg var syk da jeg ikke spiste brød. Men nå spiser vi alle sammen av samme brødet til frokost bare jeg "kamuflerer" lavkarboen klæsjer på med mer pålegg. :o

Jeg ER stort sett i ketose hele tiden, men siden jeg ligger daglig på ca 50 karber, tror jeg ikke jeg har så god effekt av ketosen som jeg ville ha hatt om jeg lå på 20 karber.

Men jeg spiser lavkarbo og trives utrolig godt med det! :heia:

Lykke til!

jae-ols sa for siden:

Takker for flott innlegg:):):)

Trulte67 sa for siden:

Jeg ville aldri klart å begynne på ketolyse eller på lavkarbo generelt om jeg ikke hadde vært 50 % sykemeldt. Det er nemlig veldig mye å sette seg inn i om man seriøst ønsker å endre kostholdet sitt til lavkarbo!
Personlig oppdaget jeg at jeg omtrent bare spiste karbohydrater før jeg begynte på ketolyse..........

jae-ols sa for siden:

Jeg ser at Fedon brød er anbefalt, men jeg ser at det er 18,2 karbo pr. 100 gr. Er ikke det litt mye? Jeg fikk anbefalt Fedon brød på en tråd her. Jeg spør for sikerhets skyld.

Trulte67 sa for siden:

For meg på ketolyse, så er det altfor mange karbohydrater, men om brødet er ok eller ikke, kommer jo ann på hvor mange karbohydrater du har tenkt å legge deg på pr dag. (og om du liker brødet da. .... før jeg begynte på ketolyse, så kjøpte jeg et, og synes det var kjempegodt, og så kjøpte jeg ett til, og da vokste det bare i munnen.... Kortvarig glede med det brødet for min del.)

jae-ols sa for siden:

Jeg har ikke tenkt å være helt ekstrem, noen karbohydrater blir det nok. jeg vet ikke hva som er lite og hva som er for mye. Men man må finne sin egen vei. Jeg har prøvd brødet og det var ikke så verst. Jeg tenker bare å gå ned noen kg i vekt. Viktigste er vel å holde seg unna , brød, poteter og pasta. :)

Atlantis sa for siden:

Som sagt ble jeg anbefalt Fedonbrød eller Omegabrød (fåes i vanlige matbutikker) på Lindberg-klinikken.
Tror du rett og slett må bestemme deg for hva du vil følge før du begynner å tenke hvor mye karbo? Som du ser her inne er det ganske stor forskjell på de ulike retningene :)

jae-ols sa for siden:

Takker for det:):)

jae-ols sa for siden:

Jeg tar to skiver med Fedon brød hver dag (tynne skiver) regner med at det er aksebtabelt. Ser at det er litt karbo i det brødet. Men regner med at så lite ikke ødelegger kuren. :):):rolleyes:

Indiane sa for siden:

Hei du
Jeg er også ny her og har lest mye på forumet her. Jeg har også reagert på denne arnakristin og trodde først at hun var en ekspert. Men tydeligvis er hun bare en bruker som alle andre.
Vi kan vel bare bestemme oss for at vi ikke skal bry oss om den nedlatende tonene hennes? Vi må jo faktisk få lov å stille spørsmål. Så får vi heller bare håpe at noen hyggelige leser og kan svare oss ordentlig på dette.
Jeg begynte med en diett fra spisdegslank.no hvor min mor hadde gått på kurs og har lest bøkene deres, samt studert tabeller osv på nettet. Har "bare" gått ned litt over 5 kilo og er egentlig kjempeskuffa, men jeg leser her inne at det er helt vanlig å gå ned så mye.... Så jeg får bare smøre meg med tålmodighet og fortsette litt til :-) håper du gjør det samme tross at det finnes duster som tydeligvis ikke kan nettikett her.

Indiane sa for siden:

På spisdegslank.no har de brød som har lite karbo
"inneholder 3,1g karbohydrater pr 100g (= 2 brødskiver) som påvirker blodsukkeret."
Fikk dette med da jeg kjøpte en 2 ukersmeny. Fikk med 10 brød(!!!) som skulle holde i 2 uker, men nå har det gått en måned og jeg har fortsatt et brød igjen i fryseren! de er kjempegode og mettende.
Skal kjøpe "melet" i dag og bake brødet selv (utenom menyen koster det 59 kroner for et lite brød!). Blir spennende å se om jeg får det like saftig og godt.
Brødet skal stå uten plast rundt seg og holder seg frisk i nesten en uke!
De har også knekkebrød der som jeg tenkte jeg skulle teste ut også :-)

jae-ols sa for siden:

Arnakristin var veldig ufin og frekk da jeg som ny her tillot meg å spørre om noe. du forventer ikke å få det flåsete svaret. Ingen som er ny her, kan alt om dietter og kurer. Det må læres. Håper hun er alene her om å ha en slik nedlatende holdning til nykommere. Men jeg har fått masse andre nyttifge svar. Takker så mye.

~Hilla~ sa for siden:

Ikke bry deg, hev hode og overse!

Finnes vell ikke så mye brød å få kjøpt akkurat. Hvor mange karber tenker du å ligge på om dagen da? Masse gode brød og lignende du kan bake. Er du ingen kløpper på å bake så kan du jo spørre noen om å bake for deg?!:)

jae-ols sa for siden:

Stemmer det, brødet er ikke godt!! :p

jae-ols sa for siden:

Når man ikke er i ketose må Lindberg brødet være godt nok. Jeg tar vel en 70 karb om dagen. Er ikke så streng på dette, da det går ut over treningsformen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.