< Tilbake til oversikten

Skriv til ernæringsrådet!

Veggpryd sa for siden:

Kostreform oppfordrer KOS-medlemmer (og andre) som har fått positive gevinster av lavkarbokosthold til å skrive å fortelle om deres erfaringer.

Dette er viktig for at vi skal kunne påvirke ernæringsrådet til å endre kostholdrådene som blir gitt per idag. Jo flere som skriver inn om sine erfaringer - jo bedre er det.

Mailadresse og mer info finnes på Kostreform sin hjemmeside.

Borghild sa for siden:

Hei Veggpryd. Har skrevet en lang mail og sendt. Håper mange tar seg tid til å skrive noen ord. Vi klager jo støtt på nåværende "anbefalinger", så jeg håper at denne anledningen til å være med på å endre ting blir benyttet.:):)

krokodillen sa for siden:

Jeg leste gjennom lenkene under oppfordringen fra kostreform (er ikke medlem, men kan vel skrive en epost allikevel?) - og i denne www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00290/Oppsummering_av_kos_290789a.pdf står det bl.a. "Smør og animalsk fett inneholder dessuten transfettsyrer og kolesterol." under råd 8. Helsetilsynet anbefaler myk margarin osv i dette punktet.

Men, det er jo helt feil!? Det er jo hydrolyserte flerumettede plantefettsyrer som inneholder transfett, og det finner man jo nettopp i de myke margarinene som Helsetilsynet anbefaler. Iallfall der man finner visse mengder og de skadelige.

Edit: Jeg skrev nettopp en epost. Fant mye irriterende i de rådene.

Kula sa for siden:

Jeg har sendt Ernæringsrådet en passe lang mail som egentlig forklarer alt sammen. Så nå blir det helt sikkert gjort om på anbefalingene. Helt sikkert.

Veggpryd sa for siden:

Det er jeg helt sikker på også, Kula. :p

Zincite sa for siden:

Det er forskjell på transfett. Dette var det jeg fant for et par år siden da det ble diskutert i en annen tråd.

Borghild sa for siden:

Sjarmerende du Kula. ;)

LenaBeatrice sa for siden:

Jeg har sendt e-post også :-)

Veggpryd sa for siden:

Da ble det en e-post fra meg også. :)

Den ble ikke så veldig lang og utbroderende, men jeg listet opp mine plager jeg hadde før og hvordan det er i dag, også sendte jeg med før- og etterbilder. :)

herregud sa for siden:

Har sendt en liten mail til de jeg også :)

Runegutt sa for siden:

Mail sendt.
KOS er klubben sin det :)

andreasoe sa for siden:

Hei!

jeg vil gjerne se disse mailene, spesielt de som har faglig bakgrunn og kan dokumentere påstander?

For påstander uten dokumentasjon tror jeg nok går rett i spam mappa...

Selv om lavkarbo passer til mange, så betyr det dessverre ikke at det passer til alle.. og det er nok det utgangspunktet ernæringsrådet har for å sette generelle retningslinjer om hva som er ok å spise eller ikke og hva et måltid skal bestå av.

Av alt jeg har lest så er iallefall sukker fienden som burde taes, da spesielt ferdigmat og sukkerdrikker..

Veggpryd sa for siden:

Det ernæringsrådet anbefaler i dag passer ihvertfall ikke alle, siden så mange blir syke av den type mat. Når du sier at lavkarbo ikke passer for alle - så mener du vel at ikke alle ønsker å gå på lavkarbo? Lavkarbo er den kosten som er best tilpasset oss mennesker, uansett hvor mye man vil eller ikke.

