Har lest så mye i blader i det siste, og da står det jo spis fett.. osv..
Men har da lest at man skal spise 40-50 karbo om dagen, verken mer eller mindre står det. Noen som har spist såpass om dagen? Lurer da på om det funker like bra, og om man har sjangs til å komme i ketose da?? :confused:
Det finnes mye forskjellige fremgangsmåter å velge mellom.
Eks: ketogene dietter ala Ketolyse og Atkins, hvor ketosen er viktig for å gå ned.
Eller Fedon Lindberg, hvor det er den glykemiske indexen som er viktig for å gå ned.
Jeg spiser sånn mellom 20 og 70 karber om dagen og går heeelt fint ned. Men det er jo forskjellig fra person til person:)
Hva er målet ditt med å spise lavkarbo da? Er det for å gå ned, eller er det for å få et sunnere kosthold? Begge deler? Skal du evt ned mye? Hvor mye overvektig er du?
Jeg spiser omtrent 50 karber hver dag. Jeg går ikke særlig ned, men det betyr ikke så mye. Min grense er satt utifra hvor mye karber kroppen tåler og liker. Jeg er ikke primært interessert i vektnedgangen, men at kroppen skal føle seg best mulig. Både sambo, kroppen min og jeg trives med den vekta jeg har i dag, så store endringer blir det ikke... :p
Hei,
Lavkarbo er en paraplybetegnelse for karbo reduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Lavkarbo er vektregulerende, så er du overvektig så vil du gå ned, men hvor fort det går varerier mye fra person til person og også i forhold til hvor på lavkarbo skalaen du legger deg.
En god del velger ketogene dietter, opp til 20 kh pr dag, når de ønsker vektreduksjon. Mange som har oppnådd idealvekta eller i utgangspunktet vil leve lavkarbo av helsemessige årsaker ligger på 40-60 kh pr dag, de aller fleste her inne ligger nok under 72 kh pr dag, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød).
Takker for svar. Målet er jo å gå ned. Har 20 kg jeg vil ta av.. Har alt for mye sukker og drittmat i kostholdet mitt nå, så nå er det på tide å gjøre noe. Har prøvd før, og da holdt jeg meg under 20 om dagen, og gikk bra ned. Men sklei helt ut. Så tenkte derfor å gjøre et nytt forsøk. Men kanskje øke litt på karbene.. Følte meg mye bedre helsemessig når jeg gikk på lavkarbo :))
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.