< Tilbake til oversikten

Supersize vs. superskinny

Cherry sa for siden:

Er det muuulig. Jeg ser på tv3 - supersize vs. superskinny. Her får hun tynne dama beskjed om at hun ikke spiser på langt nær nok mat med stivelse i og at hun har ett farlig og potensielt skadelig kosthold fordi hun spiser fisk og grønnsaker. I tillegg fikk hun ros for å ha spist en frokost med loff...:o

Er det så at man MÅ ha stivelse om man veier litt for LITE?

Cherry sa for siden:

Jeg siteter;

"Om man lar være å spise karboydrater går man glipp av vitaminer og mineraler og man bryter ned brusket i kroppen slik at man senere kanskje må skifte ut knær etc"

manne sa for siden:

Husk at du ser på Britisk tv da... I England spiser de jo potetgull til matpakken på skolen.... :rolleyes:

Iset sa for siden:

Det programmet er så fjernt at jeg brekker meg. Har sett et par halve episoder og blir helt :eek:.

Lillemy71 sa for siden:

Hvitt brød og pommes frites er jo som en hellig ku for britene og de spiser det til alt. Mellommåltid består gjerne av potetgull og dersom de har grønnsaker er de kokt til døde + litt til.

Sykt programkonsept, men det er jo ikke noe nytt på TV3 :p

Cherry sa for siden:

Jammen også sitte å påstå da at man må på lengre sikt skifte ut leddene sine om man ikke spiser karber:eek:

At de ville at hun skulle spise karber kan jo ha noe med at hun ikke hadde ekstra kroppsfett å ta av,men da kunne de vel gi en indikasjon på bedre karber enn hvetemelspasta...:rolleyes:

Iset sa for siden:

Det er bare tull at undervektige må ha karber. I boka Bedre uten brød er det en svært undervektig person som la på seg 20 kg med ketogen kost, under veiledning av han legen som har skrevet boka. Artikkel med bilde og alt. Og han er ikke den eneste. Ketosekost virker balanserende, ikke bare slankende.

kamp sa for siden:

Når jeg skulle gå opp i vekt fikk jeg beskjed om å spise sukker av ernæringsfysiologen.....

Bulldog sa for siden:

Regner med at det fungerte?

Frøken Scott sa for siden:

"Et godt kosthold bør bestå av 50 % karbohydrater, som ris, pasta og poteter"

Jaha...misforstått igjen, jeg da. Sukk.

Iset sa for siden:

Aha, vi har visst misforstått hele gjengen. Og menneskeheten har i så og si alle år levd på feil kost.

Cherry sa for siden:

Det er vel egentlig ikke rart at det er mange forrvirra sjeler der ute, så store ytterligheter og uenigheter det finnes om helse og matinntak:p

barfor sa for siden:

Ja, og er jo tross alt ikke slik at man spise lavkarbo for å leve og ha bra helse.

loone sa for siden:

Syntes synn på henne jeg! Hun fikk jo beskjed om at hun var i faresonen for å dø av "Sudden unexpected death syndrome" hvis hun ikke spiste mer karbohydrater!:eek:
Hele kosten hennes virket jo generelt veldig bra, hadde hun bare økt mengden litt.
Dumme, dumme Britter!:kadetgaar

kamp sa for siden:

Jeg prøvde aldri det. Da hadde jeg blitt skikkelig syk.. På det tidspunktet veide jeg 52 kg. Nå veier jeg 45 :(

Minni1 sa for siden:

Niesen min fikk beskjed om å spise nøtter og kylling og andre proterinrik mat når hun skulle prøve å gå opp i vekt. Hun gikk desverre bare videre ned og er ganske så mager nå enda hun spiser hele tiden.

Nå er det vel slik at kroppene våre er ganske ulike og da regner jeg med at den tåler ulik mat og gjør seg nytte av maten på ulik måte. Nå tenker ikke jeg at noen har nytte av potetgull og godteri, men når det gjelder karbohydrater så tror jeg vi har ulike behov.

Jeg ser det bare her inne som er lavkarboforum hvor ulikt vi reagerer på maten. Jeg kan f.eks ikke være i ketose fordi jeg blir så dårlig. Andre får mere energi av å være på det.

Iset sa for siden:

Alle blir dårlige av å være i ketose, men det er oftest bare i begynnelsen, de første dagene eller ukene, av og til månedene.

Minni1 sa for siden:

Iset, jeg vet at alle blir dårlige, hodepine, slapphet, kvalme osv.i begynnelsen men for meg så gikk det aldrig over. Jeg prøvde det sånn ca et halvt år . Fikk korte øyeblikk med økt energi, men det gikk fort over. Så for meg og kroppen min så passer det ikke å være i ketose . For andre så er den super.

Iset sa for siden:

Da så. Det kan være litt forskjell ja. Jeg kan godt være i ketose, men trives like bra om ikke bedre på litt flere karber. Min mann derimot har det aller, aller best i ren ketose.

drizella sa for siden:

Jeg tålte ikke å være i ketose før. Ikke det vanlige ubehaget, men fikk voldsomme magekramper. (noe ala det jeg får hvis jeg spiser maltitol nå) Jeg fikk også vondt i brystet. Smertestillende hadde ikke effekt. Spiste jeg karbohydrater ble alle smertene borte i løpet av få minutter. Jeg hadde da fjernet galleblæren pga betennelse, men operasjonen var mislykket, da de ikke fikk med alt. Jeg tok reoperasjon for 1 år siden, og etter det kan jeg være i ketose uten problemer. Nå trives faktisk kroppen best i ketose. Jeg har spurt både Torkil, Fedon og Hexeberg ang dette, men ingen har noe svar på hvorfor dette skjedde. Jeg tåler forresten maltitol i sjokolade, men når det er som karameller eller smågodt, får jeg kramper etter 2-3 ting, og de varer i mange timer. Så folk reagerer forskjellig, alt er ikke nybegynnerubehag...

Cherry sa for siden:

Nei det må man ikke, men å få beskjed om å spise mer stivelse syns jeg var litt drøyt:p

ada-emilie sa for siden:

Jeg så ikke programmet men om jenta var tynn av grønnsaker og fisk hadde innførsel av sunne karbohydrater fra f.eks. avokado og nøtter etc vært mye bedre,ja. Bodde hos en engelsk familie da jeg var 14 noen uker og de skulle gi meg all mat. Jeg spiste nesten ikke de ukene fordi det var bare tynne loffskiver med enten appelsinmarmelade og orange ost å velge til frokost om jeg ikke ville ha sukkerholdig frokostblanding. Til lunsj sendte de med slike ekle skiver lik de til frokosten og en mini-pose potetgull og av og til en liten sjokolade også.Middagene var så utrolig fete at jeg spiste de ikke.

Er det ikke ernæringsfysiologer som skal komme med anbefalinger i et slikt program da? De bør vite bedre enn å rope hurra for loff.

Minni1 sa for siden:

Hun var ikke tynn av loff. Hun unngikk karbohydrater og spiste bl. a. nøtter og bær.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.