Dette er jo ikke akkurat "påstander uten dokumentasjon" heller. Det finnes mange nye forskningsrapporter og bøker som viser at dette er det vi holder oss friske og slanke på. De som har fått til denne dialogen med stortinget, er jo ikke akkurat folk uten faglig bakgrunn heller.... :)

Runegutt sa for siden:

Synd jeg ikke utdanner meg innen helse og kost.
Tro hvor interessant det hadde vært å få tilgang til alle menn eller quinder i en småkommune, med kul på midten (Ikke en sånn kul som kommer av hyggelig omgang med det motsatte kjønn)
Og, forsøkt med lavkarbo i f.eks 6mnd på forsøksgruppen, og sammenliknet resultatene med landsgjennomsnittet.
Det hadde vært forskningen sin det

andreasoe sa for siden:

Nå blir jo ikke folk syke av maten ernæringsrådet sier heller?
men av alt andre de propper i seg på hverdagene og da spesielt helgene som ferdigmat, godterier, sukkerdrikker osv... altså alt "overskuddet". Men klart, er det jo bedre å holde seg unna raske karbohydrater.. Folk flest "vet" jo hva som er usunt.. men mange velger
dessverre å spise det fordetom..

Hva mener du skal til?
Jeg skrev at jeg endelig hadde fått bukt med overvekt, høyt blodtrykk, for høyt blodsukker, og vonde knær.
Er dette påstander som burde følges av en legeerklæring til Ernæringsrådet?

andreasoe sa for siden:

Nå var min post rettet generelt om ernæring og ikke til noen.. men..

Hva som skal til?

Man burde sette like strenge restriksjoner som alkohol og tobakk har, på sukker!
Folk burde lære seg at fett ikke er farlig.. kolesterol ikke er farlig.. og at proteiner er godt for deg..

Går selv på lavkarbo (ketolyse) og det fungerer for meg..

Zincite sa for siden:

Jeg tror faktisk at noen blir syke av ernæringsrådet sine anbefalinger. Jeg er enig i at det er alt det andre de propper i seg som gjør at det vipper over for noen.
Jeg er sikker på at mange ville oppleve bedre helse av å legge om til mere lavkarbo med rene matvarer.

Noen ganger gir mange mennesker samlet en stor påvirkningskraft, så jeg håper at så mange skriver mail så det blir vanskelig å overse.
Ser det i alle fall som et skritt på veien til at flere blir interessert og at det sprer seg litt mer kunnskap :)

Regner med at du med sukker mener tilsatt sukker?
Vanlige karbohydrater som i brød og potet er også sukker, og det bør også folk lære seg synes jeg, særlig de som sliter med overvekt, diabetes og andre helseplager som kan knyttes til et kosthold rikt på karbohydrater/sukker

andreasoe sa for siden:

tilsatt sukker ja.. det fleste av karbohydrater er jo sukker.. siden sukker er BILLIG, så er så og si de fleste matvarer (som ikke er naturlige) fått dette inn i seg, da spesielt ferdigprodukter. Da også salt. Hvorfor? for å øke salget..

Vi kan jo synse litt..Hva om ALLE går over til lavkarbo? Hva blir konsekvensene? Postive? Negative? Miljøhensyn? Hva med kjøttforbruk?

Dagens ernæring passer ikke for alle, men kanskje for folk flest..?
er iallefall et enormt dagsaktuellt tema..

Nå mener jeg ikke at poteter og brød har tilsatt sukker på den måten at noen har puttet farin i det.
Jeg mener at de karbohydratene som finnes naturlig i poteter og brød er sukker.
For det er enkle sukkerarter karbohydratene spaltes til i tarmen.
Dette gjelder IKKE fiber.

Borghild sa for siden:

Hei. Har sendt deg en privat melding.

aliasdictus sa for siden:

Støtter denne jeg!

Et poeng i denne saken er at det er det å være syk som defineres. Og da har man en eller annen diagnose. Flere og flere diagnoser kommer jo, i så måte er det jo lettere og lettere å si at flere er syke. Poenget mitt er at det å være frisk og sunn ikke defineres. Frisk er liksom bare et minstemål av ikke syk. Jeg tror at mange mennesker ikke bare kunne gjort noe med sykdommer vha endret kosthold, men for mange er jo den største endringen å gå fra frisk, med div som gjerne skulle vært bedre, til friskere og gladere og mer energisk etc.

