Jeg har trålet her, og på nettet ellers etter oppskrifter. Har kjøpt ismaskin - den er klar til bruk i morgen! Der er det også oppskrifter, men der må man koke ingredisensene og så avkjøle de før man skal ha det i maskinen, og her inne sier noen at kremfløten skal piskes til krem først før du har den i, og noen sier at den ikke skal det. Og ingen koking.
Så nå har jeg rotet så mye frem og tilbake på dette, at jeg husker nesten ikke lenger hva jeg har funnet frem til.
Men skal fløten piskes til krem, eller ikke? Og hvis noen orker å skrive litt detaljert om hvordan dere går frem - og hva dere bruker, så blir jeg veldig glad!
Altså, ifølge læreboka mi ifra Kokkelinja så er det en vanskelig og enkel versjon på kremis. Den vanskelige krever koking, kjøling og styr... Den enkle krever kun stivpiska krem og eggedosis, og smakstoff selvfølgelig. Denne føler jeg også er lettest å gjennomføre i forhold til lavkarbo, da mange andre oppskrifter krever sukkerlake.
Så den oppskrifta ser slik ut:
Enkel kremis (glace à la crème)
Utbytte: 10 porsjoner
4 egg
100-140g farin
5dl kremfløte
smakstoff
1 Pisk fløten til krem (litt tynn krem)
2 Pisk egg og sukker til eggedosis så luftig og lett som mulig
2 Tilsett smak til eggedosisen
4 Bland kremen forsiktig med eggedosisen
5 Frys i ismaskin, fyll i form og frys
Ismaskin kan brukes på alle typer iskrem-oppskrifter.
Tips! Bytt selvfølgelig ut sukker med søtning. Bruker du f.eks Candarel så tilsvarer 10g av dette det samme som 100g sukker.
For å få en skikkelig luftig eggedosis, så stivpisk hvitene først før du deretter tilsetter plommene.
Jeg har også kjøpt meg ismaskin og følger den kremoppskriften som beskrevet over. Men jeg brukte 3 ss sukrinmelis pr. 3 egg og 3 dl fløte (eller en liten boks). Da det har stått 3ss melis som søtning i en del oppskrifter jeg har lest.
Når du sier soyafløte/havrefløte, mener du da f.eks. gogreens "visp" og soyatoo krem, eller vanlig "matfløte" av soya/havre? De matfløteerstatningene går jo ikke an å stivpiske, men de kremvariantene inneholder jo mye sukker o.l. Bare lurer siden jeg ikke tåler melkeprodukter og er ute etter den ultimate iskremoppskriften;)
Jeg syns det funket best med "hurtig metoden" (fløte, søtstoff og frosne bær) i food prosessoren når jeg lager kasein fri is. Har ikke eksprimentert så veldig mye med ismaskin enda. Når jeg laget i ismaskin brukte jeg den "visp" havrefløte.
Altså ferdig vispet.
Noen som da vet hvordan man lager den avanserte kokevarianten. Er det umulig uten sukker? Og kan man lage den med for eksempel kokosmelk? (Det er kanskje en litt gammel tråd dette da..)
Hei Jabba; se svaret mitt i den andre ismaskintråden
Du får nok ikke pisket krem ned i maskinen din nei; du må piske den så den blir luftig men fortsatt rennende.
Og vimsen85; du kan prøve med sukrin? Den tåler vel varme som sukker og fungerer på samme måte?
Jeg lager denne, og synes det er den minst avanserte ;) Det fordi jeg bruker bare en kjele, og ingen pisking.
o Kjempegod vaniljeis
*2 dl H-melk
*3 dl fløte
*5 eggeplommer
25 g sukrinmelis, 3 g splenda, 25 dråper flytande natreen
1 vaniljestang, eller ½ - 1 ts vaniljepulver
Ha melk, fløte og eggeplommer i ei gryte. Visp sammen slik at eggeplommene blander seg med resten. Tilsett vaniljefrø, stenger og søtning. Varm forsiktig opp mens du rører, ha det rett under kokepunktet til det tykner litt. Avkjøl, ha i ismaskinen.
(jeg har blandet søtningen for å unngå kunstig smak. Dette er en blanding jeg har smakt meg frem til)
Den så jo super ut! Kanskje det går med kokosmelk istedefor h-melk? Tror jeg skal prøve det. Savner kokosis.. Hadde fått iskremmaskinen min nå, men har ikke rukket å hente den. Må jo teste den ut før jeg reiser til Tyrkia på lørdag ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.