Sitter og ser på et program om Indisk mat, og der sier kokken at man skal vaske risen godt (før man koker den) slik at man blir kvitt stivelsen.
Hvor mye stivelse (karbo) kan man egentlig vaske av risen? Jeg skjønner jo at man ikke kan vaske det ned til et akseptabelt lavkarbonivå (rundt 5 g), men hvor mye kan det utgjøre da?
Jeg har lest at man kan vaske glutenet ut av melet (eller rettere sagt; skille ut glutenet fra melet, og jeg vet også at man kan vaske vekk en del av stivelsen av oppskjærte poteter, men som sagt, hvor mye utgjør dette??
:confused:
Jeg spiser bare basmatiris, det er den som brukes i India. Jasminris, som brukes i Thailand og Kina m m, er mye mer klebrig enn basmatirisen. Basmati har lavere GI enn jasminris.
Jeg tenker også på at jeg skyller vekk overflødig stivelse når jeg skyller risen før bruk :ja:. Ikke noe merkelig med det. Men hvor mye det utgjør aner jeg ikke, dessverre. Lavkarbo blir det jo ikke. Ris kan vel brukes som C-delen i Lindberg-kosthold. Brun ris er uansett best mht både næringsinnhold og blodsukkerstigning, da.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.