For min del har det vært slik. Jeg har alltid vært aktiv, aldri vært spesielt overvektig, og har stort sett spist anbefalt mat. Etter jeg endret kostholdet har jeg hevet terskelen for hva et potensielt godt liv er noen hakk, og det føles på en måte som at noe sykdom er fjernet :)

Veggpryd sa for siden:

Ferdigmat har dessverre blitt en del av et "normalt sunt kosthold", men hvordan vet du at folk ikke blir syke av ernæringsrådets anbefalinger?

Jeg visste veldig godt hva jeg ble overvektig av, men at min generelt dårlige allmentilstand også skyltes maten, var jeg ikke klar over før jeg gikk over til lavkarbo. Jeg spiste jo bare det som for meg var "sunt". Noe alle visste var sunt; mye frukt og grønnsaker, lite fett, grovt brød og det lille fettet jeg brukte var konsekvent vegetabilsk olje eller margarin.

Det du sier at "folk propper i seg", synes jeg er en litt ubehagelig oppfatning av folk som er overvektige. Jeg har også blitt beskylt for å ha proppet i meg junk og godterier siden jeg ble så overvektig - noe som slettes ikke er tilfelle.

Ingvildamoe sa for siden:

Sitat mail fra KOS: "Ernæringsrådet har lagt vekt på åpenhet i høringsutkastet, hvor det står: "Som et siste ledd i prosessen ønsker Nasjonalt råd for ernæring å innhente kommentarer fra eksterne fagmiljøer og fagpersoner og viktige brukergrupper.""
Alle her inne er viktige brukergrupper, og personlige erfaringer er vel så viktige som forskning. Så får i tillegg de med faglig tyngde her inne komme med artikler og vitenskapelig dokumentasjon. ;)

Matglad sa for siden:

Jeg har også sendt mail. Håper mengden av mail de får fra oss med god erfaring fra lavkarbo kan vekke interesse og at de faktisk vurderer rådene eller ordlyden på rådene på nytt.

Gleder meg til å se ernæringsrådets endelige utkast.

jvb sa for siden:

Velger og velger, fru Blom... Hvis det du spiser ikke gjør at du blir mett så spiser du mer. Jeg kunne spise et halvt grovbrød (10-12 skiver) med pålegg og forsatt være sulten.

Når man ser hvor utrolig vanskelig det er for "folk flest" å klare seg uten brød en kort periode, f. eks. en måned, så er jeg ikke overbevist om at det er kun den enkeltes valg det koker ned til: karbohydrater og søtstoffer er utrolig avhengighetskapende for "folk flest".

Mange friske mennesker tåler fint kosten, men ser vi på gjennomsnittsutviklingen av livsstilssykdommer (fedme/hjerte) de siste 50 årene så ser vi
at "folk flest" blir sykere og sykere. Og har du allerede blitt insulinresistent eller fått diabetes 2 så er det ekstra vanskelig å gjøre noe med helsen. Medisinering og forsette på kosten som gjorde deg syk er visst løsningen som genererer mest penger og tråkker på færrest tær...

herregud sa for siden:

Vi får håpe at ikke Ernæringsrådet er for mye styrt av lobbyvirksomhet, tvilsomme partnerskap osv.. fra f.eks matvareprodusenter, medisinbransje osv..

Runegutt sa for siden:

Bra :D
Er fortsatt sur på Ingrid Espelids og Kåre Norums kostholdsråd fra -70 tallet.
Etterhvert ble brødinntaket mitt høyere og høyere, færre kjøttkaker, mere potet, samtidig som jeg ble mere synlig:D

Statens Erneringsråd burde starte med storstilt kostholdsforskning.
Kjøre f.eks tre kommuner mot hverandre, en med normalkosthold (refferansekommune) en med Hig Karb Low Fat og en med Hig Fat Low Carb.
Forsøket burde strekke seg over minimum 6mnd, med tett oppfølging av leger, og prøver av Hba1c, peptider,kolesterol etc.

herregud sa for siden:

Hehe.. Ja, god ide, men jeg hadde nektet å bo i en Hig Karb-kommune :)

Runegutt sa for siden:

Ordningen kunne selvsagt vært frivillig. Alle måtte skrive dagbok/kostdagbok, og alle ble med om trekning av tre premier: En trillebår med penger, en tur til grønnland, og en fottur med overnatting på tursistforeningas hytter.

