< Tilbake til oversikten

Vitaminer

Ruska sa for siden:

Hei,

Nå er jeg igang med shopping av alt jeg trenger for å begynne på Atkins induksjon.
Har lest mye i bøkene og her inne, hvor jeg har funnet mange gode råd og oppskrifter :)

Trenger bare et lite råd fra dere angående vitaminer:

Hvilke bruker dere som dekker det vi trenger ?
Kan jeg ta trankapsler ?

Anne sa for siden:

Dette er hva jeg bruker, som er litt standard, og anbefalt av en veldig flink ernæringsfysiolog......:p

4 stk Pikasol 1000 mg (= 3 gram omega-3)
Bio-C 750 mg
Bio-E 350 mg
2 stk Magnesium asporotate fra Solaray (200 mg)
2 stk kalium asporate fra Solaray (200mg)

Fedonisten sa for siden:

...bare en liten korrigering her.... 1 kapsel Pikasol 1000 mg inne holder 0,6 g omega 3.... og det vil si at 4 kapsler er 2,4 gram omega 3......:cool:

Anne sa for siden:

Fedonisten er jammen meg våken.....:D Får hive innpå en til da kanskje og korrigere innlegget mitt...:p

Anne sa for siden:

Korrigert omegainnhold etter korreks fra Fedonisten...Unnskyld,mente ikke å villede:D

Nille sa for siden:

Siden du skal gå på Atkins Induksjon, som er noe mer vanndrivende enn Lindberg, bør di iallefall ta tilskudd at kalium og kalsium, siden du mister en del viktige vitaminer og mineraler gjennom "utskyllingen". Spesielt kalium og kalsium. Atkins anbefaler disse dosene med det som har uthevet skrift, men merkene (solaray etc) er de jeg tar. Det finnes amnge andre merker, finn det som passer deg best :

1 stk Solaray Spektro Multivitamin
3 stk Natures Sunshine Calcium m/magnesium og D-vit
1 stk. 750 mg Kaleroid (kalium)
2 stk. 1200 mg Omega 3-6-9
1 stk. 750 mg Bio-C vitamin (om vinteren 2 stk)
1 stk. 30 mg Super Bio-Qionon Q10

Tror nok et skikkelig omega-3 preparat er bedre enn transkapsler. Kalsium bør tas sammen med magnesium. Multivitaminen bør være uten jern,- da du får nok jern gjennom kosten, - med mindre du er blodfattig og har fått beskjed av legen om å ta jern.

Alle er forskjellige. Når du har gått på Atkins noen måneder er det lurt å gå til legen for å ta noen blodprøver og se om du trenger mer/mindre kalium/kalsium. Jeg tok fra før 1 stk kaleroid (kalium) til dagen på grunn av vanndrivende. Etter Atkins er har jeg måttet øke til to pr dag. Det er ikke bra å ta for mye, så det å ta prøver er litt viktig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.