Hvis resultatet av en slik undersøkelse kunne føre til endret kosthold blant risikogrupper, ville Store Stat spart sykt masse penger til diabetesbehandling, hjertekar..., nyretransplantasjoner, fedmeopperasjoner, sykefravær, uføretrygd, veislitasje etc.
Kunne sikkert fått til en egen Statsmiddag for alle i dette landet, hvert år.
Biff med sjarlottlauk, ørret i Rumjesaus og et lite glass raudvin.
Fremdeles villoe penger bli spart :)

Supera sa for siden:

Jo, det er jo nettopp det veldig mange blir - syke av maten ernæringsrådet anbefaler! Det tar bare tid før det vises, og så klarer de ikke å legge sammen to og to. "De høye herrene" synes at det at vi er så syke som vi er BEVISER at vi må spise slik de sier. Logisk brist... :rulleøyne 100g kokt/stekt potet påvirker blodsukkeret MER enn 100g rørsukker! Og det er søren meg ikke mye vitaminer eller mineraler i poteten...

Og de har fortalt oss i mange år at frukt er sunt. Jeg trodde før at jeg var sunn da jeg spiste en skål med frukt. Ikke at det var ett sunnere alternativ til godteri, men jeg trodde rett og slett at jeg var SUNN. Jeg så ikke på frukt som godteri. Men når man spiser frukt uten fett til, så tar ikke kroppen opp de fettløselige vitaminene! Det finnes ingen vitaminer man kan få fra frukt som man ikke kan få fra grønnsaker.

Tøy insulin"strikken" mange nok ganger, og altfor mange ender opp som overvektige og diabetikere. Ca 1/3 av oss er allergiske mot karbohydrater (eller insulinresistent som det egentlig heter). Slanke seg med insulinresistens er som å kjøre bil med håndbrekket på. Det hjelper en god del å spise lavkarbo da. :snill:

Og tullerådene om at vi ikke skal spise mettet fett eller kolesterol, fordi da går kolesterolnivået opp og da får man større sjanse for hjerteproblemer... :rulleøyne Mettet fett øker ikke kolesterolnivået, og det gjør heller ikke kolesterol i kosten. Kroppen prøver å holde et konstant kolesterolnivå og produserer det kolesterolet du ikke spiser, og med "normalt" kosthold vil det si at kroppen produserer ca 80% av kolesterolet selv. Så det er ikke så lett å forandre på kolesterolnivået. Dessuten er kolesterol livsnødvendig, og det er faktisk sunnere med "forhøyet" nivå enn det som er definert som normalt nivå. Men kolesterolet gir IKKE hjertesykdom.

Og visste du at mettet fett ikke oksiderer? Det er umettet fett som oksiderer og gjør at vi trenger anti-oksidanter for ikke å lage frie radikaler. Med tanke på kreft og aldring...

Og når vi snakker om kreft, hva er maten til kreft? Blodsukker! Så ved å ha et stabilt og greit blodsukkernivå får kreftceller mindre mat!

De sier også at vi skal spise vegetabilsk fett og ikke animalsk. Vegetabilsk inneholder ofte altfor mye omega-6 i forhold til omega-3. Omega-6 er en essensiell fettsyre som vi må få i oss ellers dør vi, men nå til dags får vi i oss altfor, altfor mye av det. Omega-6 er betennelsesFREMMENDE. Omega-3 er betennelsesdempende. Soyaolje, maisolje og solsikkeolje er noen av disse omega-6-rike oljene folk bruker mye. KAST DEM!

Og de sier også at vi skal spise margarin i stedet for meierismør. Margarin er kreft på boks! :geip:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.